امکان تعویض کالای مرجوعی
وجود قرعه کشی برای محصولات خریداری شده
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
وجود برند یا مارک خاصی از محصول
فصل سوم
روش تحقیق
نوع پژوهش
۳-۱- مقدمه
پرسشنامه
فرایند نمونه گیری
انتخاب روش تحقیق بستگی به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش، فرض یا فرض های تدوین شده، ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرایی آن دارد. در این مرحله، محقق بایستی معلوم دارد که برای مسأله انتخابی او چه روش تحقیقی مناسب است. پایه هر علم روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود(خاکی، ۱۳۸۷).
در این فصل درباره روش تحقیق، منابع جمع آوری اطلاعات و اینکه اطلاعات پژوهش از چه طریقی به دست آمده است و همچنین در مورد روش نمونه گیری مطالبی ارائه خواهد شد.
۳-۲- روش تحقیق
از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص متمایزی در متون علمی استنباط میشود. بهترین تعریفی که با آنچه مورد نظر ما هست، مطابقت میکند، چنین است: روش تحقیق، یک فرایند نظامند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسأله است. در این باره آمده است: روش تحقیق مجموعهای از قواعد، ابزار و راه های معتبر قابل اطمینان و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(خاکی، ۱۳۸۷).
۳-۳- انواع تحقیقات علمی بر اساس نوع استفاده یا هدف
تحقیقات علمی بر اساس نوع استفاده یا هدف به سه دسته تقسیم میشوند:
۱- بنیادی ۲- کاربردی ۳- توسعه ای
۱) تحقیقات بنیادی[۳۰]
تحقیقات بنیادی به کشف قوانین و اصول علمی میپردازد و درصدد توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و قوانین علمی است. ممکن است یک پژوهش بنیادی در زمانی که انجام میشود کاربرد عینی و مشخصی نداشته باشد اما در دراز مدت مبنایی برای توسعه دانایی و انجام سایر پژوهش ها خواهد بود (خاکی، ۱۳۸۷).
هدف این نوع تحقیق ایجاد نظریه از طریق کشف اصول یا قواعد کلی است و توجهی به کاربرد عملی یافته ندارد، نتایج این گونه تحقیق اغلب مجرد و کلی است. هدف از این نوع تحقیق بیشتر نظریه پردازی است. از جمله مشخصات تحقیقات پایه ای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کسب شناخت های کلی
ثبت و ضبط جامع
وقت گیر بودن (برای کشف مجهول، زمان طولانی نیاز است)
هزینه بر بودن (نیاز به منابع مالی زیاد دارد)
معمولاً بوسیله مراکز علمی و دانشگاهی انجام میشود.
۳-۳-۱- انواع تحقیقات بنیادی
تحقیقات بنیادى براساس روش تحلیل به دو دسته تقسیم مىشوند:
الف) تحقیقات بنیادى تجربى: در این تحقیقات دادهها و اطلاعات اولیه با بهره گرفتن از روشهاى آزمایش، مشاهده، مصاحبه و … گردآورى مىشود و با بهره گرفتن از روشها و تکنیکهاى آمارى و معیارهاى پذیرفته شده مورد تجزیه و تحلیل قرار مىگیرد. البته عقل و فکر محقق در نحوه بکارگیرى روشها و نیز تحلیل نتایج بدست آمده سهم زیادى دارد.
ب) تحقیقات بنیادى نظرى: در این تحقیقات اطلاعات و مواد اولیه تحلیل به روش کتابخانهاى گردآورى مىشود و سپس با روشهاى مختلف استدلال مورد تجزیه و تحلیل عقلانى قرار گرفته، نتیجهگیرى مىشود.
۲) تحقیقات کاربردی: هدف تحقیقات کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. این تحقیقات، تحقیقاتی هستند که نظریه، قانونمندیها؛ اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین میشوند را به منظور حل مسایل اجرایی و واقعی به کار میگیرند. این تحقیقات، تصمیم گرا میباشند؛ به عبارتی در این نوع تحقیقات، هدف پژوهش یافتن پاسخ مسأله ای است که نتیجه آن بلافاصله میتواند در تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد.
از مشخصات تحقیقات کاربردى مىتوان به موارد زیر اشاره کرد:
از نظر زمانى زودتر از تحقیقات بنیادى انجام مىگیرند.
درآمدزا هستند و به همین دلیل طرفداران بیشترى دارند.
عمدتاً سازمانهاى دولتى و خصوصى و کارخانهها ولى گاه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتى نیز این تحقیقات را انجام مىدهند.
با توجه به تعریفی که ارائه شد، تحقیق پیش رو کاربردی است، زیرا با بهره گیری از نظریه ها و تئوریهای موجود، بدنبال بهبود مسائل بازرگانی است و نتیجه این تحقیق، میتواند در تصمیم گیری ها و مسائل بازرگانی مورد استفاده قرار گیرد.
۳) تحقیقات توسعه ای
فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرایند، روش ها و برنامه ها، شناسایی نیاز یا استعداد، پیدایش اندیشه ها، طراحی، تولید، معرفی و انتشار یک محصول و فرایند یا نظام فناوری تازه، انجام میشود. میتوان اینگونه گفت که این تحقیقات بیشتر با رویکرد به آینده و پیشرفت علوم صورت میگیرد.
هدف اصلی فعالیت های توسعهای نظریه پردازی یا آزمون نظریه نیست بلکه توسعه محصولات یا فرآیندهای جدید، تدوین یا تهیه برنامه ها، طرح ها و امثال آن است. با وجود پر هزینه بودن اجرای چرخه تحقیق و توسعه این چرخه، رشد و توسعه آتی را فراهم میسازد.
۳-۴- انواع حالات مختلف بیان فرضیات
برای بیان فرضیات هر تحقیق سه حالت مختلف ذکر شده است (خاکی، ۱۳۸۷):
۱- بررسی میزان تفاوت اثر ۲- بررسی رابطه میزان همبستگی ۳- بررسی میزان رابطه علی و معلولی
۱) بررسی میزان تفاوت اثر (مقایسهای): در این تحقیقات پژوهشگر به دنبال بررسی و مقایسه تفاوت اثر دو یا چند متغییر بر یک یا چند متغییر دیگر است. در این حالت فرضیات تحقیق به گونه ای بیان میشوند که تفاوت ها حدس زده میشوند و مقایسهای انجام میگیرد.
با توجه به اینکه در این تحقیق هدف مقایسه تطبیقی بین عوامل تاثیر گذار بر خرید ناگهانی و برنامه ریزی شده است، در نتیجه نوع فرضیات به صورت بررسی تفاوت اثر میباشد و هدف کشف رابطه همبستگی و یا رابطه علت و معلولی نیست. در این تحقیق اثر چند متغییر مستقل بر ۲ متغییر وابسته این تحقیق (خرید ناگهانی و برنامه ریزی شده) به صورت مقایسه تطبیقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
۲) بررسی رابطه میزان همبستگی: در این نوع از فرضیه ها پژوهشگر میزان رابطه همبستگی و جهت آن بین دو یا چند متغیر را بررسی و مطالعه مینماید. یعنی پژوهشگر صرفاً درصدد کشف مقدار (شدت) و جهت همبستگی متغیرهای مورد مطالعه میباشد و نه یافتن رابطه علت و معلولی بین آنها. در پژوهش هایی با این گونه فرض ها، نتایج به دست آمده از آزمون های آماری میتواند صفر تا یک باشد. «صفر» به معنی نبودن رابطه همبستگی و «یک» بیانگر وجود رابطه همبستگی بسیار زیاد (صددرصد) بین متغیرها میباشد. اگر ارتباط و همبستگی بین متغیرها مستقیم (همسو) باشند همبستگی مثبت (+) و اگر بین متغیرها ارتباط معکوس وجود داشته باشد همبستگی منفی (-) خواهد بود. به عبارت دیگر اگر افزایش یک متغیر باعث افزایش متغیر دیگر شود و برعکس، میگویند بین دو متغیر رابطه مستقیم وجود دارد، و اگر افزایش یک متغیر باعث کاهش متغیر دیگر شود و برعکس، در این حالت میگویند بین دو متغیر ارتباط معکوس وجود دارد.
۳) بررسی میزان رابطه علی و معلولی: در این قبیل از فرضیه ها، پژوهشگر به دنبال کشف و تعیین وجود رابطه علت و معلولی بین دو یا چند متغیر است. به بیان دیگر هدف وی فقط تعیین ارتباط و همبستگی دو یا چند متغیر نیست بلکه، ولی میخواهد بیان کند که متغیری (یا متغیرهایی) علت به وجود آمدن متغیر دیگر است. در این گونه پژوهش ها نیز برای آزمون فرض ها، نتایج به دست آمده از آزمون های آماری را با بهره گرفتن از مفاهیم آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند.
۳-۵- نوع پژوهش بر حسب نحوه گرد آوری داده ها
تحقیقات علمی را بر حسب چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز میتوان به دو دسته تقسیم کرد: تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی.(صفری شالی، ۱۳۹۱).
تحقیق توصیفی: شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط و روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به حال است، هرچند غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند، مورد بررسی قرار میدهد. اجرای تحقیق توصیفی میتواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود با یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را میتوان در زمره تحقیقات توصیفی به شمار آورد.
۳-۵-۱- انواع تحقیقات توصیفی