در پژوهشی که توسط کالینز[۸۶] و کلارک[۸۷] (۲۰۰۳)، انجام شد به بررسی جعبههای سیاه[۸۸] بین فعالیتهای منابع انسانی و عملکرد شغلی پرداخته شد. آنها ارتباط بین یک مجموعه از فعالیتهای ایجاد شبکه توسط منابع انسانی، جنبههای شبکههای داخلی و خارجی تیمهای مدیران ارشد و عملکرد شغلی را بررسی کردند. نتایج مطالعه زمینهای میان ۷۳ شرکت نشان داد که ارتباط میان فعالیتهای منابع انسانی و عملکرد شغلی (افزایش فروش و افزایش سهام) از طریق شبکههای اجتماعی مدیران ارشد تعدیل میشود.
گرنام[۸۹] و همکارانش (۲۰۱۲)، در پژوهش خود با هدف درک مشارکت شبکهها در نوآوری و عملکرد شغلی، به بررسی ۱۴۳۵ شرکت کوچک و متوسط پرداختند. نتایج پژوهش آنها نشان داد که روابط ناهمگن قوی، نوآوری را در سازمانهای کوچک و متوسط بهبود میبخشد. با این وجود ارتباطات میان روابط شبکهای و عملکرد شغلی بسیار پیچیده هستند. درنتیجه اگر سازمانهای کوچک و متوسط قصد بهبود نوآوری دارند، فقط باید بر ترویج و نگهداری شبکهها متمرکز شوند.
جانونن[۹۰] و جانسون[۹۱] (۲۰۱۱)، در پژوهش خود به دنبال درک این موضوع بودند که چگونه فرایندهای مختلف مدیریت دانش و الگوهای شبکه اجتماعی بر عملکرد تیم تاثیر میگذارند. آنها دادههای پژوهش خود را از نمونهای شامل ۷۶ تیم و ۴۹۹ کارمند در سازمانهای مختلف در هر دو بخش خصوصی و دولتی در فنلاند به دست آوردند. نتایج پژوهش آنها نشان داد که اگرچه اعضای تیم فرایند ایجاد دانش را در مرکز عملکرد شغلی میبینند، مدیران ارشد بر اهمیت شبکههای اجتماعی در ایجاد ارزش تاکید دارند. همچنین نتایج ارتباط مثبت بین درونیسازی، اجتماعیسازی و ترکیب را نشان دادند. آنها مشاهده کردند که حجم شبکههای ارتباطی داخلی کارکنان و گفتگوهای اعضای تیم برای عملکرد شغلی سودمند است و تیمهای با اندازه کوچک عملکرد بهتری دارند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
یانگ[۹۲] و تانگ[۹۳] (۲۰۰۳)، در پژوهش خود به بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی در عملکرد تحصیلی دانشجویان در آموزش آنلاین پرداختند. آنها از شبکه به عنوان یک وجه فرعی برای ارتقاء آموزش سنتی و رو در رو استفاده کردند و دادههای خود را از ۴۰ دانشجوی رشته سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته جمع آوری و به طور تجربی بررسی کردند که چگونه شبکههای اجتماعی (دوستی، مشورتی و رقابتی) با عملکرد دانشجویان مرتبط هستند. نتایج نشان داد که متغیرهای شبکههای مشورتی با عملکرد دانشجویان در کلاس درس و در اجتماع ارتباط مثبت داشتند و متغیرهای شبکه رقابتی با عملکرد همه دانشجویان ارتباط منفی داشتند. متغیرهای شبکههای مشورتی و رقابتی پیش بینی کنندههای خوبی برای عملکرد تحصیلی دانشجویان بودند. با این وجود متغیرهای شبکه رقابتی دارای قدرت نفوذ در عملکرد دانشجویان در اجتماع نبودند. متغیرهای شبکه دوستی تعیین کننده عملکرد دانشجویان نبودند.
کو [۹۴]و همکاران (۲۰۰۵) در پژوهش خود به بررسی ارتباط بین سبکهای ارتباطی، شبکههای اجتماعی و عملکرد یادگیری در انجمنهای یادگیری مشارکتی به کمک کامپیوتر پرداختند. با بهره گرفتن از تحلیل شبکه اجتماعی و جمع آوری پیمایشی دادهها آنها تحلیل کردند که چگونه ۳۱ یادگیرنده زمانی که باید با یکدیگر با بهره گرفتن از ابزارهای مشارکتی آنلاین در طراحی سیستمها همکاری کنند، شبکههای اجتماعی یادگیری مشارکتی را توسعه میدهند. آنها به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از دو پرسشنامه در آغاز و پایان سال تحصیلی استفاده کردند. اولین پرسشنامه در هفته دوم نیمسال اول تحصیلی به منظور بررسی شبکههای دوستی موجود توزیع شد. در پایان ترم دوم از دانشجویان خواسته شد نام افرادی را که برای مبادله اطلاعات با آنها گفتگو میکنند گزارش دهند. نتایج بررسی آنها نشان داد که هر دو عوامل فردی و ساختاری (یعنی سبکهای ارتباطی و شبکههای دوستی موجود) به طور چشمگیری بر روش توسعه یادگیی مشارکتی توسط یادگیرندگان شبکههای اجتماعی، تاثیر میگذارند. همچنین شبکههای دوستی موجود بر ظهور شبکههای اجتماعی مشارکتی تاثیر میگذارند. دانشجویانی که روابط دوستانه قوی در شبکههای موجود داشتند، در حلقههای اجتماعی اولیه خود میماندند، در حالی که کنشگران خارجی تمایل داشتند که ارتباطات بیشتری را شکل دهند و آزادانه به سمت حلقههای اجتماعی متفاوت حرکت میکردند. یادگیرندگانی که تمایل بیشتری به برقراری ارتباط نشان میدادند یا به طور ابتدایی سرگرم شبکههای جانبی بودند، شانس بیشتری برای یافتن اتصالات جدید داشتند. آنها همچنین فهمیدند که ویژگیهای شبکه اجتماعی تاثیرات قابل ملاحظهای بر عملکرد یادگیرندگان دارد به گونهای که کنشگران مرکزی در شبکههای اجتماعی مشارکتی تمایل به دریافت نمرات نهایی بالاتر داشتند. آنها پیشنهاد کردند که ارتباطات و شبکههای اجتماعی باید عناصر مرکزی در محیطهای یادگیری باشند.
جدول ۲-۴ پیشینه پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور را به طور خلاصه نشان میدهد.
جدول۲-۴ پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور
نویسنده | هدف | جامعه آماری | یافتههای اصلی |
(Ahuja, 2000) | بررسی تاثیر شبکه ارتباطی شرکت بر نوآوری | شرکتهای صنایع بین المللی شیمیایی | روابط مستقیم و غیرمستقیم هر دو تاثیر مستقیم بر نوآوری دارند، اما در شبکههای مشارکتی بین سازمانی، افزایش حفرههای ساختاری تاثیر منفی بر نوآوری را نشان داد. |
(AnnSykes et.al, ۲۰۱۴) |
بررسی نقش شبکههای مشورتی در پیاده سازی سیستم سازمانی و عملکرد شغلی | ۸۷ کارمند یک سازمان بزرگ مخابراتی | مشورت از طریق جریان کاری و از طریق نرم افزار با عملکرد شغلی مرتبط بودند. |
(Calins & Klark, 2003) | بررسی جعبههای سیاه[۹۵] بین فعالیتهای منابع انسانی و عملکرد شغلی | ۷۳ شرکت | ارتباط میان فعالیتهای منابع انسانی و عملکرد شغلی( افزایش فروش و افزایش سهام) از طریق شبکههای اجتماعی مدیران ارشد تعدیل میشود. |
(Cho et.al, 2007) | بررسی ارتباط بین سبکهای ارتباطی، شبکههای اجتماعی و عملکرد یادگیری در انجمنهای یادگیری مشارکتی به کمک کامپیوتر | ۳۱ دانشجوی دانشگاه | درجه نزدیکی به مرکز به طور مثبت با سطح آموزشی دانش آموزان مرتبط بود. |
(Gronum et.al, 2012) | درک مشارکت شبکهها در نوآوری و عملکرد شغلی | ۱۴۳۵ شرکت کوچک و متوسط | روابط ناهمگن قوی، نوآوری را در سازمانهای کوچک و متوسط بهبود میبخشد. |