ESS
KWS
پیچیدگی عمودی و افقی
رسمیت
تمرکز
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
دست یابی به هدفهای علم و شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد.به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع تحقیق. بی شک یکی از مشخصه هایی که تعیین کننده اعتبار و ارزش یک کار تحقیقاتی می باشد، روش و ابزاری است که محقق در انجام تحقیق خود در پیش می گیرد. انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها ، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی آسان و دقیق به پاسخ پرسشهای تحقیق است.(خاکی ۱۳۸۶،ص۱۴۳-۱۴۲)
پژوهش علمی عبارت است از : مطالعه نظامدار ، کنترل شده ، تجربی و انتقادی یک یا چند قضیه فرضی در مورد روابط احتمالی میان پدیده های طبیعی.(هومن ، ۱۳۷۴ ، ص ۱۴)
پژوهش فرایندی است که از طریق آن می توان در مورد ناشناخته ها به جستجو پرداختو نسبت به آن شناخت لازم را کسب نمود.در این فرایند از پگونگی گردآورد شواهد و تبدیل آنها به یافته ها تحت عنوان ((روش شناسی))یاد می شود.روش علمی یا روش پژوهش علمی ، فرایند جستجو منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است(عرب ، علی ، ۱۳۸۸ ،ص ۱۶۳)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این فصل به بیان روش تحقیق ، جامعه آماری ، روش نمونه گیری ، ابزار جمع آوری داده ها و روایی و پایایی آن پرداخته می شود.
۳-۲ روش تحقیق
با توجه به اینکه هدف از تحقیق کاربردی بدست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده و بر طرف گردد و این نوع تحقیقات در صدد ارائه راهکارهایی برای حل مسایل و مشکلات سازمانها می باشند.(نوری ، حسن ، ۱۳۸۸ : ۸۰)
پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدفی که دنبال می کند از نوع پژوهش کاربردی می باشد و از نظر گردآوری داده ها برای آزمون فرضیه ها چون به توصیف و مطالعه آنچه هست می پردازیم ، یک تحقیق توصیفی است ، و از نظر ماهیت همبستگی می باشد بدین دلیل اینکه سعی در شناسایی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته می باشد.
۳-۳ طبقه بندی متغیرها
۳-۳-۱ متغیر مستقل
در این تحقیق سیستم های اطلاعات مدیریت بعنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.
۳-۳-۲ متغیروابسته
در این تحقیق ساختار سازمانی و مولفه های آن بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است
۳-۴ ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات
گرد آوری داده ها در این تحقیق با توجه به اهداف تحقیق ، روش تحقیق و خصوصیات نمونه انتخاب شده صورت می گیرد . بنابراین برای جمع آوری داده های مورد نیاز این تحقیق از روش های گوناگون استفاده شده است . این روش ها در دو طبقه بندی مختلف جای گرفته است که عبارت است از:
۳-۴-۱ روش کتابخانه ای
در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات برای پی ریزی مبانی کلی تحقیق همچون تعریف مفاهیم کلیدی ، طرح ضرورت ها ، بیان کاربرد ها و تشریح اهمیت ان از مطالعات کتابخانه ای مانند مطالعات مقالات فارسی و لاتین ، پایان نامه های مشابه در این زمینه و منابع اینترنتی و ….. استفاده گردیده است.
۳-۴-۲ روش غیر کتابخانه ای
در این زمینه از ابزارهایی مانند مشاوره و مصاحبه با خبرگان در زمینه انتخاب پرسشنامه و تجزیه و تحلیل ان استفاده شده است.در تحقیق حاضر ابزار اصلی سنجش ، پرسشنامه است که یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است.
برای سنجش متغیرها از یک پرسشنامه استفاده شده است که شامل دو بخش : سنجش ساختار سازمانی و دیگری برای سنجش استفاده از سیستم های اطلاعات مدیریت تهیه شده است.
پرسشنامه شامل دو بخش سوالات عمومی (سن ، جنسیت ، تحصیلات ، میزان سابقه خدمت) و سوالات تخصصی می باشد.
۳-۵ جامعه آماری و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند.جامعه آماری به کل گروه افراد ، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد.(سکاران ، ۱۳۸۲ : ۲۴۲). جامعه آماری تحقیق حاضر جامعه محدود محسوب می شود که مشتمل بر ۵۰۰ نفر و شامل آن دسته از مدیران ، معاونین ، کارشناسان و متخصصان سازمان های دولتی و نهادهای منتخب شهر قم است که استخدام آنها رسمی یا قراردادی می باشد ، که در حال حاضر ۲۱۹ نفر از آنان به پرسشنامه پاسخ دادند.
۳-۶ روش نمونه گیری
از آنجا که واحد تحلیل در این پژوهش سازمان ها و نهادها می باشند ، لذا نحوه نمونه گیری بر مبنای انتخاب سازمان ها و نهادها می باشد.از بین سازمانهای دولتی و نهادها مواردی مورد بررسی قرار گرفت که سیستمهای اطلاعات مدیریت در آنها در حال اجرا می باشد.
از آنجا که ساختار سازمانی و سیستمهای اطلاعاتی بگونه ای است که در یک سازمان همه افراد صلاحیت پاسخگویی به پرسشنامه ها را نداشتند لذا ضرورت داشت که پرسشنامه بیشتر در بین افراد ارشد سازمان مانند مدیران ، معاونین ، کارشناسان و متخصصان سازمان توزیع گردید ، بنابراین روش انتخاب افراد بر اساس نمونه گیری هدفمند می باشد یعنی محقق پس از ورود به سازمانها و نهادهای تحت مطالعه ابتدا افرادی را که صلاحیت پاسخگویی را داشته شناسایی کرده و در مرحله بعد پرسشنامه بین افراد انتخاب شده توزیع می کرد.
بدلیل اندازه سازمانها و این امر که در سازمانهای بزرگتر افراد بیشتری را می توان یافت که صلاحیت پاسخگویی داشته باشند و بالعکس در سازمانهای کوچکتر این افراد کمتر می باشند ، فلذا میزان تعداد پرسشنامه های توزیع شده در سازمانها و نهادهای مربوطه متفاوت است
۳-۷ روش تعیین حجم نمونه
حجم نمونه با توجه به جامعه آماری (۵۰۰ نفر) و با بهره گرفتن از جدول مورگان برابر ۲۱۷ نفر تعیین گردید.
S:حجم نمونه، N:حجم جامعه
N
S
N
S
N
S
N
S