۱- جراحی[۱۰]
۲- رادیوتراپی[۱۱]
۳- شیمی درمانی[۱۲]
۴- هورمون درمانی[۱۳]
۵- ژن درمانی[۱۴]
کاربرد شکلهای جدید اشعه همانند پرتوهای لیزر که به بافتهای طبیعی صدمه نمیزنند و توسعه انواع هورمون درمانی، به تنهایی ویا در ترکیب با سایر درمانها از پیشرفتهای مهم در خصوص پیشگیری و درمان سرطان به شمار میرود. اخیرا موقعیتهای تشخیص و درمان سریعتر بیماران، تکامل روشهای جدید تشخیصی و درمانی مانند شیمی درمانی و هورمون درمانی و الگوی معاینات ادواری و عمومی سرطان توانسته مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد (گرسون، ۲۰۰۲).
۲-۲-۱-۷ عوارض شیمی درمانی
یکی از روشهای شایع برای درمان بیماری سرطان، استفاده از شیمی درمانی میباشد. البته این روش درمانی در کنار فواید خود دارای یک سری عارضه نیز میباشد. شیمی درمانی به معنای استفاده از داروهای شیمیایی برای غلبه بر تومورهای سرطانی است. اگر چه عوارض شیمی درمانی بسیار زیاد است اما تنها راه مبارزه جدی با سرطان و از بین بردن تومور محسوب می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از عوارض شیمی درمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-تهوع و استفراغ: استفراغ تنها چند دقیقه پس از شروع شیمی درمانی ایجاد می شود و سپس طی ۲۴ ساعت پس از شیمی درمانی پیشرفت میکند و بدتر می شود و تا چند روز بعد از شیمی درمانی هم این حالت ادامه پیدا می کند. اگر بیماران تحت نطر پزشک متخصص، قبل از شیمی درمانی از داروهای ضد تهوع استفاده کنند این حالت در آنها کاهش پیدا می کند.
۲-ریزش مو: متأسفانه یکی از بدترین عوارض شیمی درمانی، ریزش مو در بیماران میباشد. از آنجا که مو با زیبایی افراد به ویژه خانمها ارتباط مستقیم دارد، بیماران از این عارضه بسیار رنج و آسیب میبینند. بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار میگیرند معمولا ۲ تا۳ هفته پس از دریافت داروهای شیمی درمانی شروع به از دست دادن موهای خود می کنند. خوشبختانه ریزش مو عارضهای است که به صورت موقتی ایجاد می شود و انتظار میرود که پس از سپری شدن دوره درمان، ریزش مو متوقف شود و موهای جدید شروع به رویش کنند. متأسفانه هنوز هیچ راهی برای جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی پیدا نشده است.
۳-زخم دهان: بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار میگیرند ۵ تا ۱۴ روز پس از شروع آن، با زخمهایی در دهان خود مواجه میشوند. خوشبختانه این زخمها بین ۲ تا۳ هفته پس از شروع شیمی درمانی بهبود مییابند و هنگامی که شیمی درمانی کاملا پایان یابد به طور کامل بهبود پیدا می کنند.
سایر عوارض شایع عبارتند از:
۴-خستگی
۵-اسهال
۶-یبوست
ممکن است بیماری در اثر شیمی درمانی دچاربیشتر عوارض ذکر شده شود و یا ممکن است فقط دچار یک یا دو عارضه فوق شود وحتی ممکن است دچار هیچ عارضهای نشود (منجمی، ۱۳۸۹).
۲-۲-۱-۸ راههای پیشگیری از سرطان
- عدم استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات
- استفاده از سبزیجات تازه و انواع میوه ها
- رعایت کامل امور بهداشتی
- تحرک و فعالیت بدنی مناسب
- استفاده کمتر از گوشت قرمز
- صرف غذاهایی که به صورت آبپز تهیه میشوند
- عدم استفاده از غذاهایی که آثار سوختگی در آنها نمایان است.
- آزمایشات مربوط به غربالگری سرطان.
۲-۲-۱-۹ پیگیریهای پس از درمان
پیگیریهای پس از درمان، پیشرفتهای چشمگیری در تشخیص زودهنگام و همچنین درمان سرطان ، موجب علاج بسیاری از مبتلایان می شود. اما با این وجود پزشکان هنوز نمی توانند مطمئن باشند که سرطان دیگر باز نمیگردد. چرا که سلولهای سرطانی شناسایی نشدهای ممکن است پس از درمان در بدن باقی بمانند. گاه به نظر میرسد سرطان کاملا از بین رفته، در صورتیکه ممکن است باز هم عود کند. به این پدیده عود بیماری میگویند. پزشکان برای اطمینان از عدم عود سرطان ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهند یا بررسیهای آزمایشگاهی، تصویربرداری با اشعه ایکس ویا دیگر آزمایشات را تجویز کنند (منجمی،۱۳۸۹).
۲-۲-۱-۱۰ پاسخ روانشناختی به سرطان
پاسخهای روانشناختی به سرطان در مجموع به عواملی همچون سن بیمار، وضعیت جسمی، نوع و محل سرطان، میزان حمایتهای دریافتی و ارتباطات نزدیک و صمیمی، سبکهای کنار آمدن و اثرات آن بر وضعیت بیمار دارد.پاسخهای روانشناختی به سرطان شامل: افسردگی شدید، غم و اندوه، یأس و ناامیدی، تغییر شخصیت،کاهش کیفیت زندگی، پرخاشگری و عصبانیت، اضطراب و استرس و کاهش تحمل مشکلات و کاهش تابآوری و… میباشد(گرسون،۲۰۰۲).
متأسفانه بیماران سرطانی نه تنها در طول دوره درمان، بلکه بعد از پشت سرگذاشتن مراحل حاد درمانی و بدست آوردن بهبود جسمانی نیز ممکن است دچار هر یک از عوارض روانشناختی ذکر شده گردند.در بخشهای بعدی به آشنایی با امید به زندگی و تابآوری به عنوان دو مؤلفه روانشناختی مهم و مؤثردر بیماران سرطانی میپردازیم.
۲-۲-۲ امید به زندگی
واژۀ “امید” و “امیدواری” از مفاهیم مثبتی است که در فرهنگ و ادبیات اقوام مختلف مورد توجه قرار گرفته است و از آن به مثابه نیرویی یاد می شود که در لحظات سخت و طاقتفرسا و عرصه آزمونهای زندگی باعث تلاش و حرکت در معنای وسیع میل به ادامه زیستن میگردد. امید مفهومی است آیندهنگر و روشنی بخش فردای دور یا نزدیک. فرد امیدوار تا آخرین لحظه زیستن خویش امیدوار است و اگر به بقای پس از مرگ ایمان داشته باشد حتی مرگ نیز پایان امیدواری او نیست. در جای جای ادبیات غنی و کهن ایرانی همواره امید و امیدواری عاملی برای حفظ سرزندگی و تلاش در شرایط سخت تا رسیدن به وضعیت مطلوب بوده است. بسیاری از ما هنگام مواجهه با دشواریها و ناکامیها ضربالمثلها و عباراتی را در ذهن خود به یاد میآوریم که فرهنگ اصیلمان آنها را برایمان به میراث نهاده است، مانند آنچه که نظامی گنجوی گفته است :
در نا امیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است
در فرهنگ اسلامی و در آیات قرآن بارها به مفهوم امید اشاره شده است و گسترۀ آن تا حیات اخروی و زندگی پس از مرگ امتداد یافته است. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره انشراح، آیات ۵ و ۶ به پیامبر بزرگ اسلام میفرماید: “به یقین بعد هر سختی آسانی است آری مسلماّ بعد هر سختی آسانی است” و در آیه ۳۶ سوره عنکبوت میفرماید: “و ما به سوی مدین برادرشان شعیب را فرستادیم. گفت ای قوم من خدا را بپرستید و به روز بازپسین امیدوار باشید و در زمین فساد نکنید". همچنین در آیات الهی ناامیدی از رحمت خداوند از ویژگی کافران محسوب می شود (نظام دوست، ۱۳۹۱).
۲-۲-۲-۱ معنا و مفهوم امید
در فرهنگ لغت معین امید با آرزو، رجا، چشمداشت، توقع و انتظار مترادف شده است و فرد امیدوار آرزومند، متوقع و منتظر توصیف می شود.
فرهنگ لغت وبستر امید را” تمایل به تکمیل چیز با ارزشی با احتمال واقعی تحقق، همراه با تداوم انتظار وقوع آن” تعریف می کند.
در فرهنگنامه رندم هاوس نیز امید به صورت “انتظار مثبت فعال و مداوم برای تعقیب در جهت یک شایستگی مطلوب معقول” تعریف شده است (بهاری، ۱۳۹۰).
در طول دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ روانپزشکان و روانشناسان امید را تحت عنوان کلی” انتظار مثبت برای دست یافتن به هدف” مطالعه میکردند (منینجر و استاتلند، ۱۹۶۹). از این منظر امید را میتوان نوعی انگیزش در نظر گرفت. زیرا انگیزش فرایندی است که به رفتار، انرژی و جهت میدهد. اغلب پژوهشگران اذعان دارند که هیجانها به صورت نوعی انگیزه عمل می کنند. هیجانها مانند همه انگیزه های دیگر (مثل نیازها و شناختها) رفتار را نیرومند و هدایت می کنند. لذا میتوان امید را یک هیجان مثبت نیز در نظر گرفت (ریو، ۲۰۰۵). آوریل و همکارانش نیز در تحقیقات خود امید را نوعی هیجان یافتند و با مقایسه امید با دو هیجان دیگر(عشق و خشم)، پنج ویژگی مشترک بین هر سه آنها پیدا کردند که عبارتند از: ۱- مشکل بودن کنترل آنها ۲- اثر گذاری آنها بر نحوه تفکر و ادراک وقایع ۳- اثر گذاری بر چگونگی رفتار ۴- برانگیختن رفتار و ۵- افزایش پشتکار و توانایی ادامه مسیر و بالاخره اینکه امید، عشق و خشم هر سه تجربه های مشترک در میان همه مردم دنیا هستند (آوریل و همکاران،۱۹۹۰ به نقل از دوناولد، ۱۹۹۷).
۲-۲-۲-۲ نگرش به امید به عنوان یک سازه روانشناختی
در دهه ۱۹۵۰ کارل منینجر-روانپزشک- که تلاش میکرد توجه همکارانش را به امیدواری به عنوان شعله ضروری زندگی بیشتر جلب کند این موضوع را مطرح کرد، او در یک سخنرانی در جمع روانپزشکان اولین بار به امید به عنوان نقطه قوت در بیماران اشاره کرد و روانپزشکان را تشویق کرد که قدرت امید به بیماران را در فهم و درمان بیماری به رسمیت بشناسند (سیولی و بیلر، ۲۰۱۰، ترجمه تقدیسی، ۱۳۹۱).
در اوایل دهه ۱۹۶۰، استاتلند- روانشناس- موضوع امید را مطرح کرد، او انسان را موش یا کبوتر نمیدانست که بر اساس غریزه عمل کند، بلکه معتقد بود انسان موجودی امیدوار به آینده است که نقشهها و خواسته های بسیار با روشهای واقعی و معنادار زندگیاش را تحت تأثیر قرار میدهد.
در دهه ۱۹۷۰ عالم الهیات کاتولیک، ویلیام اف لینچ، موضوع امید را با این اعتقاد مطرح کرد که امید مستلزم نیروی تخیل است و روابط حمایتگرانه آن را تقویت می کند.
در دهه ۱۹۸۰ لوئی گوشتالک –روانپزشک- ثابت کرد که بیماران سرطانی امیدوار بیش از بیماران سرطانی ناامید زندگی می کنند. در اواسط دهه ۱۹۸۰ بری سیگل با انتشار کتاب عشق، طب و معجزات، ضمن طرح موضوع امید، به نقل زندگی قهرمانانه بیماران سرطانی پرداخت.
در دهه ۱۹۹۰ اسنایدر- روانشناس- ثابت کرد که دانشجویان امیدوار بهتر عمل می کنند و به طرز چشمگیری نمرات بالاتری میگیرند. اریکسون تقریبا در همین زمان آخرین کتاب خود را به پایان رساند و همچون قبل به این موضوع اشاره کرد که اعتماد در روابط باعث ایجاد امید در کودکان می شود و مسنترها را به مقابله با ناامیدی وامیدارد (سیولی و بیلر، ۲۰۱۰ ترجمه تقدیسی، ۱۳۹۱). با وجود ارزش امید در زندگی انسانها تا قبل از چارلز ریک اسنایدر- استاد روانشناسی دانشگاه کانزاس (۲۰۰۶-۱۹۳۵)- کسی به طور جدی به مفهوم و ماهیت امید نگاه موشکافانه نداشته و کاربرد آن را در زندگی رواج نداده است، او که ملقب به سلطان امید است برای اولین بار نظریهاش را دربارۀ امید مطرح کرد و آن را مرکب از” قدرت اراده"، “قدرت راهیابی"، “داشتن هدف” و “تشخیص موانع” دانست (اسنایدر، هریس و همکاران، ۱۹۹۱ به نقل از بهاری۱۳۹۰). اسنایدر(۲۰۰۰) در بیان چگونگی شکل گیری نظریه امید به انجام پژوهشی در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ اشاره کرده است. او در این پژوهش دریافت که برخی شرکت کنندگان برای فاصله گرفتن از عواقب بد ناشی از اعمالشان و عدهای برای دستیابی به اهداف مثبت زندگیشان عذرخواهی می کنند و در این میان دستیابی به اهداف مثبت انگیزش بیشتری را ایجاد می کند. او در پژوهش دیگری از مردم درباره افکارشان در طول یک روز میپرسید و با یادداشتبرداری و تحلیل پاسخ آنها به این نتیجه رسید که بیشترین افکار شرکت کنندگان در طول روز به چگونگی دستیابی به اهداف دلخواهشان اختصاص دارد. اسنایدر در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که بخشی از تفکر معطوف به هدف، مربوط به مسیرهای ممکن برای دستیابی به اهداف مطلوب است که او آنها را “تفکر رهیاب” نامید. به علاوه انسانها در مورد اراده و توانایی خود برای استفاده از مسیرها در جهت رسیدن به اهداف نیز فکر می کنند. این مؤلفه انگیزشی “پایوری” یا “عامل” نام گرفت. وقتی افراد افکار مربوط به پیگیری اهدافشان را توصیف میکردند، اسنایدر متوجه جابهجا شدن پیدرپی تفکر رهیاب و عامل شد. تعامل تفکر رهیاب و عامل منجر به تداوم تفکر منتهی به هدف یا امید می شود (اسنایدر،۲۰۰۰). در سال ۱۹۹۱ اسنایدر و همکارانش دو تعریف مشخص از امید ارائه دادند، یکی از تعاریف امید اینگونه بیان شد: حالت انگیزشی مثبتی که مبتنی برحس ناشی از تعامل تفکر عامل (انرژی معطوف به هدف) و مسیرها (برنامه ریزی برای دستیابی به هدف) است (اسنایدر، ایروینگ و اندرسون، ۱۹۹۱ به نقل از اسنایدر، ۲۰۰۰). تعریف دوم امید را مجموعه ای شناختی توصیف میکرد که برمبنای حس متقابل تفکر عامل (تصمیم هدفمند) و مسیرها (برنامه ریزی برای دستیابی به هدف) شکل میگیرد (اسنایدر، هریس و همکاران، ۱۹۹۱ به نقل از اسنایدر، ۲۰۰۰).
نظریۀ اسنایدر در مورد فرایند تجربه کردن امید در یک وضعیت خاص بیانگر آن است که در هر موقعیتی که هدف ارزشمند دنبال می شود، رفتار هدفمند و امیدبخش به وسیله تعامل موارد زیر تعیین می شود: