تغییرات درون سازمانی، روش های برنامه ریزی وبرنامه ریزی درون سازمانی و برون سازمانی
تصمیم گیری
بر اساس تمایلات و روندهای جاری و مشخص صورت می گیرد
براساس اطاعات موجود صورت
می گیرد
آینده نگری
سوال می کند چه تصمیماتی بر اساس درک موقعیت پنج سال آینده متناسب با وضعیت حال شود
بر اهداف درازمدت و کوتاه مدت از حال تا پنج سال آینده تمرکز دارد
استوار است (بر اساس )
تصمیم گیری خلاق و بصیرت آمیز، این که چگونه سازمان را بر اساس محیط در حال تغییر آینده هدایت کرد و کدام فرآیندسازمانی قادربه اتخاذ بهترین تصمیم و پیش بینی آینده است و می تواند بر اساس توفق همگانی عمل کند
مجموعه ای از اطلاعات مرتبط به هم و مفصل سازمانی و برنامه واحدهای مختلف سازمانی و نمایندگی های مربوط و توانایی نمایندگی های مربوط و توانایی بودجه های جاری
انسف (۱۹۹۰) در خصوص تمایز برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی بلندمدت چنین میگوید:
«تمایز اساسی برنامه ریزی بلندمدت و برنامه ریزی استراتژیک در دیدگاه های آنها نسبت به آینده است. در برنامه ریزی بلندمدت تصور آن است که آینده، تسری تجربه سنتی رشد اقتصادی قابل پیش بینی است. در این نوع برنامه ریزی مدیریت عالی، طبق فرض حرکت می کند که عملکرد آینده می تواند و باید بهتر از گذشته باشد و لذا در مورد اهداف مهمتر و پیشرفتهتر با مدیران سایر ردهها مذاکره می کند. عموماً نتیجه کار، تعیین اهداف خوشبینانهای است که هیچگاه تماماً به واقعیت نمیپیوندند. البته در سازمانهایی که از مدیریت شایستهای برخوردارند، معمولاً دستاوردهای نهایی بالاتر از پیش بینیهای مبتنی بر گذشته است» (انسف، مک دانل؛ مترجم زندیه، ۱۳۷۵، ص ۵۶).
لکن در سازمانهای با مدیریت ضعیف، نتیجه نهایی پایینتر از پیش بینی بـراساس تجربـه سنـتـی است. در برنامه ریزی استراتژیک، لزوماً نه انتظار میرود که آینده بهتر از گذشته باشد و نه اینکه تجربه تاریخی را بتوان به آینده تسری داد. بنابراین اولین گامی که برداشته می شود تحلیل چشماندازهایی است که سازمان در پیش رو دارد و در این تحلیل گرایشها، خطرها، فرصتها و وقایع بیسابقهای که روندهای تاریخی را دستخوش دگرگونی میسازد، شناسایی می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱-۸- مفاهیم مرتبط با برنامه ریزی استراتژیک
۲-۱-۸-۱- استراتژیستها:
افرادی هستند که مسئول موفقیت و یا شکست سازمان میباشند (دیوید، مترجمان؛ پارساییان، اعرابی، ۱۳۸۰، ص ۳۱). این افراد سه مسئولیت اساسی به شرح زیر را بر عهده دارند:
- ایجاد یک بستر برای تغییر
- ایجاد تعهد و احساس مالکیت
- ایجاد توازن بین ثبات و نوآوری
۲-۱-۸-۲- بیانیه مأموریت:
سندی است که مقاصد اصلی سازمان را منطبق با ارزشها و باورهای پذیرفته شده سازمان به همراه فلسفه وجودی نشان میدهد (هانگر، مترجمان؛ اعرابی، ایزدی، ۱۳۸۱، ص ۱۵).
۲-۱-۸-۳- فرصت و تهدیدات خارجی:
رویدادها و روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بومشناسی، محیطی، سیاسی، قانونی، دولتی، فناوری و رقابتی است که میتوانند به میزان زیادی درآینده به سازمان منفعت یا زیان رسانند. ودرحدبسیارزیادازکنترل سازمان خارجاند (دیـویـد، مترجمان؛ پارساییان، اعرابـی، ۱۳۸۰، ص ۳۵).
۲-۱-۸-۴- نقاط قوت و ضعف داخلی:
در زمره فعالیتهای قابل کنترل سازمان قرار میگیرند که سازمان آنها را به شیوهای بسیار عالی یا بسیار ضعیف انجام میدهد. این عوامل در درون سازمان قرار داشته و اثرات تصمیمات داخل سازمانی در گام اول بیشترین اثر را بر روی آنها داشته و بیشتر تابع متغیرها و مؤلفه های درون سازمانی میباشند (همان، ص ۳۶).
۲-۱-۸-۵- تحلیل استراتژیک:
برسی دقیق و عمیق آن دسته از عوامل درونی و بیرونی که تأثیر عمدهای روی آینده سازمان دارند (بیلو، موریسی، آکامب، مترجم؛ شریفی، ۱۳۷۶، ص ۶۷).
۲-۱-۹- سیاستها و خطمشیها:
خطمشی تعیینکننده محدودهای است که تصمیمات آتی باید در آن اتخاذ گردد (رضائیان، ۱۳۷۹، ص ۲۱۰) و از سوی دیگر چارچوبهای لازم را برای تفکر و تصمیم گیری و حرکت تمام سطوح سازمانی در راستای اهداف کلان سازمان فراهم می آورد (پیرس و رابینسون، مترجم؛ خلیلی شورینی، ۱۳۸۰، ص ۵۷). در عین حال خطمشیها لازم است صراحت، قابلیت اجرا، انعطافپذیری، جامعیت، هماهنگی، مستدل بودن، تمایز از قوانین و کتبی بودن را در بطن خود نهفته داشته باشند (رضائیان، ۱۳۷۹، ص ۲۱۰). پس از بیان تعاریف و مفاهیم اصلی و کلیدی در بـرنامهریزی استراتـژیک لازم می آید بـا جـهـتگـیـری پـژوهش حول محور سازمانهای مأموریتمحور، مفهوم مأموریت سازمانی بصورت مبسوط مورد بررسی قرار گیرد.
۲-۱-۱۰- مأموریت سازمان
همانگونه در قسمت قبلی ذکر شده «بیانیه مأموریت سازمانی» بیانگر علت وجودی سازمان میباشد و پس از پاسخگویی بـه ایـن سؤال اساسی که «فعالیت مؤسسه چیست؟» بـسـتـرهای لازم بـرای تدوین استراتژی فراهم میگردد.
بیانیه مأموریت سازمانی که بیانگر چشماندازهای بلندمدت سازمان در محیط رقابت و همکاری است ممکن است توسط استراتژیستهای سازمان مکتوب شده یا نشده باشد ولی باید توجه داشت که عدم مکتوب کردن بیانیه مأموریت دال بر عدم وجود رسالت و مأموریت سازمانی نیست. با این وجود باید توجه داشت که مستندسازی مأموریت سازمانی مزایایی بسیار زیادی در جهت حرکت مناسب سازمان در محیط به همراه خواهد داشت.