سیلیکوز[۱۳] (۲۰۰۸) در مطالعه ای تحت عنوان عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی در محیط آموزشی در دو سطح درونی و بیرونی نشان داد که عوامل موثر بر سطوح درون شامل دلایل شخصی انتخاب شغل، اولویت ها و انتظارات از آینده شغلی، توانایی ارتقاء و رسیدن به مدارج بالاتر و عوامل موثر بر انگیزش را نگرش فرد نسبت به شغل، شأن و منزلت اجتماعی شغل، میزان درآمد، مناسب بودن شرایط و محیط کار و کارایی تجهیزات آموزشی معرفی نمود.( به نقل از حاجی محمدی، ۱۳۹۱، ص ۱۱۸)
نودا[۱۴] (۲۰۱۰) در مطلعه ای تحت عنوان عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی در محیط های آموزشی نشان داد که تشویق و تنبیه، پیشرفت های کاری و شغلی، فرصت های آموزشی، شأن و منزلت اجتماعی بالای شغل، علایق شخصی از جمله عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی می باشند.( به نقل از حاجی محمدی، ۱۳۹۱، ص ۱۱۸)
نتیجه گیری
با توجه تغییرات و تحولات فرهنگی، علمی و اجتماعی در عصر حاضر به نظر می رسد که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد گسترده و تربیتی که بیشترین سهم از آموزش و تربیت نیروی انسانی در هر جامعه ای را بر عهده دارد، دارای وظیفه بسیار خطیری می باشد. و اما آموزش و پرورش برای اینکه بتواند به این وظیفه خود درست عمل کرده و جامعه خود را در مسیر پیشرفت به جلو ببرد نیاز به نیروی انسانی با انگیزش بالا دارد، و نیز همچنین مدیرانی با تجربه و کارآمد و آشنا به امر مدیریت، چرا که یکی از عوامل تأثیر گذار و مهم در انگیزش شغلی بخش عظیمی از بدنه آموزش و پرورش یعنی معلمان در گرو مدیر، سبک مدیریت، رهبری، رفتار، اطلاعات و شایستگی های او می باشد لذا توجه به این مقوله مهم یهنی مدیریت و به ویژه سبک رهبری در آنها امری با اهمیت به نظر می رسد و نیز همچنین شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی در معلمان و رابطه آن با سبک رهبری که در پیشینه و تحقیقات صورت گرفته وجود رابطه مثبت و تأثیر گذار آن بارها تأیید شده ضروری به نظر می رسد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مدل تحقیق
با توجه به متغییر های مورد مطالعه در این تحقیق که شامل سبک رهبری (رباطه مدار و ضابطه مدار) و انگیزش شغلی بوده است و نیز همچنین با توجه به ادبیات و پیشینه تحقیق مدل تحقیق حاضر به شکل زیر می باشد:
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
در این فصل پیرامون روش تحقیق، جامعه مورد پژوهش، نمونه و روش گزینش آن، روش جمع آوری اطلاعات، ابزار مورد استفاده در تحقیق بررسی و اعتبار و پایایی ابزار تحقیق و روش های آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل و داده ها بحث شده است.
۱- ۳ روش پژوهش :
این پژوهش از نظر اهدف کاربردی و از نظر دادهها کمّی و شیوه گردآوری اطلاعات از نوع تحقیق توصیفی و به لحاظ روش از نوع پیمایشی می باشد، زیرا پژوهشگر قصد دارد زمینه ای به دست آورد و به دنبال چه وقت چرا، چگونه و چه کسانی است. در واقع هدف توصیف، تبیین و کشف اطلاعات در یک مقطع زمانی مشخص از نمونه است.( خورشیدی، ۱۳۸۶، ص ۳۸۷)
۲- ۳ جامعه آماری :
جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه مدیران و دبیران زن و مرد دبیرستان های متوسطه ی شهرستان تاکستان شامل۳۴۰ نفر دبیران تشکیل می دهد. که در جدول (۳- ۱) آورده شده است.
جدول (۳- ۱) جامعه آماری
جامعه آماری | تعداد |
دبیران | ۳۴۰ |
۳ - ۳ نمونه آماری حجم نمونه و روش تعیین آن :
الف ) نمونه آماری
نمونه آماری مورد مطالعه در این پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب گردیده است. بدین ترتیب حجم نمونه پژوهش حاضر از ۱۸۴ نفر تشکیل شده است. که در جدول (۳ - ۲) آورده شده است.
جدول ۳ – ۲ نمونه آماری
نمونه آماری | تعداد |
دبیران | ۱۸۴ |
ب ) روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی طبقه ای انجام شده است. زمانی از این روش استفاده می شود که جامعه دارای طبقات کاملاً مشخص و تعریف پذیر، داده های داخل هر طبقه تا جایی که امکان دارد همگون تر، و از میان ویژگیهایی که بر پایه آن طبقه بندی می شود از یکسو و متغیرهای مورد مطالعه از سوی دیگر، ارتباط وجود داشته باشد. برای تعیین حجم نمونه در هر طبقه از فرمول زیر استفاده شد است(خورشیدی، ۱۳۸۶).
حجم نمونه کل ×