کیفیت خدمات داخلی اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.
۳-۴-۲- فرضیه های فرعی
فرضیه اول: کیفیت خدمات داخلی اثر مثبت و معنیداری بر توانایی خدمت کارکنان دارد.
فرضیه دوم: کیفیت خدمات داخلی اثر مثبت و معنیداری بر رضایت کارکنان دارد.
فرضیه سوم: توانایی خدمت اثر مثبت و معنیداری بر رضایت کارکنان دارد.
فرضیه چهارم: توانایی خدمت اثر مثبت و معنیداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.
فرضیه پنجم: رضایت کارکنان اثر مثبت و معنیداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.
فرضیه ششم: تعهد سازمانی کارکنان اثر مثبت و معنیداری بر ارزش ادراکی مشتریان دارد.
فرضیه هفتم: ارزش ادراکی مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر رضایت مشتریان دارد.
فرضیه هشتم: ارزش ادراکی مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر اعتماد مشتریان دارد.
فرضیه نهم: رضایت مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر اعتماد مشتریان دارد.
فرضیه دهم: رضایت مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.
فرضیه یازدهم: اعتماد مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.
۳-۵- مدل مفهومی تحقیق
مدل تحقیق، نوعی نمودار سازمانی برای متغیرهای استخراجشده از چارچوب نظری تحقیق است. بهعبارتدیگر مدل دربرگیرنده مفاهیم، ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های پژوهش است (خاکی، ۱۳۷۸). بر این اساس مدل مفهومی این تحقیق که با توجه به مبانی نظری و پیشینه تجربی تحقیق توسعه یافته است، در شکل ۳-۱ ارائه شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل (۳-۱): مدل مفهومی تحقیق
مشتری
کارمند
H1
H1-10
H1-4
H1-1
H1-7
H1-3
H1-9
H1-6
H1-11
H1-5
H1-2
H1-8
منبع: کیم (۲۰۱۴)
۳-۶- ابزار و روش گردآوری اطلاعات
روش گردآوری اطلاعات را بهطورکلی میتوان به دودسته، روش کتابخانهای و روشهای میدانی تقسیم بندی کرد. در تحقیق حاضر برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق از روش کتابخانهای استفاده شده است. بنابراین با بهره گرفتن از مطالعه کتب، مقالات، مجلات، طرحهای پژوهشی و بانکهای اطلاعاتی اینترنتی این اطلاعات به دست آمده است. همچنین بهمنظور تهیه اطلاعات موردنیاز مربوط به فرضیه ها و تحلیلهای آماری، از روش میدانی استفاده شده است.
پرسشنامه بهعنوان یکی از متداولترین ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهشهای توصیفی، عبارت است از مجموعه ای از پرسشهای هدفدار که با بهره گیری از مقیاسهای گوناگون نظر، دیدگاه و بینش پاسخگو را موردسنجش قرار میدهد (خاکی، ۱۳۷۸). با توجه به این موضوع در تحقیق حاضر از دو پرسشنامه برای سنجش دیدگاه های کارکنان و مشتریان استفاده شده است. هر یک از این پرسشنامه ها نیز خود از دو بخش سؤالات عمومی و تخصصی تشکیل شده بودند. بخش اول مربوط به سؤالات عمومی کارکنان شامل جنسیت، وضعیت تأهل، سن، سطح تحصیلات، سابقه خدمت و درآمد ماهیانه بود. همچنین بخش اول سؤالات مشتریان مربوط به جنسیت، وضعیت تأهل، سن و سطح تحصیلات آنها بود. بخش دوم شامل سؤالات تخصصی برای سنجش دیدگاه های کارکنان و مشتریان در رابطه با موضوع تحقیق طراحی گردیده بود. که از چهار متغیر کیفیت خدمات داخلی، توانایی خدمت، رضایت کارمند و تعهد سازمانی برای سنجش دیدگاه های کارکنان و از چهار متغیر ارزش درک شده، رضایت مشتری، اعتماد مشتری و وفاداری مشتری برای سنجش دیدگاه های مشتریان استفاده شده بود. سؤالات تخصصی پرسشنامه ها با بهره گرفتن از طیف پنج رتبهای لیکرت رتبه بندی شده بود. بهطوریکه گزینه اول نشاندهنده مخالفت کامل و گزینه پنجم نشاندهنده موافقت کامل بود. در ادامه متغیرهای تحقیق، روایی و پایایی پرسشنامه ها آورده شده است.
۳-۶-۱- متغیرهای تحقیق
در این تحقیق از هشت متغیر بهصورت یک مدل یکپارچه نظری متناسب با مدل زنجیره سود خدمات برای سنجش دیدگاه های کارکنان و مشتریان در رابطه با موضوع تحقیق استفاده شده است. بنابراین متغیر کیفیت خدمات داخلی بهعنوان متغیر مستقل، متغیرهای توانایی خدمت، رضایت کارمند، تعهد سازمانی، ارزش درک شده، رضایت مشتری، و اعتماد مشتری بهعنوان متغیرهای واسطه تحقیق و متغیر وفاداری مشتری بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در ادامه مطالبی در رابطه با تعریف مفهومی و عملیاتی هر یک از این متغیرها آورده شده است و در رابطه با گویه ها و جایگاه متغیرها در پرسشنامه ها توضیحاتی ارائه شده است.
۳-۶-۱-۱- متغیر مستقل
کیفیت خدمات داخلی به معنی رضایت کارکنان از خدمات دریافتی از ارائهدهندگان خدمات داخلی است (هالوول و همکاران، ۱۹۹۶). بر پایه تحقیقات گیوناواردان (۲۰۱۱) در این تحقیق از چهار بعد (قابلیت اعتماد، همدلی، پاسخگویی و مراوده) و از ۱۲ مؤلفه برای سنجش کیفیت خدمات داخلی استفاده شده است و کیفیت خدمات داخلی بهعنوان توانایی مدیران سازمانها در ارائه خدمات به کارکنان به شکل درست و در زمان وعده دادهشده، مهم شمردن و توجه به کارکنان، تمایل به کمک و ارائه سریع خدمات، و توجه به مشکلات و عقاید کارکنان و تلاش در جهت رفع مشکلات آنها تعریف شده است.
۳-۶-۱-۱- متغیرهای واسطه
توانایی خدمت بهعنوان سطحی که کارکنان از مهارت ها و رقابتپذیری مورداستفاده در کارشان راضی هستند تعریف شده است (لیتل و دین، ۲۰۰۶). بر پایه تحقیقات کیم (۲۰۱۴) در این تحقیق از ۵ مؤلفه برای سنجش توانایی خدمت استفاده شده است و توانایی خدمت بهعنوان سطحی از ادراکات کارکنان از توانایی خدماتدهی مناسب، دانش، مهارت کافی و توجه به مشتریان در کارشان تعریف شده است. رضایت کارمند به سطحی از توانایی کارمند به کار در یک حالت احساسی مثبت، بهبود تجربه و روابط خوب در سطح فردی و سازمانی اشاره دارد که در آن کارکنان از محیط کاری و دستمزد خود نیز راضی هستند (مگینسون و نتر، ۲۰۰۱؛ هارتلین و فرل، ۱۹۹۶). بر پایه تحقیقات کیم (۲۰۱۴) در این تحقیق از ۷ مؤلفه برای سنجش رضایت کارکنان استفاده شده است و رضایت کارکنان بهعنوان سطحی که آنها، از کاری که انجام می دهند، محیطی که در آن کار می کنند، دستمزدی که دریافت می کنند و از روابط کاری با سرپرستان و همکاران احساس رضایت می کنند، تعریف شده است. تعهد سازمانی حالتی روانی است که بیانگر نوعی تمایل، نیاز و احترام بهمنظور ادامه اشتغال در سازمان است (آلن و میر، ۱۹۹۶). بر پایه تحقیقات کیم (۲۰۱۴) در این تحقیق از ۶ مؤلفه برای سنجش تعهد سازمانی استفاده شده است و تعهد سازمانی به میزانی که احساسات فرد به سازمان پیوند خورده است (تعهد عاطفی)، و به میزانی که به دلیل هزینه های تغییر شغل یا مزایای ناشی از ماندن در سازمان، فرد قصد ماندن در سازمان را دارد (تعهد مستمر)، تعریف شده است.
ارزش درک شده، ارزیابی کلی مشتری از هزینهها و منافع کسبشده از خرید یک محصول یا خدمت است به عبارتی ارزش درک شده سطحی از مزایای کلی مشتریان از پرداخت برای محصولات و خدمات است (زیثمل، ۱۹۸۸). بر اساس تحقیقات رویق و همکاران[۱۲۴] (۲۰۰۶) در این تحقیق از ۳ بعد کارکردی (حرفهای بودن، کیفیت و قیمت) و ۱۱ مؤلفه برای سنجش ارزش درک شده خدمات استفاده شده است و ارزش درک شده بهعنوان تجربه و دانش برتر کارکنان شرکت در ارائه خدمات، سطح کیفی مطلوب خدمات و مطابق با انتظار سرمایه گذاران و نهایتاً تناسب کمیسیون پرداختی با خدمات دریافتی سرمایه گذاران تعریف شده است. رضایت مشتری، سطحی از واکنش احساسی به تفاوت بین انتظارات قبل از خرید و کیفیت درک شده پس از خرید یک محصول یا خدمت تعریف شده است (اولیور، ۱۹۸۰؛ چورچیل و سورپرنانت، ۱۹۸۳). بر اساس تحقیق دمیرچیاورل و کارا[۱۲۵] (۲۰۱۴) و کیم (۲۰۱۴) در این تحقیق از ۵ مؤلفه برای سنجش رضایت مشتری استفاده شده است و رضایت مشتری بهعنوان سطحی از رضایت مشتری از کیفیت خدمات ارائهشده توسط شرکت و مطابق با انتظارات وی، همچنین رضایت از خدمات کارگزاری در مقایسه با دیگر کارگزاریها تعریف شده است. اعتماد مشتری سطحی از اطمینان و باور، درباره قابلیت اعتبار و خیرخواهی سازمان تعریف شده است (پالماتیر و همکاران، ۲۰۰۶؛ دونی و کانون، ۱۹۹۷؛ مورمن و همکاران، ۱۹۹۳). بر اساس تحقیق کیم (۲۰۱۴) در این تحقیق از ۴ مؤلفه برای سنجش اعتماد مشتری استفاده شده است و اعتماد مشتری به میزان صداقت سازمان، قابلاطمینان بودن آن و سبک معتبر مدیریتی آن تعریف شده است.
۳-۶-۱-۲- متغیر وابسته
وفاداری مشتری سطحی از قصد خرید مجدد و تعهد به سازمان خاصی باوجود بازاریابی تهاجمی رقبا است (بلاگت، ۱۹۹۴). بر اساس تحقیق دمیرچیاورل و کارا (۲۰۱۴) در این تحقیق از ۵ مؤلفه برای سنجش وفاداری مشتری استفاده شده است و وفاداری مشتری بهعنوان سطحی از قصد خرید دوباره مشتری از شرکت، توصیه شرکت به دوستان، اعلام نکات مثبت در رابطه با شرکت به دیگران و داشتن تعهد زیاد به شرکت تعریف شده است.
۳-۷-۱- روایی
روایی از واژه روا به معنی جایز و درست گرفته شده است و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. منظور از روایی در تحقیقات علمی این است که آیا ابزار اندازه گیری موردنظر می تواند خصیصه و ویژگی که این ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه بگیرد. روشهای مختلفی برای تعیین روایی تحقیق وجود دارد. از پرکاربرترین این روشها تعیین روایی محتوایی تحقیق است. اساساً روایی محتوایی بدین معنی است که یک ابزار تجربی، تا چه اندازه قلمرو محتوایی یک مفهوم را دربر میگیرد. این روایی ابزار و سؤالهایی را به کار میبرد که یا مفاهیم اصلی موضوع پژوهش سروکار دارند. بنابراین در پژوهش حاضر نیز ضمن استفاده از پرسشهای معتبر و مورداستفاده در مقالات علمی مختلف برای سنجش دیدگاههای کارکنان و مشتریان، از نظرات اصلاحی اساتید و کارشناسان کارگزاریها بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه ها استفاده شده است.
۳-۷-۲- پایایی
پایایی میزان توانایی یک وسیله اندازه گیری برای حفظ ثبات خود در طول زمان است. بهعبارتدیگر پایایی نشان میدهد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می شود. دامنه ضریب پایایی از صفر تا مثبت یک است. از مهمترین ضرایب پایایی مورداستفاده در تحقیقات میتوان ضریب آلفا کرونباخ را نام برد. هرچه این شاخص به عدد یک نزدیکتر باشد، همبستگی درونی بین سؤالات بیشتر و درنتیجه پرسشها همگنتر خواهند بود. در بسیاری از منابع علمی مقادیر بهدستآمده بالای ۷/۰ در این آزمون مطلوب قلمداد گردیده است. در این تحقیق نیز برای اطمینان از عدم ابهام سؤالات و همچنین بومی کردن مقیاسها و انطباق هر چه بیشتر با جامعه آماری، اقدام به انجام مطالعات اولیه و تعیین پایایی پرسشنامه گردیده است. بدین منظور سؤالات پرسشنامه ها بین ۳۰ نفر از کارکنان و ۳۵ نفر از مشتریان توزیع شده است و از داده های جمع آوریشده برای تعیین ضریب آلفا کرونباخ هریک از متغیرها به کمک نرمافزار SPSS استفاده شده است. ضریب آلفا کرونباخ هر یک از متغیرهای تحقیق و آلفا کرونباخ کلی هر پرسشنامه مطابق جدول (۳-۲) در بازه ۶۷۵/۰ تا ۹۱۴/۰ قرار دارند. این نتایج نشان میدهد که ابزار اندازه گیری تحقیق نسبتاً پایا و قابلاعتماد است.
جدول (۳-۲): ضریب آلفا کرونباخ