ذخیره جا برای اتومبیل کرایهای،
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ذخیره پیشاپیش جا در خصوص مناظر و فعالیتهای ورزشی،
ذخیره پیشاپیش جا در گشتهای دریایی،
تقریباً کلیه شرکتهای خدمات مسافرتی در کشورمان در این حیطه فعالیت میکنند(فاستر، ۱۳۸۶: ۱۸).
۲-۱۹- ساختار شرکتهاى خدمات مسافرتى
تقریباً تمامی شرکتهای خدمات مسافرتی که در حوزه تورگردانی فعالیت میکنند، دارای بخشهای تخصصی هستند که در هر بخش، کارکردی خاص را بر عهده دارد. این بخشها عمدتاً شامل واحد فروش و بازاریابی، واحد عملیات، واحد ذخیره جا، واحد اداری، اجرایی و واحد محاسبات و امور مالی میباشند.
۲-۱۹-۱- واحد فروش و بازاریابى
این واحد مسئول ایجاد و تبلیغ محصول گردانندگان تورها هستند. این واحدها به منظور ایجاد فروش بیشتر باید اقدام به ایجاد محصولی نماید که نیازها و خواستههای مشتریان را پاسخگو باشد. این فعالیتها عبارتند از:
انجام تحقیقات مربوط به بازار محصول: ایجاد یک محصول مناسب، عقد قرارداد با آژانسهای مسافرتی، ترتیب دادن تبلیغات، چاپ بروشورها و فرستادن و توزیع آنها، ایجاد هماهنگی در فروش و معرفی نماینده فروش و بازاریابی محصول.
۲-۱۹-۲- واحد عملیات
واحد عملیات، واحد مسئول فعالیت اجرایی تورهاست که موارد زیر را در برمیگیرد:
عقد قرارداد مربوط به خدمات اقامتی، صندلی هواپیما، اتوبوس و دیگر وسائل حمل و نقل، جابجایی، راهنمایان محلی، اخذ ویزا برای مسافرین و کارکنان، آموزش و توجیه مدیران تورها و راهنمایان تور، تهیه و آماده نمودن مدارک و فرمها برای مدیران تورها و یا راهنمایان تور شامل: اعلامیههای پروازی، لیست اتاقها، ویزای گروهی، برنامههای جانبی، پرچمها و علائم، تابلو آگهیها، برچسب بر روی چمدانها، عرضه پول کافی به مدیران و یا راهنمایان تور در مورد مقاصد و مناطق مورد بازدید، حل مشکلات موجود بر سر راه مدیر و راهنمایان تور، جمع آوری برگههای صورتحسابها، پرسشنامههای مشترکین، گزارشات تور، ایجاد نظم و ترتیب در امور، تهیه تصاویری از منطقه و محلهای اقامتی جهت استفاده در بروشورها.
۲-۱۹-۳- واحد ذخیرهی جا
این واحد مرحلهبندی رزرواسیونها، ایجاد ارتباط با حسابداری در رابطه با پرداختها، همکاری با امور اداری در مورد اسناد، بررسی و انجام کلیه درخواستها، تقاضا و تغییرات مربوطه به تعطیلات، تقسیم عادی و یا کامپیوتری ذخیره و … را بر عهده دارد.
۲-۱۹-۴- واحد ادارى و اجرایى
این واحد مسئولیت کلیه کارهای اداری و نوشتاری نظیر انجام امور اداری، استخدامی کارکنان، مسئولیت نظافت و نگهداری دفاتر و شرکت، خدمات منشیگری، اطمینان از موجودی و وسایل موردنیاز کاری، مسئولیت تلفنها، نمابرها، تلتکسها، برنامههای کامپیوتری و تجهیزات دفتری، انجام امور پستی، فرستادن مدارک برای مشتریان، فرستادن فرمهای ذیربط به واحدها، بایگانی مدارک و پروندهها و … را برعهده دارند.
۲-۱۹-۵- واحد محاسبات و امور مالى
انجام کلیه امور مالی و محاسبات شرکت خدمات مسافرتی برعهده این واحد است(فراهانی، ۱۳۷۹: ۴۵۵).
۲-۱۹- کارکنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى
شاغلین یک واحد خدمات مسافرتی عمدتاً شامل: مدیرعامل، مدیر فنی، مسئول تورگردانی، مسئول امور مالی، مسئول فروش، تحصیلدار و آبدارچی میباشد.
۲-۱۹-۱- مدیرعامل
مدیرعامل که نقش مدیریت و مالکیت یک آژانس مسافرتی را برعهده دارد، میتواند مسئولیت مدیریتی اجرایی را در صورت دارابودن شرایط لازم، نیز برعهده داشته باشد. به طور کلی وظایف مدیر عامل را چنین میتوان برشمرد:
نظارت بر امور اجرایی،
کنترل مسائل مالی آژانس،
تهیه گزارش از چگونگی فروش و وضعیت دفتر و ارائه به هیات مدیره جهت رسیدگی،
ارتباط با دیگر شرکتها جهت توسعه فروش،
هماهنگی بین واحدها و ایجاد انگیزه در کارکنان.
۲-۱۹-۲- مدیر فنى
مدیر فنی در آژانسهای خدمات مسافرتی از ارکان اصلی و مهم شمرده میشود. جواز تأسیس آژانس به واسطه معرفی یک مدیر فنی واجد شرایط صادر میشود. وظایف مدیر فنی به شرح ذیل میباشد:
کنترل اوراق بهادار شرکتهای هواپیمایی داخلی، خارجی و صدور درخواست بلیط،
کنترل فروش روزانه پس از صدور مدارک، توسط کارکنان داخلی و خارجی،
کنترل فروش تور و سایر خدمات ارائه شده،
هماهنگی با واحد حسابداری در تهیه گزارشات مالی و ارسال گزارش فروش شرکتهای خارجی و داخلی،
تهیه گزارش فروش ماهیانه،
ارتباط با شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی جهت توسعه فروش،
ارزشیابی کارکنان براساس توانایی و ارائه پیشنهاد تشویق و تنبیه کارکنان به مدیر عامل و هیات مدیره،
رسیدگی به اخطاریههای شرکتهای هواپیمایی و تهیه جوابیه،
کنترل حضور و غیاب کارکنان،
تشکیل جلسات با کارکنان در رابطه با بخشنامههای جدید و راهنمایی کارکنان و… .
۲-۱۹-۳- مدیر تور
در شرکتهای خدمات مسافرتی که دارای مجوز بند (ب) بوده و در زمینه تورگردانی فعالیت میکنند، نقش مدیر تور بسیار مهم و ضروری است. به فهرست زیر میتوان اشاره نمود:
کنترل و نظارت بر برنامه سفر تهیه شده از قبل برای حصول اطمینان از اینکه برنامه، به طور کامل انجام پذیرد،
کسب اطمینان از اینکه کلیه استانداردها و کیفیت خدمات بدان گونه که در تور قید شده، رعایت و به بهترین وجه ارائه شود،
اهمیت دادن به رفاه، سلامت و ایمنی هر یک از اعضای تور،
همکاری لازم با گروهها؛ بخصوص در مواقع ضروری و مشکلات،
ارائه اطلاعات لازم و کامل در حین سفر به اعضاء شامل: جنبههای اخلاقی، جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر کشور به همراه اطلاعات اجرایی در هر منطقه،
انجام امور اداری و حسابداری مربوط به تور،
تأیید و هماهنگ نمودن کلیه خدمات تور(حمل و نقل، اقامت، رستورانها، بازدیدها و…)،
همکاری با راهنمایان جهانگردی در بازدیدها،
کنترل روند اجرایی تور،