ب) فرضیات فرعی
-
- مکان جغرافیایی کارگزاری در انتخاب مشتری موثر است.
-
- مکانیزه بودن خدمات کارگزاری در انتخاب مشتری موثر است.
-
- تعداد کارکنان و پرسنل کارگزاری در انتخاب مشتری موثر است.
-
- تعداد شعب کارگزاری در انتخاب مشتری موثر است.
-
- به نظر میرسد ساعات کار روزانه کارگزاری در انتخاب مشتری موثر است.
-
- میزان اعتبار دهی کارگزاری در انتخاب مشتری موثر است.
-
- شهرت و اعتبار قبلی کارگزاری در انتخاب مشتری موثر است.
-
- نیازهای مشتریان در انتخاب یک کارگزاری موثر است.
-
- نحوه برخورد کارکنان کارگزاری در انتخاب یک کارگزاری موثر است.
-
- سرعت عمل کارکنان کارگزاری در اطلاعرسانی و ارائه خدمات در انتخاب یک کارگزاری موثر است.
-
- زیباسازی و تزئینات کارگزاری در انتخاب یک کارگزاری توسط مشتریان موثراست.
-
- خدمات رفاهی شعبه در انتخاب یک کارگزاری توسط مشتریان موثر است.
۱-۵ نتایج مورد انتظار پس از انجام تحقیق
کارگزاریها باید با نیازهای گروههای مختلف مشتریان وضعیت بازار آشنا و نزدیک باشد تا بتواند در کوتاهترین زمان عکسالعمل لازم را در مورد پاسخگویی نسبت به ارضاء نیازهای مشتریان به عمل آورد. چرا که با ورود کارگزاریهای جدید به عرصه فعالیت تأمین نیازهای مشتریان با مشکل مواجه خواهد شد. به طور کلی هدف محقق از انجام این تحقیق شناسایی مهمترین عواملی است که بر اساس آن عوامل مشتریان یک کارگزاری را جهت استفاده از خدمات بورس کالای ایران انتخاب میکنند. دسترسی به هدف مذکور بهنوبه خود باعث میشود کارگزاران در فرایند جذب مشتری سهم مناسبی را در این بازار کسب کنند و بازار را از حالت نامتعادل در جذب مشتری و فعالیت کارگزاران خارج گردانند و به تبع آن زمینه رقابتی در خدمات کارگزاران به وجود خواهد آمد و بورس کالای ایران بهعنوان بزرگترین بازار مبادله کالاهای پایهای کشور به گونهای اثربخشتر به فعالیت خود ادامه خواهد داده و به اهداف خود نزدیک خواهد شد.
۱-۶ روش تحقیق
از نظر دسته بندی تحقیقات برچسب نحوه گردآوری دادهها (روش تحقیق)، این تحقیق را میتوان تحقیق توصیفی دانست. تحقیق توصیفی[۳] شامل روشهایی است که هدف آن توصیف کردن شرایط پدیدههای مورد بررسی است. به عبارت دیگر این تحقیق وضع موجود را بررسی میکند و توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن میپردازد و ویژگیها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی میکند.[۴]
۱-۶-۱ روشهای جمعآوری اطلاعات
برای گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و روش میدانی استفاده خواهد گردید. عمده بار تحقیق بر روی نظریاتی خواهد بود که از مصرفکنندگان خدمات کارگزاریهای بورس کالای ایران دریافت خواهد شد که برای دریافت این نظرات از پرسشنامههایی که به همین منظور طراحی و بین گروههای مصرفکننده توزیع خواهد شد بهره خواهیم برد. بنابراین برای جمع آوری اطلاعات از روشهای زیر استفاده خواهد شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱- مطالعات نظری برای تدوین مباحث تئوریک پایاننامه شامل مطالعه کتب تخصصی، مقالات، مجلات و نشریات حرفهای و تخصصی و وب سایتهای مرتبط و موارد مشابه
۲- استفاده از پرسشنامه در روش میدانی برای بهرهگیری از نظرات گروههای مصرفکننده خدمات کارگزاریهای بورس کالای ایران
۱-۶-۲ قلمرو پژوهش
قلمرو این تحقیق موضوع بازاریابی کارگزاریهای بورس کالای ایران است که در مورد شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب یک کارگزاری از کارگزاریهای بورس کالای ایران از طریق گروههای مصرفکننده بحث خواهد شد.
۱-۶-۳ جامعه آماری
جامعه آماری مشتریان فعال در بورس کالای ایران میباشند است و به اختصار همان مشتریان کارگزاری نامیده میشود.
۱-۶-۴ نمونه آماری
از جامعه آماری به روش تصادفی طبقهای اقدام به اخذ نمونه میکنیم. در فصل سوم به طور کامل به حجم محاسبه نمونهگیری اشاره خواهد شد.
۱-۶-۵ روشهای نمونه گیری
نظر به اینکه در این تحقیق، جمعیت جامعه آماری دارای تعداد بسیار زیاد است و پرسش از تمام افراد جامعه پرهزینه، وقتگیر و تقریباً غیرممکن است از روش نمونهگیری استفاده می شود. نمونه برداری تصادفی طبقهای نتایج دقیقتری از نمونهبرداری ساده بهدست میدهند. روشهای مورد نظر برای تجزیهوتحلیل اصلاحات و آزمون فرضیهها در این تحقیق از آمار استنباطی و توصیفی استفاده میکنیم. آمار توصیفی خلاصه برخی اندازهگیریها درخصوص نمونه را ارائه میدهند و آمار استنباطی به ما اجازه میدهد که درباره کل جمعیت آماری بر اساس نتایجی که از نمونه بهدست آمده است قضاوت کنیم و به یک نتیجه کلی برسیم. نظر به اینکه در این تحقیق رابطه بین ساختار ارائه خدمات، کیفیت ارائه خدمات، فرهنگ مشتریگرایی کارگزاریها و انتخاب یک کارگزاری مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد و به دلیل مقیاس مورد استفاده در پرسشنامه، مقیاس لیکرت[۵] است. در آزمون فرضیات نسبتهای مربوط به نظرات موافق با گزینههای مختلف مورد آزمون قرار میگیرد. سطح تعیین شده برای رد یا قبول آزمون فرضیات، سطح ۹۵ درصد در نظر گرفتهشده است.
۱-۷ تعریف مفاهیم و اصطلاحات
بورس کالا:
بورس کالا، بازاری متشکل و منسجم است که تعدادی زیادی از عرضه کنندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسیهای کارشناسی و قیمت گذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران عرضه می شود. در این بورسها معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، پنبه، برنج، و…داد وستد می شود.(سایت بورس کالا)
کارگزار بورس:
کارگزاریهای بورس کالا بهعنوان یک شرکت خدماتی نقش رابط بین بورس کالا و خریدار یا فروشنده را ایفا میکنند به گونهای که هر شخص حقیقی یا حقوقی با توجه به مقررات دروصورت داشتن شرایط مربوطه با مراجعه به یک کارگزاری عضو بورس کالای ایران، تقاضای خرید با فروش محصول خود را بهکارگزاری میدهد و کارگزاری کلیه کالاهای لازم جهت خرید با فروش تسویه و انتقال و صدور صورتحساب را انجام وکالت از مشتری در بورس کالا انجام میدهد. .(سایت بورس کالا)
بازاریابی خدمات کارگزاریهای بورس کالای ایران:
شناسایی نیاز مشتریان و جلب رضایت آنان و از طرفی دیگر طراحی و ارائه خدمات باکیفیت مناسب و متنوع در چهارچوب قوانین و مقررات بورس کالای ایران جهت تأمین نیازهای مخالف آنان با توجه به عوامل آمیخته بازاریابی خدمات (P7).
خدمات کارگزاریهای بورس :
شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه میتوانند با احراز برخی شرایط مجوزهای فعالیت در یک و یا چند بورس را به طور همزمان اخذ کرده و به ارائه خدمات به مشتریان بر اساس قوانین و مقررات بپردازند. خدماتی نظیر پذیرش سفارش مشتریان در بهابازارها، بازارهای خارج از بورس، پذیرش معاملات آتی کالا و اوراق بهادار و پذیرش درخواست های صدور و ابطال واحدهای صندوق سرمایهگذاری انجام پذیرد. ضمناً اکثر شرکتهای کارگزاری با ارائه خدماتی نظیر انجام معاملات اینترنتی و یا معاملات برخط بدون نیاز به حضور مشتریان در دفاتر خود به آنها خدمات ارائه مینمایند.(سایت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار)
ساختار:
از مجموعه عوامل مکان جغرافیایی، مکانیزه بودن، تعداد پرسنل، تعداد شعب، ساعات کار، میزان اعتبار دهی و شهرت و اعتبار قبلی کارگزاری (رزومه) یاد شده است.
فرهنگ مشتریگرایی:
از عوامل درک نیازهای مشتریان و نحوه برخورد کارکنان تحت عنوان فرهنگ مشتریگرایی یاد شده است.
کیفیت ارائه خدمات:
از سرعت عمل کارکنان در اطلاعرسانی، زیباسازی و تزئینات کارگزاری و خدمات رفاهی کارگزاری تحت عنوان کیفیت ارائه خدمات ذکر شده است.
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق