رابطه بین هوش عاطفی و تعهد شغلی
همانطور که پیش بینی میشد یک رابطه مثبت بین هوش عاطفی و تعهد شغلی نمایان شد.
۱۷
اکبرزاده
( ۱۳۸۶ )
هوش هیجانی
از نظر دکترریون بارون هوش هیجا نی، آرایشی از
استعدادهای غیر شناختی، قابلیتها و مهارت هایی است که توانایی فرد در سازگاری با شرایط و فشارهای محیطی را افزایش میدهد.
۱۸
روبلیر.م.ز
( ۲۰۰۸ )
” رابطه بین هوش هیجان و عملکرد گروه “
بین هوش هیجانی با عملکرد و کارایی گروه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی با رضایت و یادگیری گروه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
فصل سوم
روش پژوهش
۳-۱- مقدمه
آنچه که نتایج برآمده از یک تحقیق را ارزشمند و قابل استناد مینماید روش تحقیق ساختارمند، هدفمند و علمی میباشد. روششناسی تحقیق در واقع زیربنای مراحل اجرایی تحقیق را در
برمیگیرد. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راههای معتبر و قابل اطمینان و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است. در این فصل روش پژوهش برای رسیدن به اهداف تشریح شده است، که بدین منظور نوع پژوهش، جامعه آماری، روش نمونه گیری، روش گردآوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، متغیرها، روایی و پایایی پرسشنامه، روش تجزیه و تحلیل داده ها و فرضیه های پژوهش تصریح شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۲- نوع تحقیق
نوع این تحقیق با توجه به موضوع و هدف آن، کاربردی میباشد. این تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر و بهبود و بهینهسازی زندگی انسان مورد استفاده قرار میگیرند. در این تحقیق نیز محقق با بهره گرفتن از نتایج بهدست آمده از تحقیقات بنیادی در زمینه هوش هیجانی، به بررسی تأثیر آن بر استفاده از بیمه عمر پرداخته است.
۳-۳- روش تحقیق
این تحقیق بر اساس ماهیت و روش توصیفی، و از نوع پیمایشی و زمینهیابی عمیق میباشد. تحقیقات توصیفی به مطالعه ویژگیها و صفات افراد جامعه می پردازد و وضعیت فعلی جامعه آماری را در قالب چند صفت یا متغیر مانند نگرشها، علایق، سن، جنس، وزن، درآمد، وضع زندگی و … مورد بررسی قرار میدهد. یکی از انواع تحقیقات توصیفی، تحقیق پیمایشی است که هدف آن شناخت صفات، ویژگیها، عقاید، نگرشها، رفتارها و سایر مسائل افراد یک جامعه از طریق مراجعه به
آنهاست. این تحقیقات می تواند سطحی باشد یا عمق بیشتری داشته باشد. اصولاً پیمایش افکار عمومی بیشتر جنبه سطحی دارد.
اما در تحقیقات پیمایشی و زمینهیابیای که عمیقتر عمل می شود، هدف شناسایی رفتارها و انگیزه آنها در بین افراد جامعه یا گروه های تشکیل دهنده آن است که بر اساس اطلاعات و داده های پیمایشی و برقراری ارتباط بین متغیرهای مختلف و با سنجش رابطه متغیرها انجام می شود (حافظ نیا، ۱۳۸۹).
این تحقیق نیز همانگونه که گفته شد از نوع تحقیق توصیفی – پیمایشی عمیق میباشد، چرا که به بررسی یکی از دلایل و انگیزه های استفاده از بیمه عمر در میان مشتریان که همانا هوش هیجانی
میباشد پرداخته و سعی دارد به بررسی ارتباط میان شاخص های این دو عامل بپردازد.
۳-۴- متغیرهای پژوهش
برای تعریف متغیرهای پژوهش باید بین تعریف عملیاتی اندازهپذیر و تعریف عملیاتی آزمایشی تفاوت قائل شد. در تعریف عملیاتی اندازهپذیر، عملیاتی که باید انجام پذیرد تا اندازهگیری مفهوم یا سازه میسر شود آشکار میشود. مثلاً هوش را میتوان چنین تعریف کرد که عبارت است از نمرهای که در آزمون تراز شده استانفورد ـ بینه بدست میآید. در تعریف عملیاتی آزمایشی به بیان پرداخته میشود که پژوهشگر باید به اجرا درآورد تا اینکه شرایط آزمایشی ظاهر گردد. مثلاً برای تعریف عملیاتی آزمایشی ناکامی میتوان ممانعت آزمودنی از نیل به مقصد معین را مورد نظر قرار داد (آذر، ۱۳۸۳).
متغیرها عبارتند از ویژگیهای افراد، اشیاء، واحدها و غیره که میتوانند مقادیر کیفی یا کمّی اختیار کند. از جمله این مقادیر میتوان قد، وزن، بهره هوشی و امثال آن را نام برد (سرمد، ۱۳۷۸).
مشخصه مربوط به یک عنصر، که می تواند برآمدهای مختلف را قبول کند متغیر نامیده می شود(هومن، ۱۳۷۳).
بنابراین با توجه به موضوع تحقیق حاضر (بررسی تأثیر هوش هیجانی بر استفاده از بیمه عمر) و مطالب فوق میتوان متغیرهای پژوهش را به دو دسته تقسیم بندی کرد:
الف) متغیرهای مستقل
در این پژوهش متغیر مستقل شامل هوش هیجانی میباشد که خود مؤلفه های زیر را در برمیگیرد:
۱) حیطه درون فردی؛ شامل ۵ مولفه خودآگاهی هیجانی، قاطعیت، حرمت نفس، استقلال و خودشکوفایی.
۲) حیطه برون فردی؛ شامل ۳ مولفه همدلی، روابط میان فردی و مسئولیتپذیری.
۳) حیطه سازگاری؛ شامل ۳ مولفه حل مساله، واقعیت سنجی و انعطافپذیری.
۴) حیطه کنترل استرس؛ شامل ۲ مولفه تحمل فشار و کنترل تکانه.
۵) حیطه خلق کلی؛ شامل ۲ مولفه خرسندی و خوشبینی.
ب) متغیر وابسته
متغیر وابسته این تحقیق بیمه عمر میباشد.
۳-۵- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری به کل گروه، افراد، وقایع و یا چیزهایی اشاره دارد که حداقل دارای یک صفت مشخص کننده بوده و محقق میخواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد(خاکی، ۱۳۷۸). با توجه به اینکه در این تحقیق به تحلیل اثر هوش هیجانی بر استفاده از بیمه عمر میپردازیم، بنابراین کلیه مشتریان و افرادی که در سطح منطقه کیش به نحوی از خدمات بیمه عمر استفاده نموده بودند، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند.
گروه نمونه مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده اند (سکاران، ۱۳۸۱). به عبارت دیگر، تعدادی از جامعه آماری (اما نه همه) که گروه نمونه را تشکیل می دهند. بدین ترتیب گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه تعمیم دهد.
دو نوع اصلی طرح نمونه گیری وجود دارد : نمونه گیری احتمالی و نمونه گیری غیر احتمالی. در نمونه گیری احتمالی، که به نمونههای اتفاقی یا تصادفی نیز مشهورند، اعضای جامعه شانس برابر یا احتمال شناخته شدهای دارند که به عنوان آزمودنی گروه انتخاب شوند، همچنین نتایج این نمونهها قابلیت تعمیم به کل جامعه مورد نظر را دارد بنابراین دارای ارزش و اعتبار علمی است. در
نمونه گیری غیراحتمالی، عناصر با شانس برابر یا از پیش تعیین شدهای به عنوان آزمودنی انتخاب نمیشوند.
در این تحقیق از روش نمونه گیری احتمالی خوشهای استفاده شده است. نمونه گیری خوشهای هنگامی مورد استفاده قرار میگیرد که جامعه مورد نظر نامحدود است، فهرستی از افراد جامعه در دست نیست، و یا توزیع جغرافیایی افراد بگونه گستردهای پراکنده و وسیع است.