جامعه آماری این پژوهش ۱۶۰۰ نفر از مودیان مشاغل خودرو شامل۴۳۰ کامیون،۳۸۰تاکسی و ۷۹۰ وانت میباشند که از خدمات ارائه شده در دفاتر پیشخوان دولت شهرستان شاهرودو توابع استفاده مینمایند. و اساس کار در این مطالعه بیشتر روی مودیانی است که دائم از خدمات این دفاتر استفاده مینمایند.
۳-۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه گیری
در این پژوهش نمونه گیری بر اساس روش تصادفی طبقه بندی شده و بر مبنای توزیع واقعی مودیان در جامعه صورت گرفته است. یکی از عمده ترین روش های نمونه گیری ،نمونه گیری تصادفی طبقهبندی شده میباشد.در این روش افراد با توجه به صفات درون گروهی خود به طبقات مختلفی تقسیم میشوند و افراد جامعه با توجه به تناسب از بین تمامی طبقات انتخاب میگردند (محمد رضا حافظ نیا،۱۳۸۸،۱۲۸)
برای نمونه گیری در این روش ابتدا صفات طبقه بندی را مشخص میکنیم، سپس چارچوب نمونه گیری را مطابق با لایه ها و یا طبقات متغیر دستهبندی و جدول توزیع افراد جامعه را دربین هریک از طبقات تهیه می کنیم و نسبت درصد هر یک از طبقات را در کل جامعه محاسبه و با توجه به سهم هر طبق در جامعه نسبت درصد و سهم آن طبقه را در افراد نمونه معین کرده و با بهره گرفتن از نمونهگیری تصادفی ساده افراد را به نسبت مقتضی از هر طبقه انتخاب میکنیم.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برای برآورد حجم نمونه در مواردی که واریانس جامعه مشخص نیست از جدول مورگان استفاده میشود وبا توجه به اینکه تعداد جامعه آماری در این پژوهش مشخص و ۱۶۰۰ نفر از مودیان مشاغل اتومبیل میباشند، لذا بر اساس جدول مورگان تعداد ۳۱۰ نفر از بین مشتریان و ارباب رجوعان مشاغل خودروهای مختلف به عنوان حجم نمونه گزینش گردیدهاند.
جامعه آماری | توزیع واقعی جامعه آماری | درصد | توزیع حجم نمونه |
کامیون تاکسی وانت جمع |
۴۳۰ ۳۸۰ ۷۹۰ ۱۶۰۰ |
۲۷% ۲۳% ۵۰% ۱۰۰% |
۸۴ ۷۱ ۱۵۵ ۳۱۰ |
۳-۵-ابزار گرد آوری اطلاعات
پرسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارت است از مجموعه ای از پرسش های هدف دار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد. ( خاکی،۲۴۲:۱۳۸۶(
پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه استاندارد سروکوال است که دارای ۲۲ شاخص میباشد ، که به منظور ارزیابی و سنجش پنج بعد از کیفیت ارائه خدمات در دفتر پیشخوان دولت شاهرودو توابع مورد استفاده قرار گرفته است و به منظور به منظور ارزیابی کیفیت ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان دولت ازمقیاس ۵ درجهای لیکرت استفاده شده است.که از گزینه های ” خیلی کم ” تا ” خیلی زیاد ” را شامل می شود. تعداد سئوالات مربوط به هر مولفه در جدول ذیل نشان داده شده است و همچنین نشان میدهد که از سئوال ۴-۱ مربوط به ابعاد فیزیکی ، سئوالات ۹-۵ مربوط به عوامل اعتبار (قابلیت اطمینان ) ، سئوالات ۱۳-۱۰ مربوط به سئوالات پاسخگویی ، سئوالات ۱۷-۱۴ مربوط به سئوالات تضمین ، سئوالات ۲۲-۱۸ مربوط به مولفه همدلی میباشد.
جدول (۳-۱). ساختار پرسشنامه
ابعاد کیفیت ارائه خدمات | سئوالات مربوطه |
ابعاد فیزیکی | ۱،۲،۳،۴ |
اعتبار ( قابلیت اطمینان ) | ۵،۶،۷،۸،۹ |