1
720
2
300
3
400
4
510
5
400
6
70
جدول7-4
جدول بالا متغیر همان حداکثر ظرفیت خدمت دهی مترو برای این تعداد مسافر در بازه iام می باشد که توسط شرکت مترو بیان می شود
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
3-2-4- بررسی اهداف دیگر تحقیق
همان طور که گفته شد با افزایش قیمت بلیط های مترو در ساعات پیک و کمتر بودن بهای بلیط در ساعات غیر پیک باعث می شود که از جمعیت مسافران در ساعات پیک کم شده و این امر باعث آسایش نسبی مسافران می شود که بدین معنی می باشد که سطح بهداشت روانی و جسمانی بالاتر خواهد رفت، در نتیجه سطح رضایتمندی مسافران از کیفیت مترو بالاتر خواهد رفت.
از طرف دیگر بهای بلیط در زمان های غیر پیک کمتر می باشد و این خود باعث می شود که هزینه مسافرانی که در این بازه های زمانی از مترو استفاده می کنند کمتر شود در نتیجه این دسته از مسافران هم ا یک رضایت نسبی خواهند داشت.
3-4- مدلسازی
در این مرحله، با توجه به گام های طی شده در مراحل قبل و همچنین اطلاعات به دست آمده مبادرت به ارائه مدلی برای مسئله مورد مطالعه در این پایان نامه می کنیم. یک نقطه ی مناسب شروع، توضیح اهداف و محدودیت های مدل به صورت کلامی است.[7]
هدف کلی از این مدلسازی افزایش درآمد شرکت مترو تهران است که اهداف دیگری نیز بطور غیر مستقیم در بر دارد. تابع هدف مسئله حداکثر کردن درآمد مترو می باشد. بازه های زمانی که در این مدل لحاظ شده است در جدول 4-6 نمایش داده شده است، لازم به توضیح است که این بازه های زمانی قابل تغییر می باشند و در صورت تغیر آنها خللی در حل مسئله بوجود نمی آید .
1-3-4- متغیرها
متغیرهای تصمیم برای این مسئله به صورت زیر تعریف می شود :
- : بهای بلیط در بازه i ام می باشد.
- : جمعیت مسافران در بازه ی i ام می باشد.
2-3-4- محدودیت ها
در تبیین محدودیت ها ما هر یک را به طور جداگانه بررسی می کنیم.
1-2-3-4- ظرفیت خدمت رسانی
همانطور که پیش تر نیز صحبت شد یکی از محدودیت های مسئله ظرفیت خدمت رسانی مترو برای بازه های مختلف زمانی می باشد. این ظرفیت با توجه به توانایی خدمت رسانی مترو و امکانات آن تعریف می شود و شرکت مترو با توجه به داده های موجود خود تعداد پرسنل مترو ، تعداد قطارهای در حال خدمت رسانی و دیگر امکانات را برنامه ریزی می کند تا بگونه ای در هزینه های خود صرفه جویی کند. لذا با توجه به این امر ظرفیت های مختلف خدمت رسانی توسط شرکت مترو در بازه های زمانی مختلف تعیین گردیده است که در جدول 4-7 نمایش داده شده است، همانطور که در جدول دیده می شود ظرفیت مسافران در بازه ی i ام با نشان داده شده است در نتیجه محدودیت مورد نظر به شکل زیر خواهد بود:
واحد ها همه بر حسب هزار نفر می باشد.