نقاط قوت
نقاط ضعف
جهت گیری مدل، ارزیابی عملکرد است و علاوه بر آن که ابزاری برای تعیین انتقال استراتژیک است، تصویری از عملکرد گذشته نیز ارائه میکند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به دلیل جلب مشارکت کارکنان از مراحل ابتدایی (تعریف متغیرها)، عمل اجرای مدل با سهولت مشتری انجام میشود(تعادل به کارکنان به دلیل مشارکت فعال در روند اجرای مدل سادهتر است.
به دلیل لزوم تعریف معیارها متناسب با استراتژی های اجرای مدل دشوار است.
مدل برای اندازه گیری و سنجش پیشرفت شرکت به سمت اهداف و چشم انداز آن تدوین شده است و لذا برای شرکتهایی که چشم انداز مدون و استراتژیهای مشخصی ندارد، قابل بکارگیری نیست.
جدول۲- ۹: نقاط قوت و ضعف مدل BSC با توجه به معیار کارآمدی در اجرا
نقاط قوت
نقاط ضعف
جهت گیری مدل، ارزیابی عملکرد است و علاوه بر آن که ابزاری برای تعیین انتقال استراتژیک است، تصویری از عملکرد گذشته نیز ارائه می کند.
به دلیل جلب مشارکت کارکنان از مراحل ابتدایی (تعریف متغیرها)، عمل اجرای مدل با سهولت مشتری انجام میشود (تعادل به کارکنان به دلیل مشارکت فعال در روند اجرای مدل سادهتر است.
در این روش معیارهای تعریف شده برای سنجش عملکرد شرکت نسبت به روش های دیگر خلاصه تر بود. و لذا زمان اجرای پیش از مرحله تعیین معیارها، کوتهتر خواهد بود.
به دلیل لزوم تعریف معیارها متناسب با استراتژی های اجرای مدل دشوار است.
مدل برای اندازه گیری و سنجش پیشرفت شرکت به سمت اهداف و چشم انداز آن تدوین شده است و لذا برای شرکتهایی که چشم انداز مدون و استراتژیهای مشخصی ندارد، قابل بکارگیری نیست.
با توجه به اینکه معیارهای ارزیابی از پیش تعریف نشدنی است، مدت زمان تعیین معیارها و اجرای مدل طولانی است.
با توجه به ارتباط سلسله مراتبی بین جنبه های تعریف شده، امکان بررسی حوزه ها به طور مستقل وجود ندارد.
جدول۲- ۱۰: نقاط قوت و ضعف مدل BSC با توجه به معیار پشتوانه علمی اجرایی:
نقاط قوت
نقاط ضعف
منابع اطلاعاتی فراوانی اعم از کتاب و مقالات و … در دسترس است.
دسترسی به روش اجرای مدل به سادگی امکان پذیر نبوده و قیمت خرید دستورالعمل اجرایی آن بالاست.
۲-۲۸ پیشینه تحقیق
تحقیق حاضر در سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و قم و واحد های تابعه دارای سابقه ای نمیباشد و تاکنون شخصی در این مورد یا موارد مشابه هیچ گونه تحقیقی انجام نداده است از این حیث تحقیق جدیدی در این زمینه میباشد. اما تحقیقات مشابه ای در این زمینه انجام گرفته که به برخی از آنان در ذیل اشاره میگردد:
۲-۲۸-۱ تحقیقات داخلی
تحقیقی توسط احمد علی بابایی در سال ۱۳۸۳، با عنوان طراحی و پیاده سازی یک سیستم اندازه گیری عملکرد با بهره گرفتن از روش های کارت امتیازی متوازن و سنجه هدف گرا انجام شد. در این تحقیق مدلی برای اندازه گیری عملکرد پیشنهاد شده است. این مدل تلفیقی از دو روش کارت امتیازی متوازن و سنجه هدف گرا میباشد. بر اساس این مدل پس از شناسایی و واضح ساختن مأموریت و چشم انداز سازمان، اهداف سازمان در هر یک از چهار دیدگاه پیشنهادی کارت امتیازی متوازن- مالی، مشتری، فرایند داخلی کسب وکار و رشد و یادگیری- تعریف شده است و سپس با بهره گرفتن از روش سنجه هدف گرا معیارهای موفقیت، شاخصها و اندازه های مناسب برای هر هدف تعیین میشوند. در نهایت مدل ارائه شده در یک سازمان تولید کننده نرم افزار- گروه همکاران سیستم- پیاده سازی شده است و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته است. بواسطه بکارگیری این مدل در این سازمان در هر یک از چهار دیدگاه کارت امتیازی متوازن اهدافی تعیین شدند و براساس این اهداف، دیدگاه مالی سه سنجه و در هر یک از سه دیدگاه دیگر شش سنجه برای اندازه گیری انتخاب شدند. نتایج بدست آمده از اندازه گیری این سنجه ها موجب شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان شده و فرصتهای بهبود مناسبی را فراهم آورده است.
عبدالهی(۱۳۸۶) در مطالعه خود مدلی را برای اندازه گیری عملکرد بر مبنای تکنیک امتیازی متوازن پیشنهاد نمود. در نتایج به دست آمده مشخص گردید که به واسطه به کارگیری این مدل، نقاط قوت و ضعف سازمان شناسایی و فرصتهای بهبود مناسبی نیز فراهم میشود.
آزادی خواه سلیمی در تحقیق خود به این نتیجه رسید که در میان مدلهای مختلف ارزیابی عملکرد، مدل کارت امتیازی متوازن، با توجه به نگاه جامع به عملکرد سازمان و تبدیل مأموریت و راهبرد به اهداف عملیاتی و کوتاه مدت، یکی از اثربخش ترین مدلهای ارزیابی عملکرد میباشد که تا کنون ارائه شده است.
تحقیقی که توسط طلایه شایگان ( ۱۳۸۶ ) در بخش ستادی بانک کارآفرین انجام شد درنهایت به این نتیجه رسید که عملکرد بانک کارآفرین به طور کلی و براساس میانگین در هر بعُد، متوازن و قابل قبول است.
فقهی فرهمند ( ۱۳۸۸ ) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که وضعیت عوامل کلیدی عملکرد جامعه آماری با روش معمولی کمتر از روش BSC است و عملکرد حوزه های روش BSC در جامعه آماری وضعیت یکسان و هماهنگی ندارد.
منصوری و نجاتی آجی بیشه (۱۳۸۸) در تحقیقی به ارزیابی عملکرد کتابخانههای مرکزی دانشگاه یزد با بهره گرفتن از مدل Sears که برگرفته شده از مدل کارت امتیازی متوازن است، پرداختهاند. یافته های حاصل از به کارگیری این مدل حاکی از آن است که توجه به مؤلفه ها و شاخصهای مدل مذکور تأثیر به سزایی در بهبود عملکرد کتابخانههای دانشگاهی دارد.
تحقیقی توسط امیر پویا ایروانی تبریزی پور (۱۳۹۰) با عنوان ارزیابی عملکرد بیمارستان با رویکرد به روش کارت امتیازی متوازن BSC و FAHP (مطالعه موردی: بیمارستان هاشمی نژاد تهران) انجام شد. این تحقیق، تحقیقی کاربردی از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال ۱۳۸۹ در بیمارستان هاشمینژاد تهران انجام شده است. ابتدا لیستی از شاخصهای ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن تهیه، مقایسات زوجی از روش میدانی و توزیع پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی استاندارد - با نرخ سازگاری پایین تر از۰.۱ بین۷ خبره تصمیم گیری بدست آمده است. سپساز طریق FAHP وزن هر شاخص و هر منظر بدست آمده، در آخر میزان تحقق موزون هریک از آنها در سال ۱۳۸۹ مورد ارزیابی قرار می گیرد. این تحقیق نشان داد که در میان منظرهای کارت امتیازی متوازن، منظر ذینفعان جامعه و عرصه خدمت با ۲۸.۱۱ درصد از برتری اندکی نسبت به سایر مناظر برخوردار است. همچنین در میان زیر شاخصها نیز میزان رضایت مندی بیماران و همراهان، میزان رضایت مندی فراگیران، تعداد بیماران خارجی جذب شده اهمیت بسزایی در عملکرد بیمارستان دارند. همچنین امتیاز نهایی عملکرد در سال ۱۳۸۹، ۹۵.۸۸ درصد محاسبه گردید.
شیرین نوید در سال ۱۳۹۰ تحقیقی با عنوان “بررسی عملکرد شرکت ماموت با استفاده کارت امتیازی متوازن از منظر مشتریان “، انجام دادهاست. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع تحلیلی- پیمایشی میباشد. پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد ارزیابی متوازن(BSC ) و شکل گیری چهارچوب نظری ،متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و مدل مفهومی و سوالات تحقیق مشخص گردید .تعداد جامعه آماری۲۲۰ نفر از مشتریان شرکت ماموت میباشد .در این تحقیق ۳ سوال اصلی و ۵ سوال فرعی طرح گردید . و از آزمون تی استیوددنت و دو جمله ای به عنوان آزمونهای اصلی برای آزمون سوالات ها استفاده شد. نتیجه تحلیل داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه،نشان داد که در کلیه سوالات H. رد میگردد. بنابراین کلیه سوالات تحقیق تایید میگردد ؛ لذا میتوان نتیجه گرفت که؛ عملکرد شرکت ماموت با بهره گرفتن از منظر مشتری قابل قبول است. جهت تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده از نرم افزار SPSS استفاده شد.
صرافپور (۱۳۹۰) در بررسیای که انجام داد به این نتیجه رسید که رضایت کلی کاربران از کتابخانه مرکزی شرکت ملی گاز ایران، در سطح بین متوسط و بالا )بین ۳.۴ ( است. در پایان نیز باتوجه به نتایج حاصل شده، پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد کتابخانه مورد نظر ارائه شده است.
محمدی، شهباززاده و مجیدی (۱۳۹۰) تحقیقی را با عنوان مقتضیات تحقق مدیریت بهبود مستمر و ارزیابی عملکرد با تاکید بر ترجیحات سهامداران با بهره گرفتن از تکنیک AHP فازی انجام دادند. در این تحقیق به شناسایی مقتضیات (محرکها، موانع، اقدامات و نتایج) پرداخته شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و در چارچوب تحقیقات توصیفی قرار میگیرد چرا که محقق به توصیف مزایای سرمایه گذاری خارجی و مدیریت بهبود مستمر در سازمانها میپردازد. جامعه ی آماری در این تحقیق صاحب نظران و کارشناسانی از صنعت فرش هستند که با مدیریت تولید و مسایل خارجی آشنایی دارند. با توجه به نتایج تحقیق اقدام اجرایی، « طراحی محیط رقابتی برای ارزیابی کارکنان»، « همکاریهای بین المللی با ذی نفعان»، « مدیریت عملکرد مشتریان» به ترتیب دارای اولویت اول تا سوم میباشند.
تقوی و همکاران ( ۱۳۹۰) تحقیقی را با عنوان مدیریت عملکرد سازمانی و حفظ بازار محصول انجام دادند. این مقاله با بیان اهمیت مدیریت عملکرد برای سازمانها دولتی و شرکتهای خصوصی آغاز می شود. سپس به بررسی فاکتورهای تأثیرگذار بر شرکتها یا محرکهای انطباق و پذیرش عملکرد سازمان پرداخته میشود. این محرک ها میتوانند به ابعاد مختلف بازار، دولت، صنعت، رقبا و خود سازمان ها دسته بندی شوند و در آخر به بحث استقرار مدیریت عملکرد و نیاز به بهبود مستمر اشاره میشود و مثالهایی از کاربرد مدیریت عملکرد سازمان برای روشنتر شدن موضوع بیان می گردد.
نبی زاده و همکاران(۱۳۹۱) تحقیقی با عنوان ارزیابی عملکرد اداره کل ا طلاع رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل کارت امتیازی متوازن(BSC)انجام دادند. جامعه آماری این پیمایش تمامی کارکنان اداره مربوطه شامل ۷۴ نفر، و ۱۵۰۰ نفر کاربران فعال آن است. تعداد ۳۰۶ نفر از بین کاربران، ۵۷ نفر از بین کارکنان و ۸ نفر از بین مدیران براساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون tتک نمونهای برای پاسخ به پرسشهای تحقیق استفاده شد. یافتهها تحقیق نشان داد که منظر مشتری بالاترین سطح توازن، و بعد ازآن منظر فرایندهای داخلی بهترین سطح توازن را داراست. دو منظر رشد و یادگیری و مالی در پایین ترین سطح توازن قرار دارند. نتیجه ای که بدست آمد عملکرد در دو منظر مشتری و فرایندهای داخلی متوازن و در دو منظر مالی و رشد و یادگیری غیرمتوازن است.
تحقیقی توسط فخر السادات هاشمیان (۱۳۹۱) با عنوان ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز ایران به روش کارت امتیازی متوازنBSC انجام شده است. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیقی شامل کلیه کارکنان و مشترکین شرکت گاز کشور بود. نمونه گیری به روش تصادفی طبقهای، با رعایت نسبت نمونهگیری از ۳۰ استان کشور برابر ۳۵۰ نفر به دست آمد که از این میان ۳۰۰ نفر کارکنان و ۵۰ نفر مشترک گاز بودند. در نهایت داده های ۲۶۱ نفر از کارکنان(۱۰۰ مدیر، ۱۶۱ کارشناس) و ۵۱ مشترک گاز مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها با توجه به ملاک توازن(۲۰۳۳) و نیز نتایج آزمونt تک نمونهای نشان داد که عملکرد کلی شرکت گاز به لحاظ کلی و در هر یک از ابعاد متوازن است(P<0.1). همچنین بین ابعاد ۴ گانه ارزیابی رابطه مستقیم و معنا دار مشاهده گردید(P<0.1). از طرف دیگر تحلیل واریانس درون موردی نشان داد که دو بعد رشد و یادگیری به لحاظ توازن در یک سطح قرار دارند و بیشترین توازن مربوط به بعد رضایت از مشتری است و بعد مالی با توازن کمتری در مقایسه با ابعاد غیر مالی مواجه است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که فرایند داخلی(=۰.۳۸β) و رشد و یادگیری (=۰.۲۸β) بهترین پیش بینی کننده برای بعد مالی شرکت ملی گاز هستند و ارتقاء این دو بعد با بهبود هر چه بیشتر بعد مالی همراه خواهد بود. همچنین، نتیجه آزمون t دو گروه مستقل نشان داد که مدران در مقایسه با پرسنل، شرکت را به لحاظ دو بعد رشد و فرایند داخلی متوازن تر میدانند. بعلاوه، کارکنان کلان شهرها در مقایسه با کارکنان سایر شهرها معتقدند شرکت گاز در بعد رشد توازن کمتری دارد و همین طور میانگین بعد رضایت مشتری در گروه کارکنان بالاتر از گروه مشترکین گاز قرار دارد که نشان از تفاوت بین نظرات کارکنان و مشترکین گاز است و کارکنان برآورد بیشتری از رضایت واقعی مشتری دارند. در نتیجه، عملکرد شرکت ملی گاز ایران به طور کلی و در هر یک از ابعاد متوازن و مطلوب است و برای افزایش این توازن باید به نظرات مشترکین و رشد و یادگیری در کنار رضایت کارکنان جهت ارتقاء ابعاد غیرمالی و در نهایت ارتقاء بعد مالی توجه بیشتری شود.