۱-۹- جامعه آماری
از آنجا که اطلاع دقیقی از جامعه آماری در دست نیست بنابراین جامعه آماری پژوهش نامحدود است و عبارت است از کلیه مشتریان و افرادی که در سطح منطقه کیش به نحوی از خدمات بیمه عمر استفاده مینمایند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱-۱۰-نمونه آماری و روش نمونه گیری
در پژوهش حاضر به علت نامحدود بودن تعداد بیمهگذاران، محدودیت زمانی و همچنین صرفهجویی در هزینه های پژوهش، محقق بیمهگذاران بیمه عمر در جزیره کیش را به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب نموده و از روش نمونه گیری احتمالی خوشهای استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه، به علت نامعلوم بودن واریانس جامعه آن را برآورد نموده و در سطح اطمینان ۹۵ درصد و دقت برآورد ۶ حجم نمونه ۱۲۰ به دست آمده است.
۱-۱۱-مدل مفهومی پژوهش
تمام مطالعات تحقیقی بر یک چهارچوب مفهومی استوار است، که متغیرهای مورد نظر و روابط میان آنها را مشخص می کند (ادوارد و همکاران، ۱۳۷۹).
این چهارچوب مفهومی که با عناوین دیگری همچون چهارچوب نظری (خاکی، ۱۳۷۸) نقشه ذهنی و ابزار تحلیلی (میرزایی هرنجانی، ۱۳۷۵) شناخته می شود، الگویی است که پژوهشگر براساس آن درباره روابط بین عواملی که در ایجاد مسأله مهم تشخیص داده شده اند، نظریه پردازی می کند. این نظریه می تواند ضرورتاً سخن پژوهشگر نباشد و بطور منطقی از نتایج تحقیقات قبلی پیرامون مسأله نشأت گرفته باشد (همان، ۱۳۷۸).
از آنجا که هر پژوهش میدانی و پیمایشی نیازمند نقشه ذهنی و مدل مفهومی است که در قالب ابزار تحلیلی مناسب، متغیرها و روابط بین آنها ترسیم شده باشد، بر همین اساس یک مدل تحلیلی از این فرضیات و هوش هیجانی و تأثیر آنها بر استفاده از بیمه عمر ذیلاً ارائه شده است.
در تحقیق حاضر از مؤلفههای هوش هیجانی مدل بار- آن[۱۳] ۲۰۰۱ استفاده شده است که به شرح ذیل میباشد:
بنا به تعریف “بار- آن” از هوش هیجانی، هوش هیجانی در ۵ حیطه دارای ۱۵ مولفه است:
۱) حیطه درون فردی؛ شامل ۵ مولفه خودآگاهی هیجانی، قاطعیت[۱۴]، حرمت نفس[۱۵]، استقلال و خودشکوفایی[۱۶].
۲ ) حیطه برون فردی؛ شامل ۳ مولفه همدلی، روابط میان فردی و مسئولیتپذیری.
۳) حیطه سازگاری؛ شامل ۳ مولفه حل مساله، واقعیت سنجی و انعطاف پذیری.
۴) حیطه کنترل استرس؛ شامل ۲ مولفه تحمل فشار و کنترل تکانه.
۵) حیطه خلق کلی؛ شامل ۲ مولفه خرسندی[۱۷] و خوشبینی[۱۸].
در این تحقیق به بررسی تأثیر هوش هیجانی بر استفاده از بیمه عمر با توجه به مؤلفه های ( ابعاد ) هوش پرداخته می شود. مدل مفهومی تحقیق در شکل (۱-۱) نشان داده شده است.
مهارت های درون فردی
مهارت های میان فردی
سازگاری
کنترل استرس
خلق عمومی
شکل ۱-۱: مدل مفهومی تحقیق (تأثیر هوش هیجانی بر استفاده از بیمه عمر) بار- آن ۲۰۰۱
۱-۱۲-تعاریف
هوش هیجانی: هوش هیجانی، آرایشی ازاستعدادهای غیرشناختی، قابلیتها و مهارت هایی است که توانایی فرد در سازگاری با شرایط و فشارهای محیطی را افزایش میدهد (گابریل، ۲۰۰۱).
خودآگاهی: خود آگاهی آگاه بودن از حالت روانی خود و تفکر درباره آن حالت است. هوش هیجانی با خودآگاهی آغاز می شود که ارتباط نزدیکی با ارزشها، نقاط قوت و ضعف افراد دارد تا بتواند همزمان از طریق روش مناسب و سازنده احساسات خود را ابراز کند (مایر، ۱۹۹۰).
خودمدیریتی (خودگردانی[۱۹]): تعادل هیجان را خودمدیریتی مینامند و یک قابلیت زیربنایی است که در کنترل رفتارهای هیجانی نقش مهمی دارد. گاهی از خود مدیریتی به معنای کنترل احساسات، عواطف و تکانشها یاد می کنند و عامل اصلی در پذیرش مسئولیت اعمالی است که انجام میدهیم (سالووی، ۱۹۹۰).
آگاهی اجتماعی[۲۰]: توانایی همدردی با احساسات دیگران و شناخت دیدگاه آنان میباشد. همدلی دنیا را از دریچه چشم دیگران دیدن و وارد شدن به حریم احساس آنها میباشد و نیازمند درک، شناخت و پاسخ مناسب به هیجانهای دیگران است (هین، ۲۰۰۴).
مدیریت رابطه (مهارت های اجتماعی): توانایی شناخت و همدلی با دیگران، برقراری ارتباط مؤثر، گوش دادن عمیق و تشریک مساعی میباشد.مدیریت رابطه یعنی آیا مدیر می تواند رابطه خود با دیگران را به طور مؤثر و سازندهای مدیریت کند و به سمت نتایج مثبت هدایت کند (کیاروچی، ۲۰۰۵).
تعریف واژه بیمه: بیمه، نقش اساسی در جبران آثار مالی ناشی از تحقق خطر بیمه شده برای آحاد جامعه دارد. واژه بیمه که در زبان فرانسه assurance و در زبان انگلیسی insurance نامیده می شود، ظاهراً به کلام فارسی شباهت دارد ولی معلوم نیست از چه تاریخی مصطلح شده و غرض از استعمال آن چه بوده است. لغت شناسان معتقدند که واژه های انگلیسی و فرانسه از ریشه لاتینی secures که به معنای اطمینان است گرفته شده و علاوه بر عقد بیمه در معانی تضمین، تأمین، اعتماد یا اطمینان بهکار رفته است. واژه بیمه در اغلب زبانهای دیگر نیز از همین ریشه مشتق شده است. در حالی که تصور نمیرود که واژه بیمه در فارسی خود از ریشه های عربی، ترکی، عبرانی، یونانی، روسی یا لاتین باشد گو اینکه واژه های بسیاری در زبان فارسی از این زبانها گرفته شده، با این همه، به نظر میرسد که ریشه اصلی همان “بیم” است زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به سبب همین ترس و به منظور حصول تأمین عقد بیمه وقوع مییابد (لوک، ۱۳۸۰).
بیمه گر: شرکت بیمهای است بیمه نامه را صادر کرده و در ازاء پرداخت حق بیمه توسط بیمهگذار، پرداخت منافع تعیین شده به استفاده کنندگان بیمه نامه را در صورت تحقق موضوع بیمه بعهده دارد (ثبات، ۱۳۸۷).
بیمه گذار: شخص حقیقی یا حقوقی است که با بیمه گر قرارداد بیمه را منعقد می کند و پرداخت حق بیمه و یا اقساط آن را تعهد مینماید (اعظم، ۱۳۸۶).
بیمه نامه: سند کتبی است که براساس قانون و مقررات بیمه کشور و با توجه به پیشنهاد بیمهگذار و موافقت بیمهگر تنظیم میشود و پس از امضاء در اختیار بیمهگذار قرار میگیرد (معزی، ۱۳۸۶).
حق بیمه: وجهی است که بیمهگذار در قبال تعهد بیمهگر به او میپردازد (پاکباز، ۱۳۴۷).
حق بیمه اضافی : مبلغی است که بیمهگر بعنوان مازاد بر حق بیمه معمول بعلت پر مخاطره بودن ریسک یا تشدید خطر تحت پوشش، دریافت میدارد (مشایخی، ۱۳۵۳).
فرم پیشنهاد بیمه: فرم خاصی است که بیمهگر قبل از قبول تعهد به منظور تعیین و شناخت خطر بیمه در اختیار متقاضی بیمه قرار میدهد و متقاضی موظف است به تمامی سؤالات آن جواب درست داده و پس از تکمیل، آن را به بیمهگر مسترد نماید (کریمی، ۱۳۷۲).
الحاقیه[۲۱] : سندی است که در آن تغییرات در شرایط و موضوع بیمهنامه صورت گرفته و از طرف بیمهگر به بیمهگذار داده میشود (ملک نیا، ۱۳۵۲).
استفاده کننده : شخص حقیقی یا حقوقی است که بیمه گذار قرارداد بیمه را به نفع او منعقد ساخته است.
غرامت:[۲۲] وجهی است که بیمهگر تعهد مینماید آن را پرداخت نماید. غرامت ماحصل و ثمره بیمه است و ممکن است به صورت مبلغی یکجا باشد (فصلنامه صنعت بیمه، ۱۳۸۵).
بیمههای اشخاص: بیمههای اشخاص، موضوع تعهد بیمهگر شخص بیمه شده است. میزان تعهد بیمهگر، یعنی مبلغ بیمه شده، ارتباطی با غرامت ناشی از بروز واقعه بیمه شده ندارد و به پیشنهاد بیمهگذار تعیین می شود. در بیمههای اشخاص، بیمهگر با در نظر گرفتن وقایع احتمالی که برای شخص بیمه شده روی میدهد متعهد می شود (شیبانی، ۱۳۵۲).
بیمه عمر: بیمه عمر، قراردادی است که به موجب آن بیمهگر در مقابل دریافت حق بیمه متعهد
می شود که در صورت فوت بیم شده یا زنده مانده او در زمان معینی مبلغی به بیمهگذار یا شخص تعیین شده از طرف او بپردازد (ایزدپناه، ۱۳۸۰).
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه
امروزه روانشناسان علاوه بر توجهی که به تفاوت افراد از لحاظ هوش علمی دارند، هوش عاطفی را نیز به عنوان یک تفاوت عمده بین شخصیتهای مختلف قلمداد میکنند. به طوری که افراد مختلف ممکن است از لحاظ میزان بهره هوشی عاطفی متفاوت از یکدیگر باشند و این تفاوت به شیوههای گوناگون در زندگی آنها نمود پیدا کند (هومن، ۱۳۸۴). کارکردها و عملکردهای افراد به دلیل داشتن درجه هوش عاطفی متفاوت بوده و کل زندگی آنها را تحتالشعاع خود قرار میدهد طی دو دهه اخیر، مبحث هوش عاطفی که به عنوان هوش هیجانی نیز ترجمه شده، یکی از مهمترین مباحث علوم اجتماعی و علوم انسانی، از جمله حوزه مدیریتی و سازمانی، مورد توجه قرار گرفته است و همواره کاربردها و تواناییهای آن، در مقایسه با هوش منطقی، مورد بحث بوده است (گرود پارت[۲۳]، ۲۰۰۵). به طور کلی، دو مکتب مجزا در مورد هوش عاطفی مطرح است: نخستین مکتب؛ بیشتر در حوزه روانشناسی و دانشگاهی مطرح است، که هوش عاطفی را یک توانمندی میداند و دومین مکتب؛ به رویکرد آمیخته معروف است، که رویکر مبحث هوش عاطفی را، از حوزه اختصاصی روانشناسی خارج کرده و وارد حوزه های دیگر علوم اجتماعی و سازمانی می کند (فورگاس، ۲۰۰۵). با توجه به اینکه رویکرد اخیر معروفتر است و در اجرا، به خصوص در حوزه های مدیریت و سازمانی نیز، موفقتر بوده است، متخصصان سازمانی و منابع انسانی، تمایل بیشتری به استفاده از آن دارند تاکنون تعریف مشخص و واحدی در مورد هوش عاطفی نشده است (هوپر، ۱۹۹۹). اصطلاحات[۲۴] هوش عاطفی- قابلیت عاطفی- سواد عاطفی و ضریب عاطفی تاکنون معرفی شده اند (مییر[۲۵]، ۲۰۰۵). هوش عاطفی در بحث مدل خالص و قابلیت در مدل آمیخته، مطرح شده است. واژه هوش عاطفی یک واژه مرکب و متضاد است، که به دو واژه احساس و هوش و یا به عبارت دیگر، احساس و منطق تقسیم می شود (سالووی، ۱۹۹۰). ارسطو؛ اولین کسی بود که دو واژه احساس و منطق را درکنار هم قرار داد. او مثال میزند:"عصبانی شدن آسان است، اما عصبانی شدن نسبت به فردی به صورت درست، تا حد معقول و درست در زمان درست و به دلیل درست، کاری ساده نیست” (گابریل، ۲۰۰۱). بحث علمی در مورد هوش عاطفی، طی دو دهه اخیر، شکل گرفته است. پیتر سالوی؛ اولین کسی است که در مورد هوش عاطفی، تعریف مشخصی ارائه کرده است: هوش عاطفی؛ نوعی از پردازش اطلاعات عاطفی (هیجانی) است، که شامل ارزیابی درست هیجان و احساس در خود و دیگران بوده و بیان صحیح احساس و تنظیم انطباقی احساسات است، به شیوهای که سطح زندگی بهبود یابد (افروز، ۱۳۷۵).
نخستین و روشنترین اثر اقتصادی[۲۶] فعالیتهای بیمهای، حفظ اموال و تأسیسات متعلق به اشخاص یا دولت است که هر یک بالمال جزئی از ثروت ملی را تشکیل می دهند. گو اینکه صاحبان اموال و تأسیسات در مقابل تحصیل تأمین بیمهای ناگزیرند به طور مستمر حق بیمه پرداخت کنند و این خود رقم بالایی به هزینه های آنها میافزاید. ولی این اطمینان برای آنها هست که در صورت تحقق خطر مورد انتظار لطمهای به دارایی و گردش عادی دستگاههای آنان وارد نخواهد شد و خسارتهای وارده را بیمهگران جبران می کنند (دانیل و همکاران، ۲۰۰۳).
احساس مسئولیت و نگرانی درباره آینده زندگی، دغدغه همیشگی هر انسان دور اندیش میباشد. از این رو بیمههای عمر با هدف پوشش چهار دسته از نیازهای افراد جامعه به وجود آمدند (کیاروچی، ۲۰۰۵).
تامین زیانهای مالی ناشی از خطر فوت
تامین مستمری بازنشستگی
تامین زیانهای ناشی از کارافتادگی
پس انداز و تشکیل سرمایه
بر اساس ادبیات موجود در زمینه هوش هیجانی و بیمه عمر، در پژوهش حاضر تأثیر هوش هیجانی بر بیمه عمر مورد بررسی قرار گرفته است. مباحث مطرح شده در این فصل مفاهیم و تئوریهای موجود و مرتبط با اجزای اصلی پژوهش، خلاصهای از جستجوی وسیع پیرامون موضوع پایان نامه و موضوع مشابه در کتابها و مقالات میباشد.
۲-۲- مبانی نظری هوش هیجانی