با توجه به ماهیت پژوهش حاضر و جامعه آماری از دو روش استنادی و پیمایشی استفاده شده است. روش های جمع آوری اطلاعات در این بررسی عبارتند از:
فیش برداری، پرسشنامه و مصاحبه می باشد
همچنین این تحقیق از نوع پژوهش توصیفی و به روش مقطعی است. پژوهش توصیفی یکی از شیوه های پژوهش غیرتجربی است که در آن متغیر مستقل به وسیله پژوهشگر اعمال نمی شود. بلکه خارج از کنترل پژوهشگر است.در این تحقیق به توصیف عینی رویدادها و وقایع پرداخته ایم. این رویداد بررسی اثرات تبلیغات بر بانکداری الکترونیک می باشد. پژوهشگر درایجاد این وقایع نقشی ندارد وصرفا به بررسی و مطالعه وجمع آوری اطلاعات وتجزیه وتحلیل آن می پردازد. بعلاوه این تحقیق یک پژوهش پیمایشی و زمینه یابی هم است. دراین شیوه ارتباط احتمالی بین دو یا چند متغیر مورد بررسی قرار می گیرد. و داده های آن از طریق نظر سنجی و بررسی دیدگاه های مختلف افراد در جامعه ی آماری بدست می آید. دراین نوع پژوهش ها برای جمع آوری اطلاعات بیشتر ازپرسشنامه استفاده می شود. این پژوهش جنبه علت و معلولی ندارد یعنی نمی خواهد ثابت کندکه فقط تبلیغات عامل استفاده ازبانکداری الکترونیک است. بلکه تاثیر متغیرها را می سنجد و نتایج آن را بیان می کند و در پایان به این نتیجه می رسد که بین استفاده از تبلیغات و بانکداری الکترونیک چه رابطه ای وجود دارد ؟
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۳- ابزار و روش مطالعه کیفی/ اکتشافی
ابتدا به منظور بررسی سوالات تحقیق دربخش اول، منابع موجود، طرح استفاده میزان رضایت مشتریان در بانکداری الکترونیک از نظر محتوا و سپس بخش های مختلف آن به صورت سوالات پژوهش تنظیم شد. تعدادی ازسوالات عمومی (سوالات شناسنامه ای) وتعدادی سوالات اختصاصی موضوع پژوهش بوده اند.
بر این اساس پرسشنامه زیر تدوین شدند:
در تنظیم پرسشنامه سعی شده که اهداف تحقیق در پاسخگویی به سئوالات حاصل شود. پرسشنامه حاوی ۳۸ سئوال ۵ گزینه ای بود که به شیوه طیف لیکرت(Likert Scale) تنظیم شد.
هدف این طیف اندازه گیری گرایش به یک موضوع بر اساس ارزشهای جامعه می باشد و کاربرد این طیف نیز در جهت بررسی گرایشها نسبت به مسئله سیاسی –اجتماعی و اقتصادی می باشد که در سطح ترتیبی نیز مورد سنجش قرار دارد.
معمولا” گویه ها در طیف لیکرت۱۵ تا ۳۰گویه و بیشتر تدوین می شود. در تدوین گویه ها باید سعی شود از گویه های بی تفاوت، بی ربط و ابهام اور جلو گیری شود تعداد گویه هائی که گرایش مخالف و موافق دارند باید تقریبا به یک اندازه باشدو نیز طیفی که به پاسخگو داده می شود معمولا از ۵ قسمت تشکیل شده است (کاملا موافقم- موافقم – تاحدودی – مخالفم – کاملا مخالفم) که براساس هدف و روش تحقیق می توان کلمات گویه ها را عوض نمود. گویه ها مستقیما پس از تحقیقات مقدماتی پخش شدند. همچنین بعد از تدوین پرسشنامه مقدماتی pretest حداقل با ۴۹ نمونه گرفته شد تا بعد از بررسی کمی (روایی) و کیفی (اعتبار) آن گویه های ابهام انگیز حذف گردید.
۳-۴- روایی و اعتبار پرسشنامه
ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرشها، عقاید و … بکار می رود. در واقع می خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخگویان از سوالات یکسان بوده است. اساس این ضریب بر پایه مقیاسهاست. مقیاس عبارتند از دسته ای از اعداد که بر روی یک پیوستار به افراد، اشیا یا رفتارها در جهت به کمیت کشاندن کیفیت ها اختصاص داده می شود. رایج ترین مقیاس که در تحقیقات اجتماعی بکار می رود مقیاس لیکرت است. در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه ها استوار است. بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلا از۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گویه ای) داده می شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه ها می گیرد نمایانگر گرایش او خواهد بود.
آلفای کرونباخ بطورکلی با بهره گرفتن از یکی روابط زیرمحاسبه می شود.
یا
که دراین روابط k تعداد سوالات، واریانس سوال i ام، واریانس مجموع کلی سوالات، میانگین کواریانس بین سوالات، و واریانس میانگین سوالات می باشند (برگرفته شده از آلن و ین، ۲۰۰۲).
با بهره گرفتن از تعریف آلفای کرونباخ می توان نتیجه گرفت:
هرقدرهمبستگی مثبت بین سوالات بیشتر شود، میزان آلفای کرونباخ بیشتر خواهد شدو بالعکس
هر قدر واریانس میانگین سوالات بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد افزایش تعداد سوالات تاثیرمثبت و یا منفی (بسته به نوع همبستگی بین سوالات) بر میزان آلفای کرونباخ خواهد گذاشت
افزایش حجم نمونه باعث کاهش واریانس میانگین سوالات در نتیجه باعث افزایش آلفای کرونباخ خواهد شد.
بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱نزدیکترباشد، همبستگی درونی بین سوالات بیشتر و در نتیجه پرسشها همگن ترخواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی %۴۵ را کم، %۷۵ را متوسطو قابل قبول، و ضریب %۹۵ را زیاد پیشنهاد کرده (کرونباخ، ۱۹۵۱). بدیهی است درصورت پایین بودن مقدارآلفا، بایستی بررسی شود که با حذف کدام پرسشها مقدارآن را می توان افزایش داد.)پاینده و سایر، ۱۳۸۷ (
آلفای کرونباخ برای سنجش مجموعه ای از اقلام آماری که ماهیتا دارای ساختار تک بعدی هستند به کارمی رود. در مورد داده هایی که ساختار چند بعدی دارند آلفای کرونباخ معمولا پایین است .
به تعبیر تخصصی بایدگفت آلفای کرنباخ یک آزمون آماری نیست بلکه یک نوع ضریب اطمینان و یا قابلیت اعتماد استآلفای کرونباخ به وسیله تابعی از تعداد متغیرها و یا میانگین همبستگی درونی متغیرها نوشته می شود.
برای درک بهتر آلفای کرونباخ فرمول استاندارد شده آن در زیر آورده شده است.
N r
N r
( ١ )
+ −
α = تعداد متغیرها و میانگین همبستگی درونی متغیرهاست
همانطور که در فرمول N در این فرمول مشاهده می شود اگر تعدا متغیر ها افزایش یابد، آلفا نیز افزایش خواهد یافت و همچنین اگر میانگین همبستگی درونی متغیرها نیز کاهش پیدا کند آلفا نیز کاهش خواهد یافت به عبارت دیگر فرمول مذکوربا آلفا و میانگین همبستگی متغیرها نسبت مستقیم دارد. اگر همبستگی درونی متغیرها زیاد باشد به طور شهودی واضح است که آنها از یک ساختار اساسا یکسانی اندازه گیری شده اند که این همان پایایی خوب یا پایایی بالا است.
بنابراین اگر داده های چند بعدی داشته باشید آلفای کرونباخ آنها به طور معمول پایین خواهد بود.همچنین برای سنجش میزان تاثیر متغیرها و دسته بندی آنها بر اساس خصوصیت مشترک نیز آلفای کرونباخ می تواند کمک کننده باشد. (شهبازی، ۱۳۸۶)
بررسی میزان اعتبار و پایداری درونی پرسشنامه رضایت مشتریان دربانکداری الکترونیک. لازم به ذکر است پایداری درونی از سوال ۶ تا آخر گرفته شده است، ۵ سوال اول احتیاجی به گرفتن پایداری نداشته اند. جامعه آماری ۴۹ نفر ) ۴۹= ( N
خروجی نرم افزار شامل ضریب آلفا
N | % | ||
Cases | Valid | ۴۹ | ۱۰٫۰ |