با توجه به مباحث مطرح شده در فصول قبل و با نظر به یافته های پژوهش حاضر یک سوال در ذهن شکل می گیرد. آیا شخصیت کارآفرینی تاثیری در بروز رفتارهای کارآفرینانه دارد؟ در پاسخ به این سوال، نتایج پژوهش در فصل قبل نشان داد که تاثیر معناداری شخصیت کارآفرینی در بروز رفتارهای کارآفرینانه دارد.
با توجه به اینکه تحقیقات مرتبطی با فرضیه های اصلی و فرعی این پژوهش در داخل و خارج از کشور صورت نگرفته است لیکن پژوهشگر تنها به نتایج برخی از تحقیقات مرتبط پرداخته است.همانگونه که در مبانی نظری و پیشینه تحقیق نیز آورده شده است، مطالعات و بررسی های پارسا و همکاران (۱۳۹۰)، پورقاز و همکاران (۱۳۹۰)، طالبی و زارع یکتا (۱۳۸۹)، اورو[۲۵](۲۰۱۱)، دویر[۲۶](۲۰۱۰)، برنداستار(۲۰۱۱)، پارکس[۲۷](۲۰۰۹)، براتکو(۲۰۰۶)، تیکسون[۲۸](۲۰۰۴)، ورهل(۲۰۱۲)، ویتزل[۲۹](۲۰۱۰)، مارکاتی(۲۰۰۸) و دم(۲۰۱۰) نشان می دهد که شخصیت از عوامل موثر در بروز رفتارهای کارکنان در سازمانها است و در پژوهش حاضر تاثیر شخصیت کارآفرینی در بروز رفتارهای کارآفرینانه معنادار می باشد.
در مورد متغیر رفتار کارآفرینانه با توجه به پیشینه پژوهش حاضر، نظرات و بررسی های احمدی و همکاران (۱۳۹۱)، جانقربانیان و همکاران (۱۳۹۰)، بارانی و همکاران (۱۳۸۹)، هانگ ووانگ (۲۰۱۱)، لوسکه و مینیتی(۲۰۰۶)، کولینگر و همکاران (۲۰۰۷)، کو و باتلر(۲۰۰۷) و برگووت[۳۰] (۲۰۰۴) مورد تایید قرار گرفته که نشان دهنده اهمیت این متغیر در سازمانها می باشد. در پژوهش حاضر رفتار کارآفرینانه به عنوان متغیر وابسته تعریف شده است و تاثیر شخصیت کارآفرینی بر روی آن سنجیده شده است که تاثیر معناداری وجود دارد.
همانطور که در مبانی نظری و پیشینه پژوهش ذکر شد مطالعات و بررسی های کشاورزی (۱۳۸۶)، عبیلی و همکاران (۲۰۱۱)، وانگ (۲۰۱۲)، سنگ و هانگ (۲۰۱۱)، لین[۳۱] (۲۰۰۶)، دو و همکارن (۲۰۰۷)، بوئر و همکاران [۳۲](۲۰۱۲) و یانگ (۲۰۰۸) نشان می دهد که ویژگی تسهیم دانش به یکی از ویژگی های اصلی سازمانها محسوب می شود نتایج پژوهش حاضر بر آن نکته تاکید دارد که تاثیر غیرمستقیم تسهیم دانش را در بروز رفتار کارآفرینانه رد می کند و نشان دهنده این است که فرد با تسهیم دانش نمی تواند از خود رفتاری کارآفرینانه بروز دهد و به اشتراک گذاری دانش به تنهایی منجر به بروز رفتار کارآفرینانه نمی شود زیرا ممکن است اطلاعات متفاوت و بی ربط باعث سردرگمی فرد شود.
نزدیک ترین پژوهش به موضوع مربوط به مطالعه طالبی و زارع یکتا (۱۳۸۹) با موضوع بررسی اثرگذاری شخصیت و روش مدرسان کارآفرینی بر انگیزش دانشجویان در راه اندازی کسب و کار جدید است.
یافته ها نشان می دهند که بین صفات شخصیتی و ایجاد انگیزه در دانشجویان برای راه اندازی کسب و کار ارتباط معنی دار وجود داشته و با درصدهای متفاوت بر یکدیگر اثرگذار است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در پژوهش حاضر هم شخصیت کارآفرینی تاثیر معناداری در بروز رفتارهای کارآفرینانه دارد. کنترل درونی افراد اهمیت زیادی در بروز رفتارهای کارآفرینانه دارد.
۵-۴٫ پیشنهادات اجرایی
۱- بهتر است که مدیران مراکز رشد روحیه کارکنان را ارتقا بخشند و حس با ارزش بودن را در کارکنان ایجاد کنند(فرضیه اصلی اول).
۲- داشتن کادر روانشناسی در این مراکز به کارکنان کمک می کند تا ویژگی های شخصیتی خود را بشناسند و در جهت بهبود آن گام بردارند(فرضیه فرعی اول).
۳- مراکز رشد باید سعی در تقویت ویژگی های مهم شخصیتی در کارکنان کنند، تا سازمانشان رو به بهبود و پیشرفت حرکت کند(فرضیه فرعی چهارم).
۴- مدیران باید روح کارآفرینی را در سازمان تقویت کنند تا افراد به بیان ایده های خود در جهت بهبود سازمان بپردازند(فرضیه فرعی دوم).
۵- ایجاد یک کادر تحقیق و توسعه در سازمان لازم است تا این کادر با بررسی تمام جوانب کار رفتارهای کارآفرینانه از خود بروز دهند(فرضیه فرعی پنجم).
۶- تشویق کارکنان به تسهیم دانش یکی از مهمترین اقدامات در راستای ترقی می باشد(فرضیه فرعی دوم).
۷- ایجاد شرایط مناسب برای خلاقیت در سازمان(فرضیه اصلی اول).
۸- اجرای سیستم پاداش برای کارکنانی که از خود خلاقیت نشان می دهند و به بروز رفتار کارآفرینانه می پردازند(فرضیه اصلی دوم).
۹- داشتن چرخش شغلی در سازمان باعث می شود تا کارکنان به بیشتر تخصص ها دست یابند و فکرشان آماده ارائه ایده در سازمان باشد(فرضیه فرعی دوم).
۱۰- مدیران چشم انداز خود را طی جلسات متعدد با کارکنان در میان گذارند تا در این راستا به تجزیه و تحلیل آن پرداخته شود و تهدیدها و فرصت ها شناسایی شوند(فرضیه فرعی پنجم).
۱۱- گزینش افراد مبتکر و خلاق در واحدهای مختلف سازمان و توجه به تفاوتهای شخصیتی افراد و بکارگیری افراد موافق و مخالف در جلسات کاری جهت ایجاد زمینه های خلاقیت و ابتکار(فرضیه اصلی اول).
۵-۵٫ پیشنهادات پژوهشی
۱- با توجه به اهمیت شخصیت کارآفرینی به سایر محققین پیشنهاد می شود که بصورت تخصصی تر به مولفه های این موضوع بپردازند.
۲- بررسی تاثیر شخصیت کارآفرینی در بروز رفتار کارآفرینانه را می توان در سازمانهای تولیدی و صنایع بکار برد.
۳- عوامل دیگری وجود دارد که باعث بروز رفتار کارآفرینانه می شود. لذابه سایر پژوهشگران پیشنهاد می گردد سایر عوامل موثر را بررسی کنند.
۴- در این پژوهش به عوامل انسانی تسهیم دانش پرداخته شد و عوامل فنی و سازمانی مورد بررسی قرار نگرفته است لذا به سایر محققین پیشنهاد می شود تا عوامل دیگر تسهیم دانش به عنوان متغییر میانجی مورد بررسی قرار گیرد.
۵-۶٫ محدودیت های پژوهش
۱- عدم آشنایی برخی از کارکنان با مفهوم تسهیم دانش.
۲- عدم استفاده از روش های دیگر جمع آوری داده ها مثل مشاهده برای پوشش محدودیتهای مربوط به روش پرسشنامه.
۳- عدم تمایل برخی از افراد نمونه آماری در پاسخگویی به سوالات پرسشنامه.
۴- برخورد محتاطانه برخی کارکنان در پاسخگویی به پرسشنامه.
۵- عدم دسترسی به تمام کارکنان در زمان معین.
۶- عدم همکاری مدیران در پخش پرسشنامه.
۵-۷٫ جمع بندی
این فصل از پژوهش به نتیجه گیری و بیان پیشنهادات اختصاص یافته بود. در ابتدای فصل به تحلیل نتایج حاصل از تحقیق پرداخته شد. سپس، پیشنهادات در دو بخش اجرایی و پژوهشی ارائه شد و در پایان نیز به بیان محدودیتهای تحقیق پرداخته شد
منابع
فهرست منابع
منابع داخلی:
۱- احمدپور داریانی، محمود(۱۳۷۸)، کارآفرینی: تعاریف، نظریات و الگوها، چاپ اول، نشر پردیس.
۲- احمدپور داریانی، محمود و عزیزی، محمد(۱۳۸۳)، کارآفرینی، محراب قلم، دفتر برنامه ریزی و تالیف آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش.
۳- احمدی، فریدون؛ شافعی، رضا و مفاخری نیا، فرانک (۱۳۹۱)، بررسی تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کردستان، توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره پانزدهم، ۱۴۵-۱۶۳٫
۴- بارانی، شهرزاد؛ زرافشانی،کیومرث ؛ دل انگیزان، سهراب و حسینی، مریم(۱۳۸۹)،تاثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه: رویکرد مدلسازی معادله ساختاری، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره۵۷، ۱۰۵-۸۸٫
۵- بهرامی، مهدی(۱۳۸۹)،بررسی مقایسه ای تعهد سازمانی براساس ویژگی های شخصیتی: مطالعه موردی در بیمارستان های آموزشی شهید صدوقی و رهنمون یزد، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، سال نهم، شماره دوم و سوم.
۶- پارسا،عبداله ؛ عبدالوهابی، مرضیه و ظریف، سکینه(۱۳۹۰)،بررسی تاثیر شیوه های حل مساله بر شخصیت کارآفرینانه: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره چهاردهم،۱۴۵-۱۶۴٫
۷- پاشا،غدیر و خدادای،فریبا(۱۳۸۷)، رابطه بین ویژگی های شخصیتی و ویژگی های شغلی کارکنان با تعهد سازمانی آنها در سازمان آب و برق اهواز،قابل دسترس در اس آی دی: (تاریخ دسترسی:۲۷/۱۱/۱۳۹۰ ).
۸- پورقاز، عبدالوهاب ؛ کاظمی، یحیی و محمدی، امین(۱۳۹۰)،بررسی رابطه شیوه های تفکر و ویژگی های شخصیتی کارآفرینی مدیران مدارس: مطالعه موردی مدارس مقاطع سه گانه شهر بیرجند، توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره یازدهم،۶۷-۸۵٫
۹- جانقربانیان، زهرا ؛ کامکار،منوچهر و سماواتیان،حسین(۱۳۸۹)،پیش بینی رفتارهای کارافرینانه براساس حمایت سازمانی ادراک شده و هوش هیجانی، صنعت و کارآفرینی، شماره چهل و هشتم.
۱۰- خانجانی،زهره ؛ مهین،هدی و حسینی نسب،داوود.(۱۳۸۵)،نقش های عامل های عمقی شخصیت در استعداد و عملکرد کارآفرینی، فصلنامه علمی پژوهش روانشناسی دانشگاه تبریز، سال اول، شماره ۴، ۸۷-۱۱۶٫
۱۱- خوئینی،فریبا(۱۳۸۴)،بررسی رابطه بین شیوه های تفکر و خلاقیت دانشجویان، فصلنامه تخصص مدیریت، سال دوم، شماره پنجم،۷۵-۷۷٫