با توجه به جدول (۴-۵) مشخص شد بین جلسه آخر تمرین (روز سوم و جلسه یادداری (۰.۰۱۵p=) با در نظر گرفتن سطح معناداری ۰۵/۰ معنادار است، نتیجه به دست آمده بیانگر آن است که تفاوت بین جلسه آخر تمرین و جلسه یادداری تفاوت معناداری وجود دارد، به عبارت دیگر تغییرات حاصل از اعمال متغیر مستقل بعد از فاصله یادداری (۴۸ ساعت) از بین رفته است. بنابراین بازخورد اسنادی غیرکارکردی بر یادداری مهارت پرتاب دارت دختران بی تاثیراست. بنابراین فرضیه هشتم رد می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
۵-۱. مقدمه
در این فصل ابتدا چکیده ای از پژوهش حاضر ذکر خواهد شد. سپس به بیان فرض های تحقیق و بحث و نتیجه گیری در ارتباط با فرض ها و مقایسه با تحقیقاتی که توسط محققین قبلی انجام شده است می پردازیم.
در پایان با توجه به اهداف تحقیق پیشنهادات حاصل از طرح و در ارتباط با موضوع تحقیق و زوایایی که هنوز مبهم و تاریک باقی مانده است؛ پیشنهاداتی برای پژوهش های بیشتر ارائه شده است.
۵-۲. خلاصه تحقیق
پژوهش حاضر با عنوان تاثیر بازخورد اسنادی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت انجام گرفت.
هدف اصلی پژوهش تعیین آثار بازخوردهای اسنادی کارکردی و غیر کارکردی بر روی اکتساب و یادداری مهارت بود. در کنار هدف اصلی تاثیر جنسیت بر نتایج به دست آمده نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ دانشجویان دختر و پسر شرکت کننده در تحقیق با توجه به امتیازات کسب شده از نظر میزان تاثیر بازخوردهای اسنادی داده شده مقایسه شدند. و اکتساب و یادداری آنها مورد سنجش قرار گرفت.
این پژوهش از نوع نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون - پس آزمون و یک گروه کنترل، با گزینش ۶۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر غیر ورزشکار دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی ساکن در خوابگاه های دانشجویی در نیم سال تحصیلی ۹۲-۹۳ انجام شد.
برای انجام تحقیق، دانشجویان در ۶ گروه (۱۰ نفر گروه کنترل پسران، ۱۰ نفر گروه کارکردی پسران، ۱۰ نفر گروه غیرکارکردی پسران، ۱۰ نفر گروه کنترل دختران، ۱۰ نفر گروه کارکردی دختران، ۱۰ نفر گروه غیرکارکردی دختران) به صورت تصادفی ساده قرار گرفته و در پیش آزمون، سه جلسه تمرینی و آزمون یادداری شرکت کردند.
اطلاعات مورد نیاز پژوهش پس از جلسه پیش آزمون، در سه جلسه تمرینی بعدی پس از آموزش شرکت کنندگان به طور کامل و دقیق در تحقیق جمع آوری گردید. و در روز آخر از آزمودنی ها آزمون یادداری به عمل آمد که آن نیز ثبت گردید.
۵-۲-۱. نتایج حاصل از این پژوهش به شرح زیر است
مقایسه بین گروه کنترل و گروه بازخورد اسنادی کارکردی پسران نشان داد؛ بازخورد اسنادی کارکردی بر پیشرفت اکتساب افراد در مهارت پرتاب دارت (۰.۰۳p=) تاثیر معناداری دارد.
-
- مقایسه بین گروه نامطلوب و کنترل پسران (۰.۰۳p=) نشان داد؛ بازخورد اسنادی غیرکارکردی بر پیشرفت اکتساب افراد در مهارت پرتاب دارت تاثیر معنا داری دارد.
-
- با توجه به مقایسه بین جلسه آخر تمرین و آزمون یادداری پسران، نتیجه به دست آمده بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین جلسه آخر تمرین و جلسه یادداری وجود ندارد، به عبارت دیگر تغییرات حاصل از اعمال بازخورد اسنادی کارکردی حتی بعد از فاصله یادداری (۴۸ ساعت) نیز پا بر جا بوده است. بنابراین متغیر مستقل، متغیر یادداری است. بازخورد اسنادی کارکردی بر یادداری مهارت پرتاب دارت تاثیر دارد.
-
- با توجه به مقایسه بین جلسه آخر تمرین پسران (روز سوم و جلسه یادداری۰.۰۷۰۵p=) با در نظر گرفتن سطح معناداری ۰۵/۰ معنادار نیست، نتیجه به دست آمده بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین جلسه آخر تمرین و جلسه یادداری وجود ندارد، به عبارت دیگر تغییرات حاصل از اعمال بازخورد اسنادی غیر کارکردی حتی بعد از فاصله یادداری (۴۸ ساعت) نیز پا بر جا بوده است. بنابراین متغیر مستقل، متغیر یادداری است. بازخورد اسنادی غیرکارکردی بر یادداری مهارت پرتاب دارت تاثیر دارد.
-
- مقایسه بین گروه مطلوب و کنترل دختران (۰.۰۳p=)، نشان می دهد بازخورد اسنادی کارکردی بر پیشرفت اکتساب دختران در مهارت پرتاب دارت تاثیر معناداری دارد.
-
- با مقایسه بین گروه نامطلوب و کنترل دختران (۰.۰۵p=) نتایج نشان می دهد بازخورد اسنادی غیرکارکردی بر پیشرفت اکتساب دختران در مهارت پرتاب دارت تاثیر معناداری دارد.
-
- با بررسی بین جلسه آخر تمرین دختران (روز سوم و جلسه یادداری، ۰.۰۳۳p=) نتیجه به دست آمده بیانگر آن است که تفاوت بین جلسه آخر تمرین و جلسه یادداری معنادار است، به عبارت دیگر تغییرات حاصل از اعمال بازخورد اسنادی کارکردی بعد از فاصله یادداری (۴۸ ساعت) از بین رفته است. بازخورد اسنادی کارکردی بر یادداری مهارت پرتاب دارت دختران تاثیر ندارد.
-
- با بررسی بین جلسه آخر تمرین (روز سوم و جلسه یادداری، ۰.۰۱۵p=) با در نظر گرفتن سطح معناداری ۰۵/۰ معنادار است، نتیجه به دست آمده بیانگر آن است که تفاوت بین جلسه آخر تمرین و جلسه یادداری تفاوت معناداری وجود دارد، به عبارت دیگر تغییرات حاصل از اعمال بازخورد اسنادی غیر کارکردی بعد از فاصله یادداری (۴۸ ساعت) از بین رفته است. بنابراین بازخورد اسنادی غیرکارکردی بر یادداری مهارت پرتاب دارت دختران بی تاثیراست.
۵-۳. بحث و بررسی
روان شناسی ورزش به عنوان یکی از شاخه های علم، سعی در شناخت رفتار ورزشکاران و عوامل مثبت و منفی موثر در اجرای مهارت دارد. برای شروع و ادامه فعالیت، افراد مبتدی در رشته ای ورزشی، فراگیری تکنیک ها و تاکتیک های خاص آن ورزش ضروری است. به منظور تعدیل و افزایش سطح اجرای مهارت های ورزشی، عنصر تمرین اساسی است؛ اما به طور سنتی تصور می شود که تنها تمرین مرتبط با اجرای بدنی مهارت است. همان طور که افراد مراحل یادگیری را پشت سر می گذارند؛ تحت تاثیر عوامل شناختی و روان شناختی برخواسته از شرایط درونی و بیرونی قرار می گیرند. این تاثیرها علاوه بر دخالت در مسائل انگیزشی، برای ادامه یادگیری و شرکت در جلسات بعدی، در کناره گیری یا انصراف از فعالیت نیز دخالت می کند. با این وجود، اکثر مربیان ورزشی با مقوله تنظیم شرایط روانی یادگیرنده به صورت علمی و مستدل آشنایی کمی دارند. از طرفی نقش بازخورد از نقطه نظر انگیزشی در ایجاد ارتباط بین رفتار و نتیجه مهم است.
بنابراین، در این تحقیق بازخورد اسنادی به عنوان رویکرد مداخله ای با شناسایی و تغییر اسنادهای افراد، با هدف رفع مشکلات انگیزشی ورزشکاران در یادگیری و اجرا، برای آگاهی مربیان از اثرات منفی بازخورد و دقت در استفاده از جملات و دستور العمل ها متناسب با شرایط هر فرد و فراهم کردن اطلاعات مربوط به نتیجه ی عمل در افراد مبتدی، به کار رفته است.
نتایج این تحقیق با حمایت از روابط بین ابعاد علّی و نتایج فرایندهای اسنادی نشان می دهد که افراد، فرایند پردازش اطلاعات در میان ابعاد علّی انجام می دهند و این تحت تاثیر بازخورد اسنادی القا شده از جانب مربی قرار می گیرد. بررسی روند تغییرات اجرا در طی روزهای تمرینی نشان می دهد که در مواجهه با شکست یا نتایج نامطلوب و غیر قابل انتظار، احتمالا افراد متمایل به افزایش پایداری، ثبات، کاهش کلیّت و تعمیم به شرایط، افزایش عمومیت و تعمیم به افراد و همچنین درونی دانستن آنها هستند. بنابراین نتایج، شاید بتوان گفت بهترین راه تغییر اسنادها مورد هدف قرار دادن نظریه های مربوط به خود دوئیک به جای اسنادهای خاص مدل وینر است. یعنی هدایت شکست به عوامل بیرونی و ناپایدار و این واقعیت که احتمالا هنوز مهارت های مورد نیازرا کسب نکرده اند ولی می توانند با افزایش تلاش به موفقیت دست یابند. (نظریه ی افزایشی) و هدایت علل به عوامل درونی و ثابت و این واقعیت که عوامل غیر قابل تغییر خواهند بود (نظریه ی ذاتی).
پنج تاثیر معنی دار بازخورد اسنادی غیر کارکردی بر نتایج اجرا در این تحقیق، با تحقیقات افرادی هم چون رودیسیل(۱۹۸۹) در بعد حرکتی، اورباخ، سینگر و مورفی (۱۹۹۷) در عملکرد بسکتبال، اورباخ، سینگر و پرایس (۱۹۹۹) بر روی بازیکنان مبتدی تنیس، همسو بود. یافته ها نشان می دهند درک علل عملکرد به صورت درونی، پایدار و غیر قابل کنترل، منجر به کاهش یا افت اجرا و عملکرد می شوند. از طرفی، تاثیر معنی دار بازخورد های اسنادی کارکردی بر نتایج اجرا، با یافته های تحقیقات ذکر شده در بالا همسان بود. به طوری که آنها نیز مانند یافته های ما در این تحقیق، از بازخوردهای کارکردی ارائه شده، نتایج مثبت و معنی داری بر اجرا کسب نموده اند.
تیلور (۱۹۸۸)، زمینه های تنزل و پس رفت ناگهانی را بررسی کرده، علل را در چهار مقوله شامل جسمانی، تکنیکی، تکنولوژیکی یعنی امکانات و روان شناختی طبقه بندی کرد. از طرفی، وینر (۱۹۸۵)، با بررسی ۱۷ مقاله تفکر اسنادی خود به خودی از رخداد اسنادها به عنوان بخشی از زندگی روزمره