انجمن غیر دولتی عصای سفید : مخصوص نابینایان
سال تاسیس: ۱۳۵۱
نوع فعالیت: آموزشی (کلاسهای طراحی و جهت یابی، خط بریل، انگلیسی، کامپیوتر، موسیقی، صنایع دستی و..) و حمایتی (پرداخت کمک هزینه ناچیز برای دانش آموزان نابینا)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
انجمن غیر دولتی کانون خانواده ناشنوایان
سال تاسیس: ۱۳۶۸
نوع فعالیت: آموزشی (کلاسهای سواد آموزی ، کامپیوتر ) و حمایتهای اجتماعی (مشاوره خانوادگی، رفع مشکلات اداری …)
جامعه معلولین ( انجمن افراد دارای کم توانی جسمی- حرکتی )
سال تاسیس: ۱۳۵۷
نوع فعالیت: انجام کارهای اداری
حجم نمونه
با بهره گرفتن از میانگین و انحراف معیار مطالعات گذشته حجم نمونه مورد نیاز این مطالعه از فرمول زیر محاسبه شد.
n=
n= 2×۲×۱۳/۸×۱۳/۸ ÷ ۳×۳=۹۰
در این فرمول :
d = درصد خطاست که در این تحقیق۳درصد در نظر گرفته شد.
= انحراف معیار جامعه آماری است که در مطالعه حاضر۸/۱۳ میباشد.
Z = با بهره گرفتن از جدول z ، بر اساس در صد اطمینان بدست میآیدکه ۹۵% برابر ۹۶/۱می باشد.
n= حجم نمونه است که در مطالعه حاضر ۸۵ نمونه بدست آمد.
به جهت سهولت انجام کار، ابتداً تعداد ۹۰ نمونه برای انجام کار درنظر گرفته شد. اما با نظر اساتید این تعداد به ۱۲۰ نمونه افزایش یافت. بطوریکه تعداد نمونه مضربی از ۳۰ باشد و در عین حال تعداد افراد دارای کم توانی جسمی- حرکتی نیز دو برابر افراد نابینا و ناشنوا باشد. نحوه نمونه گیری به تفضیل در بخش بعدی توضیح داده شده است.
روش نمونه گیری
نمونههای این مطالعه با بهره گرفتن از روش نمونه گیری سهمیه ای (متناسب با حجم) از میان اعضای موثر ومستمر زنان عضو در سه سازمان غیر دولتی (انجمن غیر دولتی عصای سفید، خانواده ناشنوایان و جامعه معلولین) انتخاب شدند. از آنجا که این شیوه نمونه گیری از نوع متناسب است، تعداد نمونه در هر طبقه به اندازه نسبت آن طبقه در کل جامعه آماری است. یعنی ابتدا نسبت افراد دارای کم توانی در هر مرکز به جامعه آماری محاسبه، سپس نسبت بدست آمده در عدد ۱۲۰ که حجم نمونه است ضرب شده و تعداد نفرات پاسخگو در هر مرکز بدست آمد. از آنجایی که در این مطالعه افراد دارای کم توانی جسمی- حرکتی تقربیاً دو برابر دو انجمن دیگر است، بنابراین نیمی از نمونهها معادل ۶۰ نفر(با کم توانی جسمی-حرکتی) از بین افراد این انجمن انتخاب شده و به همین ترتیب از هریک از دو انجمن دیگر ۳۰ نفر نابینا و ۳۰ نفر ناشنوا انتخاب و وارد مطالعه شدند.
تکنیک جمع آوری اطلاعات
ابزار گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامه است، در این مطالعه از دو پرسشنامه استفاده شد، پرسشنامه اول مربوط به مشخصات دموگرافیک و وضعیت اجتماعی- اقتصادی زنان دارای کم توانی سه سازمان غیر دولتی مذکور است. دومین ابزار سنجش این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO ) با عنوان WHO- QOL- BREF میباشد.
اعتبار وروایی
پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (who)با عنوانWHO,QOL-BREF میباشد. این ابزار در بیش از ۱۵ کشور جهان بصورت همزمان طراحی وبه زبانهای متفاوت یکسان میباشد(Bonomia,2000). در حال حاضر این پرسشنامه به بیش از ۴۰ زبان ترجمه واستاندارد شده است که این امر همچنان در حال پیشرفت است (WHO.QOL.Group1996). پرسشنامه WHO,QOL-BREF چهار حیطه سلامت جسمانی ، سلامت روانی، روابط اجتماعی وسلامت محیط را با۲۶سوال میسنجد (هریک از حیطهها به ترتیب دارای ۷و۶و۳و۸سوال میباشند). دو سوال اول به هیچ یک از حیطهها تعلق ندارند و وضعیت سلامت وکیفیت زندگی را به شکل کلی مورد ارزیابی قرار میدهند.در ایران، این پرسشنامه توسط گروه اپیدمیولوژی وآمارزیستی دانشکده بهداشت وانستیتو تحقیقات بهداشتی تهران ترجمه واعتبار سنجی شده است. برای اعتبار سنجی این ابزار ۱۱۶۷نفر از مردم تهران بطور تصادفی انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. این پرسشنامه از ابتدا به گونهای طراحی شده است که ابعاد آن برای پاسخ دهنده مشخص نشده باشد.پژوهشگر با توجه به چارچوب اولیهای که توسط سازندگان طراحی شده است به ارزیابی پرسشنامه پرداخته است که به شرح زیر میباشد:
سوال مربوط به ارزیابی کلی کیفیت زندگی شامل شماره ۱.
سوال مربوط به ارزیابی کلی سلامت شامل شماره۲.
سوالات مربوط به بعد جسمی شامل شماره ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ میباشد.( جمعاً ۷ سوال)
سوالات مربوط به بعد روانی شامل شماره ۱۵، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ میباشد.( جمعاً ۶ سوال)
سوالات مربوط بهبعد اجتماعی شامل شماره ۱۶، ۱۷، ۱۸ میباشد. ( جمعاً ۳ سوال)
سوالات مربوط به بعد محیطی شامل شماره ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶ میباشد.( جمعاً ۸ سوال).
در این پرسشنامه هر سوال دارای ۴ گزینه میباشد که
- سوالهای مربوط به ارزیابی کیفیت زندگی کل و سلامت کل از یک ( بسیار بد) تا ۵( بسیار خوب) امتیاز بندی شده است.
- سوالهای مربوط به بعد جسمی از یک ( حداکثر ممکن ) تا ۵ ( اصلاً) امتیاز بندی شده است.
- سوالهای مربوط به بعد روانی از سوال شماره ۱۰ تا ۱۴، یک ( اصلاً) تا ۵( کاملاً) امتیاز بندی شده و سوال ۱۶ از یک ( خیلی بد) تا ۵( خیلی خوب) امتیاز بندی شده است.
- سوالهای مربوط به بعد اجتماعی از یک ( خیلی ناراضی) تا ۵( خیلی راضی) امتیازبندی شده است.
- سوالهای مربوط به بعد محیطی از سوال شماره ۱۹ تا شماره ۲۵ از یک ( خیلی ناراضی) تا ۵ ( خیلی راضی) امتیاز بندی شده اند و سوال شماره ۲۶ از یک ( همیشه) تا ۵ (هرگز) امتیاز بندی شده است.
- سوالات مربوط به بعد محیطی شامل شماره ۲۶ ، ۲۵، ۲۴ ، ۲۳، ۲۲ ، ۲۱ ، ۲۰، ۱۹ میباشد (جمعاً ۸ سوال)
در این پرسشنامه هر سوال دارای چهار گزینه میباشد که سوالهای مربوط به ارزیابی کیفیت زندگی کل وسلامت کل از یک(بسیار بد) تا ۵ (بسیار خوب ) امتیاز بندی شده است.
- سوالهای مربوط به بعد جسمی از یک (حداکثر ممکن ) تا ۵ (اصلاً ) امتیاز بندی شده است.
- سوالهای مربوط به بعد روانی ازسوال شماره ۱۰ تا ۱۴، یک (اصلاً ) تا ۵ (کاملاً) امتیازبندی شده وسوال ۱۶ از یک (خیلی بد) تا ۵ (خیلی خوب) امتیاز بندی شده است.
- سوالهای مربوط به بعد اجتماعی از یک (خیلی ناراضی) تا ۵ (خیلی راضی) امتیاز بندی شده است.
- سوالهای مربوط به بعد محیطی از سوال شماره ۱۹ تا شماره ۲۵ از یک (خیلی ناراضی) تا ۵ (خیلی راضی) امتیاز بندی شده اند و سوال شماره ۲۶ از یک (همیشه) تا ۵ (هرگز) امتیاز بندی شده است.
اعتبار(پایایی)این پرسشنامه
مقادیر پایایی: این پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ و همبستگی درون خوشه ای در حیطه سلامت فیزیکی۷۷ %، در حیطه روانی۷۷ %، در حیطه روابط اجتماعی ۷۵ % ودر حیطه سلامت محیط برابر ۸۴ % بوده است.(نجات وهمکاران،۱۳۸۵ ).
روش اجرا
با مراجعه حضوری پرسشگران آموزش دیده به مراکز نامبرده، هدف از انجام مطالعه توضیح داده شد و رضایت افراد کسب گردید. در صورت تمایل افراد، پرسشنامهها به روش خود ایفایی تکمیل و در صورت نداشتن تحصیلات و یا مشکلات جسمی با انجام مصاحبه توسط پرسشگر تکمیل گردید.
فنون تجزیه و تحلیل دادهها
بعد از جمع آوری دادهها به منظور تجزیه وتحلیل آن از نرم افزار spss نسخه ۱۴ استفاده گردید و اطلاعات کلی بر اساس اهدا ف طرح و فرضیهها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
الف- توصیف دادهها: در این بخش شاخصهای پراکندگی و مرکزی و نیز جداول توافقی (در تحلیلهای دو متغیره) جهت متغیرهای کیفیت زندگی و ابعاد آن و نیز متغیرهای زمینهای (سن، جنس، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و …) ارائه گردیده است. همچنین از جداول به منظور مقایسه دادهها استفاده کردیم.