موقعیت یابی استراتژیک
۸۶
۱.۶۰
۳.۸۰
۲.۷۷
۰.۴۸۶
۱۷.۵۵
بر اساس نتایج فرضیه فرعی اول مشخص شد ویژگی های فنی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثر گذار است و لذا شرکت با بکارگیری بهترین جنس ورق در تولید درب ها می تواند سبب ایجاد موقعیت برتر فیزیکی در ارتباط با ویژگی های فنی شود. چون ویژگی های فیزیکی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثرگذار نیست، شرکت بایستی با تلاش برای عدم اثرگذاری صرفه جویی به مقیاس بر نقاشی و عمر محصولات، افزایش کیفیت بالای محصولات ، افزایش طول عمر محصولات، و مقایسههای فیزیکی با تعیین مشخصات فیزیکی کلیدی محصول موجب بهبود موقعیت فیزیکی خود در ارتباط با ویژگی های فیزیکی شود. معیارهای عینی نیز بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثرگذار نیست. دلیل این امر عدم ارائه ی تسهیلات خرید ویژه توسط شرکت به بازارهای خاص نظیر خریداران با القوه و شرکت های دولتی و خصوصی بزرگ می باشد که این موضوع بایستی بهبود یابد. شرکت نودر بایستی بین واحد تحقیقات و واحد بازاریابی در توجه و پاسخگویی به نیاز مشتریان در بازار رقابتی هماهنگی ایجاد کند تا به موقعیت برتر ادراکی در ارتباط با نیازهای مشتری دست یابد، همچنین با قابل درک و مناسب کردن تسهیلات خرید برای مشتریان سبب ایجاد موقعیت برتر ادراکی در ارتباط با ویژگی های ادراکی شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بر اساس نتایج فرضیه فرعی ششم مشخص شد معیارهای ذهنی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی اثرگذار است. بنابراین شرکت نودر می تواند با ارائه ی رنگ ها و طرح های متنوع محصولات، اثربخش کردن هزینه های تحقیقاتی، انعطاف پذیری در طراحی، زیبایی، و رنگ محصولات، و سازشکاری با محیط در حال تغییر سبب حفظ موقعیت برتر ادراکی در ارتباط با معیارهای ذهنی شود. باید توجه داشت که بکارگیری صرفه جویی به مقیاس در تولید محصولات و همچنین افزایش کیفیت و طول عمر محصولات می تواند سبب ایجاد موقعیت برتر استراتژیک شرکت نودر در ارتباط با موقعیت یابی فیزیکی گردد. بر اساس نتایج فرضیه اهم دوم مشخص گردید که رابطهی معناداری بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک وجود دارد. بنابراین شرکت نودر می تواند با افزایش میزان خوش قولی و رعایت اخلاقیات از زمان عقد قرارداد با مشتری تا زمان نصب و ارائه ی محصول می تواند سبب ایجاد موقعیت برتر استراتژیک در ارتباط با موقعیت یابی ادراکی شود.
۵-۵) پیشنهادها
با توجه به مبانی نظری، اهداف تحقیق، و تحلیل یافته ها، پیشنهادهای زیر مبنی بر فرضیات تحقیق و یافته های محقق به مدیران و سایر محققان ارائه میشود:
۱-۵-۵) پیشنهادهایی بر پایه فرضیات تحقیق و یافته ها
- با توجه به یافته ها از آزمون فرضیه فرعی اول و اینکه ویژگی های فنی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثرگذار است، و همچنین بدلیل اینکه شرکت نودر توانسته است صرفه جویی به مقیاس را با کمترین اثر منفی بر قیمت محصولات و جنس ورق بصورتی که مورد نظر مشتریان باشد اجرا کند، لذا برای حفظ موقعیت فیزیکی بایستی برای تداوم این روند و عدم انحراف از آن تلاش نماید
- یافته های آزمون فرضیه فرعی دوم نشان می دهد که ویژگی های فیزیکی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثرگذار نیست. دلیل عمده ی این امر این است که صرفه جویی به مقیاس اثری منفی بر طول عمر محصولات شرکت گذاشته است. در واقع میانگین اثر صرفه جویی به مقیاس در عمر درب در سطح پایینی قرار دارد (۲.۹۲)، و لذا شرکت نودر برای دستیابی به موقعیت یابی فیزیکی با توجه به ویژگی های فیزیکی بایستی برای بهبود اثر صرفه جویی به مقیاس در عمر محصولات تولیدی تلاش کند.
- بر این اساس که معیارهای عینی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثرگذار نیست (آزمون فرضیه فرعی سوم)، و از آن جهت که میانگین اثرگذاری تسهیلات خرید در قیمت محصولات در سطح پایینی قرار دارد (۳.۵۴)، شرکت نودر باید برای بهبود اثرگذاری تسهیلات خرید در قیمت محصولات تولیدی تلاش کند یعنی تسهیلات خرید محصولات را بصورتی ارائه نماید که قیمت محصولات بالا نرود.
- مطابق با این واقعیت که نیازهای مشتری بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی اثرگذار نیست (آزمون فرضیه فرعی چهارم)، و از آن جهت که میانگین هماهنگی واحد تحقیقات و واحد بازاریابی، در توجه به نیاز مشتری در سطح پایینی قرار دارد (۳.۰۶)، شرکت نودر باید برای بهبود هماهنگی واحد تحقیقات و واحد بازاریابی، در توجه به نیاز مشتری تلاش کند.
- دلیل عمده اینکه ویژگی های ادراکی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی اثرگذار نیست (آزمون فرضیه فرعی پنجم) این است که میانگین قابل درک و مناسب بودن تسهیلات خرید برای مشتریان در سطح پایینی قرار دارد (۲.۹۴). شرکت نودر باید با فراهم آوردن تسهیلات مناسب و به صرفه ی خرید بصورت اقساط بلند مدت و کوتاه مدت، فروش بصورت چک، و یا ارائه ی وام های خرید با کارمزد کم برای قابل درک و مناسب کردن تسهیلات خرید برای مشتریان تلاش کند.
- با توجه به یافته های آزمون فرضیه فرعی ششم و اینکه معیارهای ذهنی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی تاثیر مثبت معنادار دارد، شرکت نودر بایستی با تداوم توانایی شرکت در سازشکاری با محیط در حال تغییر بازار در ارائه ی محصولات با رنگ ها، طرح ها، و ابعاد متنوع که نقطه ی قوت شرکت از دیدگاه معیارهای ذهنی می باشند، در حفظ موقعیت یابی ادراکی تلاش کند.
- مطابق با نتیجه آزمون فرضیه اهم اول که بین موقعیت یابی فیزیکی و موقعیت یابی استراتژیک یک رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین شرکت نودر بایستی با تداوم کاهش هزینه های نگهداری، افزایش عمر مفید مورد نظر مشتریان در محصولات، و همچنین ادامه ی تخصیص هزینه های تحقیقاتی برای بهبود عمر و کیفیت محصولات که نقطه ی قوت شرکت از دیدگاه موقعیت یابی فیزیکی می باشند، در حفظ موقعیت یابی استراتژیک تلاش کند.
- بر اساس آزمون فرضیه اهم دوم که بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک یک رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین شرکت نودر بایستی با تداوم میزان خوش قولی خود و رعایت اخلاقیات از زمان عقد قرارداد با مشتری تا زمان نصب و ارائه ی محصول و همچنین حفظ استاندارد مناسب محصولات که نقطه ی قوت شرکت از دیدگاه موقعیت یابی ادراکی می باشند، در حفظ موقعیت یابی استراتژیک تلاش کند.
- اختصاص بودجه برای شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی به منظور افزایش توان رقابت در بازار
- مشارکت دادن بازاریابان و کارشناسان فروش شرکت در مباحث تحقیق و توسعه. از این طریق می توان با ایجاد اعتماد، نیازهای خاص هر یک از گروه های مشتریان را درک کرد و در بهبود ارائه ی خدمات به آن ها تلاش ورزید.
- ایجاد مزایا و مشوق هایی برای بازاریابان، کارشناسان فروش، محققان، و کارمندان سازمان جهت رضایتمندی نهایی بازار از محصولات و خدمات شرکت.
- ارائه ی چندین بسته ی مختلف تسهیلات خرید، تسهیلات مناسب از لحاظ حمل و نقل، و انبارداری مناسب برای محصولات.
- از عناصر مطلع و آگاه در زمینه ی دست یابی به موقعیت برتر استراتژیک در ایران و سراسر دنیا استفاده شود.
- بازنگری و اعلام تعارضات موجود در رابطه بین واحد تحقیقات و واحد بازاریابی در مطالعه در مورد طرح و تنوع محصولات و توجه به نیاز مشتری.
- استفاده از تکنولوژی روز برای تولید محصولات با کمترین هزینه و ضایعات و بالاترین بازدهی و بهره وری.
- تسهیل شرایط و حمایت از نمایندگی های فعال در شهرستان های مختلف. ذکر این توضیح ضروری به نظر می رسد که موقعیت برتر استراتژیک رابطه مستقیمی با موقعیت برتر شرکت در نقاط مختلف جغرافیایی دارد.
۱. شناسایی مجموعهای روا از محصولات رقابتی عرضه شده به یک بازار هدف
۲. شناسایی مجموعهای از ویژگیهای تعیینکنندهای که جایگاه محصولات موجود را مشخص میسازند
۳. جمع آوری نظرات نمونهای از مشتریان و مشتریان بالقوه نسبت به هر محصول با توجه به ویژگیهای تعیینکننده فوق
۴. تعیین جایگاه فعلی محصول (موقعیتیابی) و میزان اهمیت آن نزد مشتری
۵. تعیین برترین ترکیب ویژگیهای تعیینکننده نزد مشتری
۶. بررسی ارتباط میان برتریهای بخشهای بازار با موفقیت فعلی محصولات (موقعیتیابی بازار)
شناسایی نیازهای تأمین شده مشتریان
۷. تهیه گزارشی جامع به منظور کمک به فرایند طراحی و اجرای استراتژی بازاریابی
نگاره ۱-۵ مدل فرایندی برای دستیابی به ابعاد موقعیتیابی
(اورویل سی واکر و همکاران، ۱۳۸۳، ۳۲۳)
- مامور کردن کارمندان شرکت برای حضور در شرکت های دارای موقعیت برتر استراتژیک در ایران و همچنین سراسر دنیا به منظور درک بیشتر نقاط قوت، نقاط ضعف، مشکلات، نیازها، فرصت ها، و تهدیدات پیش روی این سازمان ها برای حفظ موقعیت برتر استراتژیک.
- اجرای کامل مدل فرایندی برای دستیابی به ابعاد موقعیتیابی استراتژیک در شرکت (نگاره ۱-۵).
۶-۵) محدودیت ها
- بدین دلیل که تاکنون در زمینه ی موقعیت یابی استراتژیک مقاله یا پایان نامه ی فارسی کار نشده است، بزرگترین مشکل و محدودیت عدم دسترسی به منابع مورد نظر بوده است.
- عدم دسترسی دائم به اعضای هیئت مدیره ی شرکت جهت دریافت داده ها.
- عدم امکان بررسی متغیر “موقعیت ادراکی نام تجاری” مؤثر بر موقعیت یابی ادراکی شرکت به دلیل عدم امکان تعیین موقعیت نام تجاری در ایران و جایگزینی دیگر متغیر مؤثر بر موقعیت یابی ادراکی به نام “توجه به نیاز مشتری” به جای آن.
۷-۵) پیشنهادهایی برای محققان آتی