به اعتقاد مردم ایل شوگ موجودی است نامرئی و از نظر اندام نا مشخص که دارای وزن زیادی است و معمولا روی انسان خفته یا نیمه خواب می افتد و او را خفه می کند .علامت آن صدای خرناس است .برای نجات از دست شوگ باید صلوات فرستاد ، چون شوگ با فرستادن صلوات و گفتن بسم الله فرار می کند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
همزاد
مردم ایل کاکاوند معتقدند که هنگام تولد هر فردی یک همزاد(اجنه) با او زاده می شود که سرنوشتی مشترک با او دارد و در کوچکی با او بازی می کند .محل بازی همزاد و کودک اغلب در خاکستر سرد اجاق می باشد.بنابراین وقتی کودک در خاکستر سرد اجاق مشغول بازی است نبایستی او را صدا کرد زیرا ممکن است همزاد عصبانی شده و به کودک آسیب برساند.
وزش باد از بلخان و خرابی هوا
اعتقاد بر این است که هرگاه باد از بلخان (شرق ) بوزد علامت آن است که هوا خراب (ابری – بارانی) می شود.
ناخن گرفتن
اعتقاد براین است که بعد از استحمام ناخن ها را باید گرفت و هنگام ریختن ناخن سه بار باید گفت: «غم برو، شادی بیا» همچنین ناخن گرفتن در خانه دیگران را بد یمن می دانند.
نگهداری کفن و درازی عمر
اعتقاد مردم ایل بر آن است که مردم برای این که عمر درازی داشته باشند کفن را داخل صندوق هایشان
می گذارند و هر چند وقت یکبار داخل آن می خوابند .بنابراین نگهداری کفن سبب درازی عمر شان
می شود .در مقابل برخی نیز نگهداری کفن و حتی پارچه سفید را باعث کوتاهی عمرشان می دانند و برای اینکه پارچه سفید کفن تلقی نشود و آن را باطل کنند روی آن گل یا خط می کشند( همان: ۶۸).
نصف شدن استکان چای و حج
اعتقاد بر این است که اگر استکان چای کسی نصف شود نشانه آن است که به آن خانه مهمان می آید.
موی سر و مهمان
اعتقاد بر این است که هرگاه از تارهای موی سر به صورت صاف روی پیشانی بیفتد نشانه آن است که به آن خانه مهمان می آید.
مهیا شدن سفره و دوست داشتن مادر زن
اگر مهیا شدن سفره غذا مردی ناخوانده وارد شود معتقدند که مادر زنش او را خیلی دوست دارد.
ماه های حرام و جوجه های استثنایی
اعتقاد بر این است اگر در ماه های حرام تخم مرغ برای جوجه شدن بنشانند جوجه ها ناقص و استثنایی می شوند به همین خاطر در ماه های حرام نشاندن مرغ را بد یمن می دانند( یعقوبی، ۱۳۸۶: ۳۷).
-مالیدن پشت حیوان و خرابی هوا
هرگاه که حیوانات خاصه، سگ ها پشت خود را به زمین بمالند علامت آن است که هوا خراب( ابری و بارانی) می شود.
-درازی و کوتاهی عمر
اعتقاد مردم بر این است اگر افرادی میوه درخت راش را بخورند ، عمر طولانی دارند و در اصطلاح محلی به کسی که عمر طولانی داشته باشد می گویند که «فلانی میوه دار راش خوار دیه عمره فره بیه» همچنین معتقدند کسانی که عمر کوتاهی دارند. نوعی گیاه وحشی خورده اند و آنرا سبب کوتاه شدن عمر می دانند.
درخت خشکیده و اتفاق ناگوار
اعتقاد بر این است که نگهداری درخت خشکیده در خانه باعث به وجود آمدن اتفاق ناگوار می شود. به همین خاطر اگر درختی خشک شود بلافاصله آنرا از ریشه می زنند.
خسوف و کسوف
به اعتقاد مردم ایل «خسوف و کسوف» اژدهایی می باشد که ماه یا خورشید را گرفته و سبب تاریکی و پنهان شدن آنها می شود. برای راندن این اژدها اهالی این منطقه با بهره گرفتن از ظروف آهنی و با زدن بر روی آنها اژدها را رانده و پدیده ماه و خورشید گرفتگی برطرف می شود.
خردن ته دیگ و باران
اعتقاد بر این است اگر کسی ته دیگ زیاد بخورد شب عروسی اش باران می بارد.
-خواندن خروس و خبر خوش
مردم ایل اعتقاد دارند هر وقت خروس روبروی پله یا مقابل درب خانه بخواند علامت آن است که خبر خوش مانند : آمدن سرباز، خواستگار یا نامه ای به آن خانه می آید.
خاریدن کف دست
اعتقاد بر این است اگر دست راست کسی بخارد علامت آن است که پول پیدا می کند و اگر دست چپش بخارد پول هایش را از دست می دهد.
مار سبز و گنج
اعتقاد بر این است مار سبز نگهبان گنج است. اگر این مار در خانه ای باشد نشان از آن است که در آن خانه گنج وجود دارد و اهل خانه نباید آنرا بکشند.
ماندن کفن در دهان مرده و مرگ
اگر کسی فوت کند و بلافاصله بعد از او شخص دیگری از نزدیکانش مرحوم شود اعتقاد بر این است که کفن در دهان مرده اولی بوده( به اصطلاح کفن به دهان کشیده) که سبب مرگ دیگری شده است و برای اینکه از مرگ و میرهای بعدی جلوگیری نمایند مرده اولی را نبش قبر می کنند و اگر کفن در دهانش باشد آنرا بیرون می آورند.
لانه خفاش
به اعتقاد مردم ایل اگر خفاش ناگهان وارد خانه ای شود، خوش یمن می باشد و نشان از آن است که اهل خانه به پول و شادی دست پیدا می کنند.
کشتن قورباغه و بارین باران
اعتقاد بر این است اگر کسی قورباغه ای را لگد کند و آن قورباغه بمیرد سبب بارزین باران می شود.
شغال باران
اعتقاد بر این است هنگامی که هوا آفتابی باشد و بارانی هم به طور ناگهانی به مدت کوتاهی ببارد نشان از شغالی است که در حال زایمان است که به اصطلاح محلی به این باران« شال وارش» می گویند.
سگ دندان
اعتقاد بر این است اگر دندان شیری کودکی بیفتد و موش آن را بخورد دندان های کودک شبیه موش
می شود و به او موش دندان می گویند و اگر سگ بخورد همانند دندان های سگ می شود و به او سگ دندان می گویند به همین خاطر دندان های شیری را دفن می کنند.
زوزه سگ و مرگ
اعتقاد بر این است اگر سگی هنگام شب زوزه غریبی بکشد علامت آن است که در آن حوالی کسی
می میرد( همان: ۴۱).
زلزله
اعتقاد بر این است زمین روی یک شاخ گاو قرار دارد. وقتی که گاو خسته شد و خواست زمین را روی شاخ دیگرش بگذارد زمین تکان خورده و زلزله می آید.
ریختن زغال و نمک و رفتن مهمان
اعتقاد بر این است هر گاه میزبان داخل کفش مهمان زغال یا نمک بریزد مهمان زودتر از خانه می رود.
ریختن موی سر در توالت و رشد مو