۵-۵-۴) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه فرعی چهارم:
با توجه به تأثیر مثبت و معنیداری امنیت شغلی بر کیفیت خدمات پیشنهاد می شود:
امنیت شغلی باعث می شود که کارکنان و اساتید در انجام امور خود دغدغه ذهنی از بابت کار نداشته باشند و بتوانند به نحو احسنت به ارباب رجوع خدمت کنند و در قبال ایشان پاسخگو باشند.
امنیت شغلی باعث افزایش بهرهوری کارکنان و اساتید در سازمان می شود. مدیران سازمان باید به این امر توجه داشته باشند که امنیت شغلی یکی از نیازهای اولیه و مهم کارکنان و اساتید دانشگاه میباشد، بنابراین باید در امر برنامه ریزی منابع انسانی باید توجه ویژهای به این امر شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۵-۵) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه فرعی پنجم:
با توجه به تأثیر مثبت و معنیداری ارزیابی عملکرد بر کیفیت خدمات پیشنهاد می شود:
ارزیابی عملکرد یکی از راهکارهای مهم جهت ارائه بازخور به کارکنان و اساتید دانشگاه میباشد. از طریق ارزیابی عملکرد، کارکنان و اساتید به چگونگی کارکرد خود واقف شده و ایرادات خود را اصلاح می کنند. بنابراین از طریق ارزیابی عملکرد کیفیت خدمات افزایش مییابد.
مدیران دانشگاه باید ارزیابی عملکرد را بر مبنای بازدهی و کیفیت ارائه خدمات کارکنان و اساتید انجام دهند، تا از این طریق کارکنان و اساتید به ارائه خدمات باکیفیت ترغیب شوند.
۵-۵-۶) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه فرعی ششم:
در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که پاداش دهی بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
کارکنان سازمان زمانی که بدانند برای انجام خدمات با کیفیت پاداش دریافت خواهند کرد، سعی می کنند بازدهی خود را بالا ببرند. بنابراین پاداش دهی بر مبنای ارائه کیفیت خدمات منجر به بهرهوری شده و رضایت ارباب رجوع و کارکنان را منجر خواهد شد.
۵-۵-۷) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه فرعی هفتم:
با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به این نتیجه رسیدیم که مشارکت بر کیفیت خدمات تأثیر ندارد.
مشارکت و کار تیمی منجر به خلاقیت سازمانی شده، راندمان کار را بالا خواهد برد. البته نتایج تحقیق نشان میدهد که مشارکت در انجام امور باعث بهبود کیفیت خدمات نمی شود. بنابراین، باید زمینه ها و حوزه های مشارکت و کار تیمی در سازمان به طور شفاف روشن شده و مدیران سازمانی از امر مشارکت حمایت کنند.
۵-۵-۸) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه فرعی هشتم:
با توجه به تأثیر مثبت و معنیداری طراحی شغلی بر کیفیت خدمات پیشنهاد می شود:
طراحی شغلی باعث روشن شدن حیطه کار بر کارکنان سازمان میشود. کارکنان زمانی که بدانند در سازمان باید چه وظایفی را باید انجام بدهند، بهتر میتوانند به ارباب رجوع خدمت کنند و خواسته های آنان را جامه عمل بپوشانند و رضایت آنان را به دست بیاورند.
۵-۵-۹) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه اصلی:
در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد؛ بنابراین پیشنهاد می شود:
سازمان باید به امر مدیریت منابع انسانی بیشتر بها داده و نظر مدیران منابع انسانی را در تعیین رسالت و ماموریت و برنامه ریزی مدنظر قرار دهند.
مدیران منابع انسانی باید کارکردهای منابع انسانی را به طور منظم و کارآمدی تدوین کنند. تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه های منابع انسانی منجر به بهبود کیفیت خدمات کارکنان شده، رضایت ذینفعان سازمانی را جلب مینماید.
کارکردهای منابع انسانی باید طوری تنظیم شوند که همدلی، ثبات و پایداری، عوامل ملموس و پاسخگویی را به همراه داشته باشد و در صورت اجرا منجر به تقویت این عوامل گردد.
۵-۶) پیشنهادات مبتنی بر آزمون آنوا
با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده ها آزمون آنوا به این نتیجه رسیدیم که کیفیت خدمات در دانشکده های مختلف با هم فرق دارند و دانشکده ها از کیفیت خدمات یکسانی برخوردار نیستند. بنابراین پیشنهاد می شود که به بحث کیفیت خدمات در دانشکده های هنر، پزشکی، فنی مهندسی، و پرستاری و مامایی توجه شایانی شود. به طور مثال کارمندان و اساتید این دانشکده ها از تجربیات دانشکده های علوم انسانی، کشاورزی و علوم پایه بهره گیرند. همچنین پیشنهاد میگردد دورهای در دانشگاه برگزار گردد تا اساتید و کارکنان دانشکده ها در جلسات جهت ارتقای کیفیت خدمات با هم تعامل داشته و این دانش را به همدیگر انتقال دهند.
۵-۷) پیشنهادات برای تحقیقات آینده
پیشنهادهای زیر را می توان جهت بررسی و تحقیق به محققان بعدی مطرح نمود:
۱-این تحقیق در دانشگاه شاهد مورد بررسی قرار گرفت، پیشنهاد می شود تحقیق مشابهی در سازمانها و نهادهای دیگر خدماتی اجرا شود.
۲-در تحقیق حاضر کارکردهای منابع انسانی به هشت مولفه تقسیم بندی گردید، پیشنهاد می شود مدلها و مولفههای دیگر کارکردهای منابع انسانی موردد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
۳-در تحقیق حاضر رابطه و تأثیر کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات مورد بررسی قرار گرفت؛ پیشنهاد میگردد رابطه کارکدهای منابع انسانی با مدیریت کیفیت نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
۵-۸) موانع و محدودیتهای تحقیق
در این قسمت محققان به طرح مشکلات و محدودیتها و موانع موجود در انجام پایان نامه میپردازند. در این تحقیق با توجه به اینکه در پرسشنامه این تحقیق از کلمات علمی تخصصی به وفور استفاده شده است، لذا پرسشنامه به صورت حضوری توزیع شد. بنابراین هنگام تکمیل پرسشنامه ها، نیاز به توضیح بیشتری توسط محقق برای افراد جامعه آماری بود که این امر در سرعت انجام تحقیق تأثیر گذار بود و در نتیجه موجب طولانی شدن زمان جمع آوری داده ها گردید.
مشکل بعدی این تحقیق احتمال درج پاسخهای نادرست در پرسشنامه ها از سوی برخی کارکنان به علت ترس از افشاشدن مفاد مندرج در پرسشنامه بود. عمدهترین مانع در این تحقیق مربوط به بیمیلی و عدم همکاری بعضی از کارمندان بود که عقیدهای به نتایج این تحقیقات نداشته و یا نداشتن وقت را بهانه قرار میدادند. محقق جهت فائق آمدن بر این مشکل تعداد پرسشنامه را بیشتر از تعداد نمونه پخش نموده و برای رسیدن به تعداد نمونه تعیین شده تحقیق از راه های مختلف از جمله تاکید مدیران مربوطه و برقراری رابطه توانست تعداد نمونه پرسشنامه را جمع کند.
در نهایت یکی از مشکلات عمده تحقیق پراکنده بودن تعداد نمونهها بود؛ چرا که دانشکده های دانشگاه در داخل شهر نیز پراکنده بودند و محقق باید مدام در داخل شهر، و خود دانشگاه در رفت و آمد میبود تا به جمع آوری پرسشنامه ها اقدام کند.
منابع ومآخذ
فهرست منابع ومآخذ
الف) منابع فارسی:
آذر, عادل; مومنی, منصور(۱۳۸۱)، آمار وکاربردآن درمدیریت،تهران انتشارات سمت.
آقا ملایی، تیمور ، زارع، شهرام و عابدینی،صدیقه(۱۳۸۵)،شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مجله مرکز مطالعات وآموزش پزشکی،شماره دوم،ص۸۵ – ۷۸٫
ابطحی،حسین،(۱۳۸۶)،مدیریت منابع انسانی، تهران انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
انجمن مدیران صنایع جمهوری اسلامی ایران(۱۳۷۱). مدیریت مشارکتی از دید گاه کارشناسان،نشریه صنعت؛ شماره ۵ و۶، صفحات ۲۵-۳۰ .
ایران نژاد, مهدی پاریزی(۱۳۸۲)،روشهایتحقیقدرعلوماجتماعی، مدیریت،اقتصاد،حسابداری وسایر رشتههای ذی ربط،تهران، نشر مدیران.
بامبرگر،پیتر،ایلن ،مشولم(۱۳۸۱)،استراتژی منابع انسانی،ترجمه علی پارسائیان ،سید محمد اعرابی،انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
پوربرخورداری، امین(۱۳۸۹). تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی با تأکید بر نقش رفتار شهروندی سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
حافظ نیا، محمد رضا (۱۳۸۳). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ،چاپ دهم، تهران: انتشارات سمت.
حبیبپور, کرم; صفری, رضا(۱۳۸۸)،راهنمای جامع کاربرد SPSS درتحقیقات پیمایشی(تحلیل داده های کمی)،انتشارات متفکران .