برای بیان کارکردهای عمومی دفتر مدیریت پروژه مطابق جدول ۲-۱۵ میتوان آنها را به دو دسته کلی «پروژهمحور و سازمانمحور» که متشکل از ۱۱ کارکرد اصلی میباشند تقسیمبندی نمود. کارکردهای پروژهمحور، بهطور مستقیم به مدیریت بهینه پروژههای سازمان مربوط میشوند، دامنه این دسته از کارکردها، از مدیریت یک پروژه آغاز شده و در نهایت به مدیریت تمام یا قسمتی از پروژههای سازمان منتهی میگردد؛ درحالیکه کارکردهای سازمانمحور، کارکردهایی هستند که محدود به یک یا چند پروژه خاص در سازمان نمیگردند، بلکه پشتیبان و فراهمکننده زیرساختهای لازم برای مدیریت پروژه سازمانی[۶۷] میباشند. این دسته از کارکردها علاوه بر آن که گستره بزرگی داشته و غالباً کل سازمان را در بر میگیرند، کنشی بوده و از اهمیت استراتژیک بالایی نیز برخوردار هستند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
(آتشفراز و همکاران، ۱۳۹۰)
جدول ۲-۱۵- کارکردهای عمومی دفتر مدیریت پروژه (آتشفراز و همکاران، ۱۳۹۰)
کارکردهای پروژهمحور[۶۸] | کارکردهای اصلی | کارکردهای فرعی |
کارکرد شماره ۱- مشارکت در مدیریت و اجرای پروژهها |
تهیه منشور پروژه و بیانیه محدوده تسهیل مدیریت جلسات آغازین پروژه مدیریت ریسکهای پروژه مشارکت در تشکیل اتاق کنترل پروژه مشارکت در مدیریت تغییرات پروژه حمایت از تشکیل کتابخانه پروژه بهبود دقت و صحت برگههای ثبت ساعات کار[۶۹] مشارکت در برگزاری جلسات بازنگری پروژه مشارکت در مدیریت مشکلات پروژه[۷۰] مشارکت در خاتمه پروژه |
|
کارکرد شماره ۲- پشتیبانی پروژه |
برنامهریزی پروژه بازیابی[۷۱] پروژه استانداردسازی گزارشات |
|
کارکرد شماره ۳- توسعه متدلوژی مدیریت پروژه |
تهیه الگوها[۷۲] پشتیبانی از ابزارهای مدیریت پروژه تعیین استانداردها و معیارها |
|
کارکرد شماره ۴- مشاوره[۷۳] و تربیت[۷۴] |
- | |
کارکرد شماره ۵- طرحریزی و انجام ممیزی پروژه |
- | |
کارکردهای |