-
-
-
- الگوریتم پیشنهادی جهت ارزیابی عملکرد سازمان با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک با بهره گرفتن از الگوریتم تلفیقی BSC-QFD
-
-
همانگونه که در قدم دوم روش پژوهش توضیح داده شد، این الگوریتم بر اساس رویکرد برنامه ریزی استراتژیک و با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن به ارزیابی عملکرد سازمان پرداخته می شود و در ادامه با بهره گرفتن از QFD به اولویت بندی پروژه های آتی سازمان پرداخته می شود. مراحل کار الگوریتم پیشنهادی به صورت نمودار در شکل ۳-۲ شرح داده شده است.
شکل۳-۲: الگوریتم پیشنهادی جهت ارزیابی برنامه استراتژیک با بهره گرفتن از BSC و QFD
مراحل انجام کار این روش همانند شکل ۳-۲ به شرح زیر است:
قدم اول: شناخت برنامه استراتژیک سازمان: در این مرحله به شناسایی کلی برنامه استراتژیک سازمان پرداخته می شود و لایه های مختلف برنامه شناسایی می شود. بدین ترتیب در ابتدا با معرفی برنامه اصفهان ۹۵ که در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ تهیه گردیده است ضمن مشخص نمودن عناصر برنامه راهبردی مقدمات تهیه نقشه استراتژی سازمان جهت ایجاد ارزیابی متوازن ایجاد گردید.
قدم دوم: تعیین کارت امتیازی متوازن جهت ارزیابی عملکرد در قالب برنامه: در این مرحله با توجه به برنامه استراتژیک سازمان، کارت امتیازی متوازن تشکیل میشود. بدین منظور در ابتدا با توجه به تشکیل جلسات خبرگی و با حضور متخصصین و مدیران ارشد و میانی و کارشناسان برنامه ریزی شهرداری اصفهان در هر سطح، و همچنین استفاده از خبرگان و اساتید دانشگاهی حسب هر موضوع تخصصی در شهرداری اصفهان،نقشه استراتژی شهرداری اصفهان پدید آمد. نقشه استراتژی سازمان بر مبنای چهار منظر BSC در ابتدا در بالاترین سطح تصمیم گیری مقاصد راهبردی شهرداری اصفهان به روش دلفی از کلید واژگان چشم انداز اصفهان ۱۴۰۴ استخراج گردید. در ادامه اهداف راهبردی در جهت نیل به مقاصد راهبردی مشخص گردید.در گام بعد چیدمان و ترتیب مناظر کارت امتیازی متوازن با توجه به تعیین روابط علت و معلولی و همچنین تجارب شهرهای جهان مشخص و روابط علت و معلولی در لایه اهداف راهبردی تشکیل گردید. در قدم بعد با توجه به تعیین اهداف راهبردی، شاخص های سنجش هر هدف مشخص و هدف گذاری کمی آین شاخص ها با توجه به مستندات برنامه اصفهان ۹۵، صورت پذیرفت.
قدم سوم: ارزیابی عملکرد با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن: در این مرحله جهت ارزیابی عملکرد هر منظر BSC از ارزیابی اهداف شروع می شود و درصد موفقیت هر هدف با توجه به اهداف کمی تعیین شده برای هر شاخص تدوین شده، مشخص میگردد. همچنین در ادامه وزن اهداف نیز با توجه به نظرخواهی از خبرگان تعیین می شود و با توجه وزن و درصد موفقیت اهداف هر مقصد راهبردی، میزان حصول به موفقیت در هر مقصد راهبردی مشخص می شود و با محاسبه مجموع درصد موفقیت هر هدف راهبردی هر منظر، به ارزیابی هر منظر پرداخته می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
قدم چهارم: اولویت بندی پروژه ها و فعالیتهای آتی با بهره گرفتن از QFD: در این مرحله با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد با BSC به اولویت بندی پروژه ها و فعالیتهای آتی سازمان پرداخته می شود بدین منظور از QFD استفاده می شود. جهت محاسبهی ارتباط بین پروژه ها و فعالیتهای سازمان و کلید واژه ها از ماتریس QFD استفاده می شود و این ماتریس بر اساس طیف ساعتی تشکیل میگردد. این ماتریس بر مبنای نظرات خبرگان در یک جلسه دلفی تنظیم گردیده است و میزان تأثیر هر یک از پروژه ها در دستیابی به هر کلیدواژه مشخص می شود. اعداد (۱، ۳، ۵، ۷ و ۹) در طیف ساعتی به ترتیب نمایانگر میزان اهمیت (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) میباشند. هر چه عدد بدست آمده به ۹ نزدیکتر باشد، اهمیت بیشتر و هر چه به ۱ نزدیکتر باشد، تأثیر کمتری در دستیابی به کلید واژه دارد. سپس، از مجموع حاصلضرب مقدار تابع هدف کلیدواژهها در میزان اهمیت هر فعالیت یا پروژه و بی مقیاسسازی مستقیم آنها، میتوان پروژه ها و فعالیتهای آتی را اولویت بندی نمود.
قلمرو پژوهش
-
- قلمرو مکانی پژوهش
-
قلمرد مکانی این پژوهش، شهرداری اصفهان میباشد. شهرداری اصفهان نهادی است عمومی، مستقل و غیردولتی با ماهیت حکومتی و عملکرد محلی که وظیفه اداره شهر و خدمت رسانی به شهروندان و گردشگران را به عهده دارد و به عنوان یکی از ارکان اساسی مدیریت شهر با پرداختن به وظایف خود سعی در اداره هر چه بهتر شهر و تأمین رضایتمندی و رفاه بیشتر برای شهروندان دارد.
گستردگی و تنوع وظایف در شهرداری بسیار زیاد می باشد به گونه ای که شهرداریها متولی انجام بیش از ۳۰۰ وظیفه مختلف می باشند که به اختصار می توان برخی از آنها را به قرار زیر بیان نمود:
- برنامه ریزی توسعه کمی و کیفی شهر، نظارت بر کیفیت ساخت و سازها و رعایت اصول شهرسازی، کنترل حریم شهر و غیره (با ویژگی حفاظت از هویت اسلامی، فرهنگی و تاریخی شهر اصفهان ).
- طراحی و اجرای پروژه های عمرانی مورد نیاز، احداث خیابان ها و بزرگراه ها، احداث تقاطع های غیرهمسطح و غیره ( با ویژگی رعایت استانداردها، کمترین هزینه انجام، کمترین زمان انجام).
- روان سازی ترافیک شهری، برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک در سطح شهر، اجرای طرح های اصلاح هندسی و ترافیکی، پرداختن به مسائل اتوبوسرانی، تاکسیرانی، زمانبندی چراغهای ترافیکی، نگهداری و تعمیرات آنها، نظارت و کنترل تصویری ترافیک، مدیریت پایانه های مسافربری و غیره (با ویژگی تأمین ایمنی شهروندان و عابرین پیاده و صرف حداقل زمان شهروندان در ترافیک).
- اداره و تأمین فضاهای فرهنگی، ورزشی، تفریحی، مطالعاتی و غیره (با ویژگی توزیع عادلانه امکانات فرهنگی تفریحی در مناطق مختلف شهری و ارتقاء فرهنگ شهروندی).
- رفع سد معبرها، رفع مخاطرات، ایجاد، توسعه و نگهداری پارکها و فضای سبز، تأمین مبلمان شهری، تأمین اسباب بازی پارکها، ارائه طرح های نوین در زمینه زیباسازی شهر، نظافت و رفت روب، جمع آوری زبالهها، بازیافت زباله ها، مسائل مربوط به آرامستانها، ساماندهی مشاغل مزاحم از سطح شهر و مدیریت میادین میوه و ترهبار (با هدف شهری تمیز، سالم، ایمن و زیبا).
شهرداری اصفهان وظایفش را به کمک ستادی که شامل مدیریتهای حوزه شهردار (دفتر شهردار، روابط عمومی و امور بینالملل، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، حقوقی و حراست) و معاونتهای هشتگانه ( برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات، اداری مالی، معماری و شهرسازی، عمران شهری، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، حمل و نقل و ترافیک و هماهنگی امورمناطق) میباشد که متولی امور برنامه ریزی، سیاستگذاری و نظارت راهبردی در حوزه های مختلف کاری شهرداری هستند و پانزده شهرداری منطقه و شانزده سازمان و شرکت که متولی امور اجرایی و تحقق سیاستها و برنامه های تدوین شده هستند، می باشد.
شهرداری اصفهان پس از تدوین سه برنامه پنج ساله با عنوان های اصفهان+۲۲، اصفهان ۸۵ و اصفهان ۹۰ وگذشت سه سال از تجربه برنامه ریزی استراتژیک در سازمانها وشرکتهای وابسته در سال ۱۳۸۹، چهارمین برنامه پنج ساله را تحت عنوان برنامه اصفهان ۹۵ با رویکرد استراتژیک تهیه و جهت اجرا در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ ابلاغ نموده است.
- قلمرو زمانی پژوهش