رشد سهم بازار
رشد سود
چگونه عمل می کند؟
تبلیغات و پیشبرد فروش
خدمات، پاداش ها، ارائه تخفیف
تا چه حدی قابل تشخیص است؟
آشکار
مبهم
۲-۲-۲٫ تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی رابطهمند
کاندامپولی و دودی[۲۳] (۱۹۹۹) معتقدند که در بازاریابی سنتی ارتباط فقط بین شرکت و مشتری وجود دارد که آن را ارتباط اولیه نام نهاده اند (شکل ۲-۱).
شکل ۲-۱: ارتباط در بازاریابی سنتی (منبع: Kandampully & Duddy, 1999, 320)
اما در بازار فوق رقابتی امروز و با افزایش استفاده ار فناوری در همه زمینه ها (که باعث کاهش طول عمر محصول می گردد)؛ وفاداری مشتریان از طریق ارائه بسته ها (مجموعه ای از محصولات و خدمات) که توسط شبکه ای از ارتباطات حمایت می گردد؛ حاصل می شود. بنابراین شرکت خواهان ایجاد شبکه ای از روابط با ذینفعان می باشد که برای مشتریان ارزشمند تلقی گردد (Kandampully & Duddy, 1999).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
این دو فرد از این روابط تحت عنوان ارتباطات ثانویه (شکل ۲-۲) یاد می کنند و معتقدند که شرکتها باید ارتباطات خود را از طریق اتحادیه های کاری استراتژیکی که با ذینفعان به وجود می آورند، ایجاد کنند. روابطی که رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. داشتن روابط با ذینفعان مختلف، ارائه و کسب ارزش را برای شرکت به طور همزمان فراهم می سازد. این ارتباط دوسویه است. لازمه ایجاد ارتباط دوطرفه این است که شرکا به یکدیگر اعتماد و تعهد داشته باشند. در نتیجه شرکت، اتحادیه های کاری خود را با آن دسته از شرکا ایجاد می کند که دو اصل فوق را رعایت کنند. این تعریف ذینفعان داخلی و خارجی شرکت از قبیل کارکنان، خرده فروشان، تامین کنندگان و سهامداران را در بر می گیرد (Kandampully & Duddy, 1999).
شکل ۲-۲: ارتباطات ثانویه (ارتباطات در بازاریابی رابطهمند)
(منبع: Kandampully & Duddy, 1999, 320)
همچنین در جدول (۲-۲) زیر این تفاوت بهتر نشان داده شده است.
جدول ۲-۲: مقایسه تطبیقی بازاریابی رابطهمند و بازاریابی سنتی (منبع: Palmer, 2003, 115)
بازاریابی سنتی
بازاریابی رابطهمند
تمرکز بر فروش و جذب مشتریان جدید
تمرکز بر مشتری و حفظ مشتریان کنونی
اهداف کوتاه مدت
اهداف بلند مدت
فروش به مشتریان و بی نام و نشان
فروش به مشتریان شناخته شده و در دسترس
التزام محدود به مشتری
تعهد و التزام زیاد به مشتری