منبع: یافته های تحقیق
۴-۶ تجزیه و تحلیل داده ها در مدلSWOT
به منظور جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی، کتابخانه ای، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها به شیوه swot به ارائه استراتژی و راهبرد در جهت توسعه گردشگری ایران پرداخته شده است. ماتریس swot یکی از مناسب ترین فنون برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل است که امروز به عنوان ابزاری نوین برای تحلیل عملکردها و وضعیت شکاف، مورد استفاده طراحان و ارزیابان استراتژی قرار می گیرد. تجزیه و تحلیل swot شناسایی نظام مند عواملی است که راهبرد باید بهترین سازگاری را با آنها داشته باشد. منطق رویکرد مذکور این است که راهبرد اثربخش باید قوت ها و فرصت های سیستم را به حداکثر، ضعف ها و تهدیدها به حداقل براند. این منطق اگر درست به کار گرفته شود نتایج بسیار خوبی برای انتخاب و طراحی یک راهبرد اثر بخش خواهد داشت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در مرحله دوم براساس اطلاعات جمعآوری شده، پرسشنامهای به منظور تعیین ضرایب اهمیت و رتبه عوامل داخلی و خارجی تنظیم و در معرض سنجش ۱۴۳ نمونه آماری قرار گرفت.
سپس در مرحله بعدی برای دستیابی به مهمترین اولویت ها در راهبردها اقدام به تشکیل ماتریس عوامل ارائه شده توسط دو گروه گردید تا بر اساس مقایسه دو به دویی عوامل در زیر گروه های عوامل بیرونی (فرصت ها و تهدیدها) و عوامل درونی (قوت ها و ضعف ها)، راهبردهای چهارگانه رقابتی (so)، راهبرد تنوع بخشی (st)، راهبرد بازنگری و تغییر(wo) و راهبرد تدافعی (wt) بهتر شناسایی گردد. سپس در گام بعدی برای دستیابی به نتایج مناسب به تلفیق نظرات نمونه ها پرداخته شد که در راستای مدل راهبردی ترسیمی راهبرد تدافعی (wt) بهتر شناسایی گردد. سپس در گام بعدی برای دستیابی به نتایج مناسب به تلفیق نظرات نمونه ها پرداخته شد .
در پایان این مرحله پرسشنامه های مربوطه جمعآوری، تلفیق و جمعبندی گردید و بر اساس این اطلاعات به روش تحلیلی و به کمک مدلSWOTدیوید استراتژی های مناسب تدوین و ارائه گردید. برای سنجش قابلیت اعتماد و پایایی ابزار تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن برای هر کدام از بخشهای پرسشنامه در جدول شماره ۴-۱۷ ذکر شده است. روایی پرسشنامه نیز توسط تعدادی از محققان جغرافیا و مدیریت مورد تأیید قرار گرفته است.
جدول ۴-۱۷- آلفای کرونباخ
عوامل داخلی | عوامل خارجی | میانگین کل | ||
قوتها | ضعفها | فرصتها | تهدیدها | |
۷۲/۰ | ۷۰/۰ | ۷۴/۰ | ۸۰/۰ | ۷۴/۰ |
منبع: یافته های تحقیق
تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار بسیار مناسب است که کلیه عوامل را در موقعیتهای مختلف به منظور تدوین و ارائه استراتژی های قابل قبول در سطح منطقه، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهد (موسوی،۱۳۸۸: ۱۹۲). واژهیSWOTمخفف چهار واژهیقوتها[۱]،ضعفها[۲](عوامل داخلی منطقه)، فرصتها[۳]و تهدیدها[۴] (عوامل محیط خارجی) میباشد.در این الگو فرصتها و تهدیدها نشاندهنده چالشهای مطلوب و یا نامطلوب عمدهای است که در محیط مورد نظر فراروی ما قرار داشته و در مقابل، قوتها و ضعفها، امکانات، توانمندیها و کمبودهای داخل منطقه را نشان میدهد.
۴-۶-۱ ماتریس قوتها،ضعفها،فرصتها وتهدیدها (SWOT)
این ماتریس یکی از ابزارهای مهمی است که مدیران از طریق آن می توانند اطلاعات را مقایسه کنند و چهار نوع استراتژی ارائه نمایند.
جدول۴-۱۸- ماتریسقوتها،ضعفها، فرصتها و تهدیدها (SWOT)
عوامل داخلی عوامل خارجی |
نقاط قوت (S) |
نقاط ضعف (W) |
فرصتها(O) | استراتژیهایSO | استراتژیهایWO |
تهدیدها(T) | استراتژیهایST |