ضریب همبستگی
معناداری
گرایشهای معنوی و کیفیت زندگی
۳۵۹
۴۱۰/۰
۰۰۰/۰
در اولین فرضیه پژوهش حاضر به بررسی رابطه دو متغیر اصلی یعنی گرایشهای معنوی و کیفیت زندگی پرداخته می شود. همانطور که در جدول ۲۸-۴ مشاهده میشود، ضریب همبستگی بین گرایشهای معنوی و کیفیت زندگی ۴۱/۰ می باشد؛ این ضریب همبستگی مستقیم، از لحاظ آماری معنادار است (۰۵/۰p<)؛ لذا فرضیه اول پژوهش تأیید می شود و نتیجه گرفته می شود که با افزایش گرایشهای معنوی دانشجویان، کیفیت زندگی آنها افزایش مییابد.
فرضیه دوم:
بین ابعاد گرایشهای معنوی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه شاهد رابطه وجود دارد.
جدول ۴-۲۹- ضریب همبستگی بین ابعاد گرایشهای معنوی و کیفیت زندگی را نشان میدهد.
جدول ۴-۲۹- ضریب همبستگی بین ابعاد گرایشهای معنوی و کیفیت زندگی
متغیر
تعداد
ضریب همبستگی
معناداری
باورهای معنوی و کیفیت زندگی
۳۵۹
۳۴۳/۰
۰۰۰/۰
احساس معنویت و کیفیت زندگی
۳۵۹
۳۸۶/۰
۰۰۰/۰
خود شکوفایی معنوی و کیفیت زندگی
۳۵۹
۵۳۰/۰
۰۰۰/۰
رفتارهای معنوی و کیفیت زندگی
۳۵۹
۲۳۸/۰
۰۰۰/۰
همانطور که در جدول ۴-۲۹ مشاهده می شود، ضریب همبستگی بین باورهای معنوی و کیفیت زندگی ۳۴۳/۰ می باشد؛ این ضریب همبستگی مستقیم، از لحاظ آماری معنادار است (۰۵/۰p<)؛ لذا نتیجه گرفته می شود که با افزایش باورهای معنوی دانشجویان، کیفیت زندگی آنها افزایش می یابد.
میزان ضریب پیرسون مشاهده شده برای آزمون همبستگی بین دو متغیر احساس معنویت و کیفیت زندگی برابر با ۳۸۶/۰ می باشد که حکایت از همبستگی مثبت بین این دو متغیر دارد. معناداری آزمون نیز نشان میدهد که رابطه مشاهده شده معنادار است و بنابر این نتیجه گرفته میشود که با افزایش احساس معنویت دانشجویان، کیفیت زندگی آنها افزایش می یابد..
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
میزان معناداری مشاهده شده برای رابطه خود شکوفایی معنوی و کیفیت زندگی نشان میدهد رابطه معناداری بین این دو متغیر وجود دارد و میزان ضریب پیرسون نیز نشان میدهد همبستگی موجود نسبتاً قوی و مثبت میباشد. همبستگی مثبت بیان میکند که با افزایش خودشکوفایی معنوی دانشجویان، کیفیت زندگی آنها افزایش می یابد.
همانطور که مشاهده می شود، ضریب همبستگی بین رفتارهای معنوی و کیفیت زندگی ۲۳۸/۰ می باشد؛ این ضریب همبستگی مستقیم، از لحاظ آماری معنادار است (۰۵/۰p<)؛ لذا نتیجه گرفته می شود که با افزایش رفتارهای معنوی دانشجویان، کیفیت زندگی آنها افزایش می یابد.
فرضیه سوم:
بین گرایشهای معنوی و ابعاد آن با بعد جسمانی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه شاهد رابطه وجود دارد.
جدول ۴-۳۰- ضریب همبستگی بین گرایشهای معنوی و ابعاد آن با بعد جسمانی کیفیت زندگی را نشان میدهد.