هدف گذاری دانش
این مدل سازوکارهایی را بیان میکند که از طریق آنها جامعه هدف (سازمانهای دولتی و کلیه ارگانهای ارائهکننده خدمات دولتی) خدمات خود را جهت استفاده عموم شهروندان از طریق بستر وب فراهم می کند و از طرفی شهروندان و مصرفکنندگان خدمات نیز تقاضاهای خود را از طریق بستر فراهم شده به جامعه هدف عرضه میدارد. برای بسط و گسترش نظریه مدل مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C در سازمانهای دولتی ارائه کننده خدمات به شهورندان (سازمان ثبت احوال کشور)، مدلی کلی ارائه شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۶- خلاصه فصل چهارم
در این پژوهش روش جمع آوری دادهها، مصاحبههای عمیق، باز و نیمه سازمانیافته بود. در پژوهش حاضر، مصاحبه ابتدا با سؤالات کلی شروع و سپس براساس مطالب بیان شده ادامه یافت، ضمن اینکه محقق سعی داشت با احاطه بر موقعیت، ارتباط سؤالات با هدف مصاحبه حفظ گردد. راهنمای مصاحبه که حاوی یکسری سؤالات باز بود به محقق امکان میداد تا سؤالاتی را برای کاوش بیشتر در حیطه مورد نظر در طول مصاحبهها هم طرح نماید. تحلیل مصاحبه میتواند بخشی از تئوری سازی، آزمون تئوری یا کاربرد یافتهها باشد. هدف، عنوان و ماهیت مواد و اطلاعات موجود در مصاحبه، معین میکند که کدام روش برای تحلیل مصاحبه مناسبتر است. با توجه به هدف این پژوهش و ماهیت دادههای بهدستآمده از مصاحبه میتوان بیان نمود که تحلیل مصاحبهها، بخشی ازتئوریسازی قرار میگیرد چراکه در پایان به یک سری دستهه ای مفهومی و مقولهها که تشکیل دهنده تئوری هستند دست مییابیم. در این تحقیق جهت تجزیه وتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش گراندد تئوری استفاده شده است. بنابراین ابتدا متن هر مصاحبه بررسی شده و با توجه به جملات و نکات کلیدی در مصاحبه برچسبهای مفهومی برای آنها انتخاب گردید. پس از کدگذاری اولیه، محقق کدها را با هم ترکیب نموده و کدهای مشابه را در طبقات انتزاعی به نام مقولات قرار داده و در نهایت با قراردادن مقولات مشابه در یک سطح مفهومی خاص، طبقات اصلی استخراج شد. به طور خلاصه در این فصل ابتدا توضیحاتی پیرامون مراحل جمع آوری دادههای کیفی ارائه شد سپس دادههای جمع آوریشده در قابل جداول اولیه به کدهای اولیه تبدیل شدند. بعد از کدگذاری اولیه، کدهای ثانویه تولید شده و بر اساس کدهای ثانویه یک مقوله و براساس مقولات طبقهها تشکیل شدند. بر اساس مدل پارادایمی در روش گراندد تئوری، متغیرها در هر یک از مجموعههای شرایط علی، پدیده اصلی، شرایط مداخلهگر، کنشها و تعاملات (راهبردها) بستر حاکم و پیامد قرار گرفتند و بر اساس ارتباط بین متغیرها با هم، مفروضات تولید شدند و از تجمیع مفروضات، مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C (نظریه) شکل گرفت. در لایه آخر مدل پیشنهادی محقق، مدیریت دانش شامل مراحل (۱) هدفگذاری دانش، (۲) کاوش و شناسایی دانش، (۳) خلق و مهار نمودن دانش، (۴) سازماندهی دانش، (۵) ترکیب و توسعه دانش، (۶) ثبت و ضبط دانش، (۷) تسهیم و نشر دانش، (۸) درک دانش، (۹) کاربرد دانش، (۱۰) ارزیابی دانش و (۱۱) نگهداشت دانش میباشد. شایانذکر است در پژوهش جاری جهت بررسی صحت و دقت محتواهای مستخرج از کدگذاریهای روش گراندد تئوری، از تکنیک دادهکاوی متنی پیشنهادی محقق استفاده گردید و نتایج حاصل از بررسی جهت تائید در اختیار مشارکتکنندگان قرار گرفت.
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات پژوهش
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
۵-۱- مقدمه
در جهان امروز استفاده کارا از دانش و فناوری بهصورت توأمان میتواند بهرهوری مناسب را برای سازمانها در سطوح مختلف تولیدی یا خدماتی ایجاد نماید. مهمترین رکن در هر جامعه، دولت آن جامعه میباشد که باید بهعنوان هدایتگر جامعه در اموری چون دانش و فناوری پیشرو باشد، به همین جهت است که دولتها در جهان حداکثر توان خویش را جهت حرکت در مسیر تحقق دولت الکترونیکی به کار گرفتهاند، کاملاً واضح و مبرهن است که حرکت در مسیر فناوری و قدم نهادن در جرگه پیشرفت جامعه نیازمند دانش متناسب با علوم به کار گرفته خواهد بود، به همین علت است که محقق در پژوهش جاری مدیریت دانش را لازمه تحقق دولت الکترونیکی معرفی نموده و در همین راستا ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C را ضروری میداند. هدف از فصل جاری ارائه خلاصهای از یافتهها و دستاوردهای پژوهش جاری است. این پژوهش با انتخاب روش تحقیق گراندد تئوری و مرور ادبیات به تبیین و توسعه مدل مفهومی در حوزه مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C در سازمان ثبتاحوال کشور میپردازد. لازم به ذکر است مدل مذکور بر پایه ایدههای حاصل از نظرات و دیدگاههای ۹ نفر از خبرگان سازمان ثبتاحوال استان اصفهان شکل گرفته است. این پژوهش در گام اول به بررسی جامع مدلهای توسعه یافته مدیریت دانش در زنجیره تأمین، با تأکید بر مؤلفههای دولت الکترونیکی پرداخته است. پس از انجام گام اول و نمایان شدن شکافهای متعدد در ارتباط بین مؤلفههای پژوهش جاری، محقق گام دوم پژوهش را آغاز نمود، تا بدینسان بتواند شکافهای مذکور را بر اساس پژوهش جاری برطرف نماید. محقق با خبرگان سازمان ثبتاحوال استان اصفهان مصاحبههایی را انجام داد، پس از انجام مصاحبهها، اقدام به کدگذاری مصاحبهها و استخراج مفاهیم از مصاحبهها نمود، در همین راستا چالشها و شکافها، شناختهشده و در جهت رفع آنها ایدههایی مطرح گردید. کلیه اطلاعات و دانشهای استخراجشده از مصاحبهها در قالب مفاهیم و مقولات، مطرحشده و ارتباطات فیمابین آنها توسط تحلیلهای محقق آشکار گردید، درنهایت محقق بر پایه مفاهیم و مقولات تدوین شده در حوزههای مدیریت دانش، مدیریت زنجیره تأمین خدمات و تجارت الکترونیکی، به ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C پرداخت. با توجه به برجسته بودن مؤلفههای فرهنگ، راهبرد، زیرساخت و تسهیم و مبادله دانش در مدل تبیین شده، این مدل باعث افزایش بهرهوری مدیریت دانش سازمان و زنجیره تأمین خدمات در بستر تجارت الکترونیکی G2C خواهد شد چراکه بر اساس تحقیقات آکونوی[۱۹۸] [۷۲] چهار مؤلفه مذکور در پژوهش جاری جزء ۵ عامل[۱۹۹] اصلی موفقیت مدیریت دانش میباشند. هم چنین باید تأکید نمائیم مدل مدیریت دانش ارائه شده باعث بهبود عملکرد زنجیره تأمین خدمات تجارت الکترونیکی G2C میگردد چراکه مهمترین مؤلفههای مؤثر بر بهرهوری ازجمله افراد و سرمایههای فکری و هم چنین تکنولوژی در مدل ارائه شده جایگاه ویژهای را دارا میباشند. هم چنین در مدل ارائه شده به دلیل جدید بودن مفهوم مدیریت دانش در سازمان و عدم شناخت کافی آن توسط کارکنان و عوامل انسانی، چرخه مدیریت دانش در قالب طراحی بهینه فرآیندهای مدیریت دانش، در ۱۱ گام تدوین گردید. در ادامه عوامل موفقیت مدیریت دانش از دیدگاه دانشمندان مختلف براساس تحقیقات آکونوی تدوین گردیده است.
جدول (۵-۱) عوامل موفقیت مدیریت دانش از دیدگاه دانشمندان مختلف Okounoye (2003)
نویسنده | آموزش | مبادله دانش | فرهنگ | انتقال دانش | حمایت مدیریت ارشد | زیرساخت فناوری | خلق دانش | راهبرد دانش | زیرساخت دانش |
ویگ (۱۹۹۶) | |||||||||
داونپورت و دیگران (۱۹۹۸) |