بهطوریکه نشاندهنده عرض از مبدأ و نشاندهنده ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل تعهد به برند و متغیر وابسته محرک تعهد است. در صورتی میتوان ادعا کرد که متغیر تعهد به برند تأثیر مثبت و معناداری بر محرک تعهد دارند که ضریب رگرسیونی مثبت باشد؛ بنابراین باید آزمون فرض زیر را انجام داده و فرض صفر و فرض مقابل را بهصورت زیر تعریف میکنیم:
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرض : تعهد به برند بر محرک تعهد، تأثیر مثبت و معناداری ندارد. ( )
فرض : تعهد به برند بر محرک تعهد، تأثیر مثبت و معناداری دارد. ( )
اگر سطح معنیداری از ۰۵/۰ کمتر باشد، فرض رد میشود و پذیرفته میشود.
در جدول (۴-۲۴) مشاهده میکنیم مقدار ضریب رگرسیونی میان متغیر تعهد به برند و محرک تعهد ۶۶۹/۰ و سطح معنیداری ۰۰۰/۰ است که از ۰۵/۰ کمتر است، بنابراین با توجه به سطح معنیداری و مثبت بودن ضریب رگرسیونی نتیجه میگیریم فرض ازنظر آماری تأییدشده و فرضیه نهم پذیرفته میشود و با اطمینان ۹۵ درصد تعهد به برند تأثیر مثبت و معناداری بر محرک تعهد دارد.
جدول ۴‑۲۴: جدول ضرایب رگرسیونی فرضیه نهم
ضرایب | مقدار آماره آزمون T | سطح معنیداری | فرض موردبررسی | نتیجه آزمون فرض | |
عرض از مبدأ ( ) | ۹۹۱/۰ | ۴۵۲/۱۰ | ۰۰۰/۰ | پذیرش فرض | |
تعهد به برند ( ) | ۶۶۹/۰ | ۷۷۶/۲۶ | ۰۰۰/۰ | پذیرش فرض |
با بهره گرفتن از جدول ضرایب فوق، مدل رگرسیون خطی ساده میان متغیر مستقل تعهد به برند و متغیر وابسته محرک تعهد عبارت است از:
(۴‑۱۸)
با بهره گرفتن از این مدل رگرسیونی، هر مقدار مدنظر، از محرک تعهد را میتوان با بهره گرفتن از متغیر تعهد به برند پیشبینی کرد. همچنین ضریب تعیین این مدل ۶۵۲/۰ میباشد یعنی با بهره گرفتن از رابطه رگرسیونی فوق ۲/۶۵ درصد از تغییرات را میتوان توجیه کرد.
در ادامه بررسی میکنیم که آیا مدل رگرسیونی ارائهشده در فوق مناسب است یا خیر، بدین منظور از جدول تجزیه واریانس که با نرمافزار SPSS بهدستآمده است استفاده میکنیم.
در جدول (۴-۲۵) فرضیات زیر آزمون میشوند:
فرض : مدل رگرسیون خطی برازش دادهشده، معنیدار نیست.
فرض : مدل رگرسیون خطی برازش دادهشده، معنیدار است.
اگر سطح معنیداری از ۰۵/۰ کمتر باشد، نتیجه میگیریم فرض مقابل تأیید میشود و مدل رگرسیون خطی برازش دادهشده معنیدار است.
همانطور که در جدول (۴-۳) مشاهده میکنیم، سطح معنیداری ۰۰۰/۰ است و از ۰۵/۰ کمتر است؛ بنابراین با اطمینان ۹۵ درصد میتوان گفت مدل رگرسیونی ارائهشده در رابطه فوق ازنظر آماری معنادار است.
جدول ۴‑۲۵: جدول تجزیه واریانس فرضیه نهم
منبع تغییرات | مجموع مربعات | درجه آزادی | میانگین مربعات | آماره F | سطح معنیداری |